کد خبر: 1099612
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
وزیر نفت گفت: معتقدیم بر هم خوردن امنیت انرژی و شدت گرفتن نوسان‌های بازار یک بازی باخت-باخت برای همه بازیگران این عرصه است، ما به‌عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان آماده‌ایم در سریع‌ترین زمان ممکن تولید نفت خام خود را به سطح پیش از تحریم‌ها افزایش دهیم.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: جواد اوجی در حاشیه سی‌ویکمین نشست سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس اظهار کرد: این نشست در شرایطی برگزار شد که بر اساس روند تصمیم‌های ماه‌های پیشین، روی کاغذ مقدار کاهش تولید کشور‌های عضو اوپک‌پلاس در چارچوب توافق ژوئیه ۲۰۲۱، در انتهای ماه اوت سال ۲۰۲۲ در عمل صفر می‌شود.

وی با بیان اینکه اوپک‌پلاس به‌صورت ماهانه و به‌تدریج تصمیم به افزایش عرضه نفت خود به بازار گرفت و بر اساس برنامه‌ریزی در چارچوب توافق، سطح تولید کشور‌های اوپک‌پلاس به سطح پیش از آغاز توافق در ژوئیه سال ۲۰۲۱ بازگشته است، تصریح کرد: با این حال، مطابق آنچه که پیش‌تر تصمیم‌گیری شده بود، توافق اوپک‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید شده است و تولیدکنندگان حاضر در این توافق، به‌طور جدی خواهان ادامه همکاری برای حمایت از ثبات بازار نفت و حفاظت از دستاورد‌های این توافق هستند.

وزیر نفت گفت: آنچه که در این نشست از سوی همه کشور‌های عضو مورد تأکید قرار گرفت، تداوم همکاری اوپک و غیراوپک در زمینه حفظ و ارتقای ثبات بازار نفت است و جمهوری اسلامی ایران نیز در عالی‌ترین سطح، بر ادامه همکاری بین تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک تأکید دارد و از آن حمایت می‌کند.

اوپک پلاس با دقت بازار را رصد می‌کند

اوجی تصریح کرد: با توجه به کاهش تولید بعضی از تولیدکنندگان اوپک‌پلاس و تحقق نیافتن سطوح تولید تعهد شده و کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بعضی از کشور‌های بزرگ مصرف‌کننده، سی‌ویکمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک ضمن حمایت دوباره از تصمیم نوزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک (ژوئیه ۲۰۲۱)، بر اساس اجماع تصمیم گرفت برای ماه سپتامبر ۲۰۲۲ مجموع تولید کشور‌های اوپک و غیراوپک به مقدار ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و اوپک‌پلاس در قالب نشست‌های کارشناسی و وزارتی ماهانه به رصد و نظارت خود بر تحولات بازار و انجام هرگونه اقدام لازم برای حفظ ثبات حاکم بر بازار نفت ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تازه‌ترین آمار و گزارش‌های منتشر شده، پایبندی مناسب کشور‌های عضو اوپک‌پلاس در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ به سطح ۳۲۰ درصد رسید، افزود: دلیل اصلی افزایش سطح پایبندی، تولید نشدن به مقدار تعهد شده از سوی بعضی از کشور‌ها بوده است، بازار نفت، با وجود برخی نگرانی‌ها از پیامد‌های تنش‌های ژئوپلیتیکی برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضا، در مسیر توازن و ثبات در حال حرکت است.

وزیر نفت اظهار کرد: در نشست امروز باز هم تأکید شد که کشور‌های عضو ائتلاف اوپک‌پلاس به دقت شرایط بازار جهانی نفت و توازن عرضه و تقاضا را زیر نظر دارند و این آمادگی وجود دارد تا به اقتضای شرایط بازار نفت، به سرعت تصمیم‌گیری و اقدام‌های لازم از سوی اوپک‌پلاس انجام شود.

آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان به بازار نفت برگردیم

اوجی با تأکید بر اینکه اوپک‌پلاس در بالاترین سطح همکاری خود قرار دارد و فکر می‌کنم تقریباً همه اعضای اوپک‌پلاس در زمینه دستاورد‌های این همکاری برای ثبات بازار دیدگاه‌هایی یکسان دارند، افزود: ثبات و تداوم همکاری اوپک‌پلاس می‌تواند در شرایط بحرانی کنونی کمک زیادی به مصرف‌کنندگان دنیا کند. امیدوارم دولت‌های بزرگ غربی نیز درکی صحیح از این حساسیت‌ها داشته باشند و در مسیر تحقق امنیت انرژی جهان، رفتاری منطقی در پیش گیرند. زمستان امسال برای اروپایی‌ها و برای همه جهان بسیار مهم است و باید از هم‌اکنون به فکر باشند.

وی با یادآوری اینکه همان‌طور که بار‌ها اعلام کرده‌ام سیاست‌زدایی از مقوله امنیت انرژی باید به‌عنوان ضرورتی جهانی مورد توجه قرار گیرد، گفت: وضع بازار جهانی نفت به‌گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند پاسخگوی بخشی از مشتریان و کمک‌کننده به ایجاد تعادل و آرامش در بازار‌های جهانی باشد.

وزیر نفت تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر این مسئله تأکید دارد که بر هم خوردن امنیت انرژی و شدت گرفتن نوسان‌های بازار یک بازی باخت - باخت برای همه بازیگران این عرصه است، ما به‌عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان آمادگی داریم در سریعترین زمان ممکن تولید نفت خام خود را به سطح پیش از تحریم‌ها افزایش دهیم.

اوجی تأکید کرد: بازار جهانی انرژی نیازمند افزایش عرضه نفت و گاز طبیعی از سوی ایران است، با این حال، استفاده از این ظرفیت، نیازمند اراده سیاسی و تصمیم‌گیری کشور‌های مصرف‌کننده است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار