کد خبر: 1097358
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹
هفته جاری به نام هفته معلولین نـامگــذاری شده‌است. متولی اصلی حمایت از معلولان، سازمان بهزیستی معرفی شده‌است، اما بر اساس اسناد بالادستی ۱۴ دستگاه دیگر مثل وزارت علوم، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و وزارت بهداشت هم مسئولیت دارند که به گفته رئیس کمیته بهزیستی مجلس تاکنون به وظایف خود در این زمینه درست عمل نکرده‌اند. این نماینده جاده‌های فرسوده و خودرو‌های ناایمن را دلایل اصلی رشد جمعیت معلولان کشور دانست که فقط سال قبل ۲ هزارو ۷۰۰ قطع نخاعی تحویل داده‌اند.
علیرضا سزاوار

 

دولت باید امسال برنامه هفتم توسعه را تدوین و تعیین تکلیف کند و نمایندگان هم باید با ارائه پیشنهادات مؤثر در حوزه توانبخشی در این برنامه به کمک معلولان بروند. براساس آمار‌های سازمان پزشکی قانونی سالانه ۱۷ هزار فوتی بر اثر سوانح رانندگی داریم. از این تعداد ۳۰۰ هزار مجروح و حدود ۵ هزار نفر هم دچار معلولیت می‌شوند که نقش کمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس در رسیدگی به این معضل کلیدی و مؤثر است.
بودجه معلولان دست دستگاه‌های مختلف
مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات سازمان بهزیستی را ۴۷ درصد افزایش داد و از حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۲۴ هزار میلیارد تومان رساند. البته وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد بود که بهزیستی تنها برای اجرای قانون جامع معلولان به ۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز داشته و مجلس همراهی نکرده‌است. این نکته را هم نباید نانوشته گذاشت که تمام بودجه قانون جامع معلولان در اختیار سازمان بهزیستی قرار ندارد و بخشی از این اعتبار در دل بودجه دستگاه‌های مختلف و متولی است که باید طبق قانون اقدام کنند.
دستگاه‌های متولی به وظایف خود عمل نکردند
هفته جاری به نام هفته معلولین نامگذاری شده‌است. در همین زمینه روز گذشته رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون حمایت از معلولان گفت: فرسودگی برخی از جاده‌های کشور مربوط به چند دهه قبل می‌شود و هر ساله به خاطر همین بی‌توجهی به زیرساخت‌ها، تعداد بسیاری از خانواده‌ها داغدار می‌شوند، از طرفی بی‌کیفیتی خودرو‌ها نیز به رشد معلولیت‌ها در کشور دامن می‌زند.
محمدعلی محسنی بندپی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در مورد هفته بهزیستی و حمایت از معلولان با اشاره به عملکرد سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی معلولان افزود: در راستای حمایت از معلولان قوانین مؤثر و متعددی داریم که هر یک از دستگاه‌ها را موظف می‌کند برای حمایت معلولان تلاش کنند. متولی اصلی حمایت از افراد دارای معلولیت، سازمان بهزیستی معرفی شده و براساس اسناد بالا دستی ۱۴ دستگاه دیگر همچون وزارت علوم، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت بهداشت و ... همپای سازمان بهزیستی وظایفی را بر عهده دارند که متأسفانه تاکنون به وظایف خود درست عمل نکرده‌اند.
کم‌کاری شهرداری‌ها برای معلولان
نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت یادآور شد: تورم باعث شده‌است که خدمات درمانی و دارویی افراد دارای معلولیت، بیش از هر زمان دیگر خودنمایی کند. در کمیته توانبخشی مجلس شورای اسلامی جلسات منظمی برای حل مشکل معلولان داشتیم. همچنین با بخش خصوصی نشست‌هایی در وزارت بهداشت و درمان برگزار و مقرر شد حدود ۷۰ درصد درآمد بخش خصوصی، برای ارائه خدمات تحت پوشش بیمه همگانی قرار بگیرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان پزشکی مجلس ضمن اشاره به مشکلات افراد دارای معلولیت تصریح کرد: مراقبت از افراد معلول برای خانواده‌های آن‌ها مشکلاتی را به همراه دارد. از طرفی برخی از آن‌ها نیازمند دستگاه‌هایی برای گذران زندگی هستند که هر چند سال یکبار نیازمند تعویض است. برای اشتغال و تأمین حداقل‌های خود هم با مسائلی روبه‌رو بودند و حتی قانون استخدام ۳ درصد این گروه تاکنون به صورت کامل اجرایی نشده‌است. تسهیلات اشتغالزایی برای معلولان و زنان سرپرست خانوار که توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شد نیز امسال باید تقویت شود.
وی ادامه داد: متناسب‌سازی محیط از دیگر نیاز‌های معلولان است که بیشتر اماکن عمومی محروم از سطوح شیب‌دار، آسانسور و پله‌برقی هستند. مسئله حمل و نقل عمومی از موارد دیگری است که باید شهرداری مستقیماً به آن ورود پیدا می‌کرد، اما تاکنون شاهد آن نبودیم.
سوء‌مدیریت و کم‌کاری، سرچشمه افزایش معلولان
رئیس کمیته توانبخشی مجلس یازدهم با انتقاد از رشد معلولیت‌های جاده‌ای ادامه داد: طبق آمار پزشکی قانونی حدود ۲۶ هزار نفر مجروح در تصادفات سال گذشته داشتیم. از این تعداد ۱۰درصد آن‌ها از یک نوع معلولیت رنج می‌برند که به جامعه معلولان کشور اضافه شدند. ۱۰ درصد دیگر یعنی حدود ۲هزارو۷۰۰ قطع نخاعی هم داشتیم. این گروه افرادی هستند که به تبع تصادفات جاده‌ای این اتفاقات برای آن‌ها رخ می‌دهد. گروهی هم به واسطه سختی کار همچون کارگران ساختمانی دچار معلولیت‌هایی می‌شوند که جبران‌ناپذیر است. با سرشماری تمام این گروه‌ها به جمعیت گسترده‌ای از افراد دارای معلولیت می‌رسیم که سر‌چشمه تمام آن‌ها به سوء‌مدیریت و کم‌کاری‌ها می‌رسد.
شاهکار استثنایی خودروسازان
وی ادامه داد: هر یک از خودرو‌های تولید ملی با آپشن‌هایی برتری خود را نسبت به دیگری در نامگذاری‌ها ارائه می‌کنند که متأسفانه در هر حادثه جاده‌ای این آپشن‌ها به قیمت جان مردم سطح کیفیت خود را نشان می‌دهند. به طور نمونه دی ماه سال قبل تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان - رامهرمز باعث برخورد حدود ۶۰ خودرو با یکدیگر و منجر به مرگ پنج تن شد. در این تصادف ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این اتفاق در هر کشوری رخ می‌داد بدون تعلل در کارخانه‌های خودروسازی آن‌ها بسته می‌شد. گفتنی است پیشنهاد رایگان‌شدن سفر معلولان هم سال قبل در مجلس مطرح شد. اختصاص تخفیف ۵۰ درصدی یا رایگان‌شدن سفر معلولان از مواردی بود که در بودجه مورد توجه قرار گرفت، اما با در نظر گرفتن مسافرت کم معلولان قرار شد مخارج آن در جای دیگری برای این قشر هزینه شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار