کد خبر: 1094674
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
آمریکایی‌ها در عین ادعای حمایت از موضوعات مرتبط با حقوق بشر به نقض موارد متعدد در سطوح داخلی و بین‌المللی می‌پردازند و حقوق بشر را به سبک خود تعریف می‌کنند.
سیروس فتح‌اله در دفاع پرس نوشت: غربی‌ها به رهبری آمریکا سال‌هاست که از واژه «حقوق بشر» به‌عنوان ابزاری برای جلب افکار عمومی و القای برتری نظام‌شان بر عالم در جهت زیاده‌خواهی و سلطه‌طلبی استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که غربی‌ها و آمریکایی‌ها با اقدامات و رفتار‌های غیر انسانی، خود مظهر نقض حقوق بشر در جهان تلقی می‌شوند.

بنابراین، با بررسی مواضع حقوق بشری آمریکایی‌ها و غربی‌ها به صراحت می‌توان گفت که موضع‌گیری آن‌ها درخصوص وضعیت حقوق بشر در جهان بر اساس قضاوت‌های بی‌طرفانه صورت نمی‌گیرد، بلکه موضع‌گیری‌شان مبتنی بر منافع سیاسی‌شان است و همین رویه نیز موجب استفاده ابزاری غربی‌ها از موضوع حقوق بشر در سطح بین‌المللی شده است.

برای روشن شدن این فرضیه، در ادامه به برخی از مصادیق نقض حقوق بشر که توسط غربی‌ها و آمریکایی‌ها در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بین‌المللی صورت می‌گیرد، اشاره می‌کنیم تا چهره واقعی قدرت‌های استکباری مدعی حقوق بشر برای مخاطب تا حدودی برملاء شود.

نقض حقوق سیاه پوستان توسط پلیس آمریکا، حمله اتمی به هیروشیما و ناگازاکی، کشتار هزاران کودک، زن و مرد بی‌گناه در کشور‌هایی همچون ویتنام، افغانستان و عراق، ایجاد گروهک تروریستی داعش، کمک و حمایت از رژیم‌هایی همچون رژیم بعث عراق، رژیم صهیونیستی، حمایت و کمک به آل سعود در تجاوز و کشتار مردم بی‌گناه یمن، و هزاران جنایت مستقیم و غیرمستقیم از نمونه‌های بارز نقض حقوق بشر توسط غربی‌ها و آمریکایی‌هایی است که سالهاست مدعی دورغین دفاع از حقوق بشر هستند. همین مصادیق نشان می‌دهد که غربی‌ها و آمریکایی‌ها علی‌رغم اینکه می‌گویند از حقوق بشر دفاع می‌کنند، خود ناقض حقوق بشر هستند.

مردم ایران نیز چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن مثل سایر ملل بزرگترین ضربه‌ها را از ناحیه استکبار جهانی بویژه آمریکای جهانخوار متحمل شده‌اند که در ادامه به برخی از این مصادیق اشاره می‌شود.

راه‌اندازی کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دولت ملی مصدق، حمایت از جریان‌های ضد انقلاب و منافقین در ایجاد آشوب‌ها و اغتشاشات سال‌های آغازین جمهوری اسلامی، به راه انداختن جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ملت ایران و حمایت تمام قد از این رژیم بعث عراق با دادن کمک‌های مالی و نظامی، سوء قصد به حضرت امام خامنه‌ای در ششم تیر ۱۳۶۰، انفجار تروریستی هفتم تیر سال ۱۳۶۰ و شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از مسئولین نظام، بمباران شیمیایی شهر سردشت در هفتم تیر ۱۳۶۶ و شهادت بیش از ۱۱۰ کودک و زن و مرد این شهر، شهادت آیت الله صدوقی چهارمین شهید محراب در یازدهم تیر ۱۳۶۰، حمله ناو جنگی آمریکا به هواپیمای مسافری ایرباس ایران و شهادت ۲۹۰ سرنشین آن در دوازدهم تیر ۱۳۶۷، ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ... نمونه‌ای از مصادیق جنایت حقوق بشر آمریکایی علیه ایران است.

در کنار موارد ذکر شده، اقدامات بی‌شمار دیگری از مصادیق حقوق بشر آمریکایی به عبارتی جنایات ضد بشری آمریکا علیه ملت ایران طی ۴۴ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی وجود دارد که می‌توان به ترور و شهادت شهید رجایی و باهنر و بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم عادی و کوچه و بازار ایران، ترور دانشمندان هسته‌ای و علمی کشور، تحریم همه‌جانبه و حتی اقلام ضروری و دارویی علیه ملت ایران اشاره کرد.

همه بر این واقف هستند که اگر حقوق بشر مورد سوء قدرت‌های استکباری قرار نگیرد، می‌تواند شرایط زندگی ایده‌آل را برای بشریت فراهم می‌کند، اما متاسفانه در جهان معاصر شاهد سوء‌استفاده قدرت‌های بزرگ از حقوق بشر در راستای منافع سیاسی خود هستند و موجب شده‌اند جایگاه حقوق بشر در جهان به شدت تنزل پیدا کند.

بر همین اساس می‌بینیم که آمریکا در برخورد با حقوق بشر بزرگترین پارادوکس تلقی می‌شود؛ چراکه در عین ادعای حمایت از موضوعات مرتبط با حقوق بشر به نقض موارد متعدد در سطوح داخلی و بین‌المللی می‌پردازد و حقوق بشر را به سبک خود تعریف می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار