کد خبر: 1093877
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
نگاهی به فعالیت گروه‌های جهادی در تبریز
حضور گروه‌های جهادی در تمام نقاط ایران موجب دلگرمی مردم و به خصوص ساکنان مناطق ضعیف و کم‌برخوردار شده است. در تبریز هم اقدامات این گروه‌ها در جهت رفع نیاز‌های مالی و معیشتی افراد بی‌بضاعت بسیار چشمگیر است.
محمد‌رضا هادیلو

حضور گروه‌های جهادی در تمام نقاط ایران موجب دلگرمی مردم و به خصوص ساکنان مناطق ضعیف و کم‌برخوردار شده است. در تبریز هم اقدامات این گروه‌ها در جهت رفع نیاز‌های مالی و معیشتی افراد بی‌بضاعت بسیار چشمگیر است. هم اکنون گروه‌های جهادی زیادی در این شهر مشغول خدمات‌رسانی هستند که اقداماتی نظیر تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، تأمین اجاره‌بها و هزینه‌های درمانی، تهیه نوشت‌افزار، لوازم خانگی و جهیزیه نوعروسان و همچنین برگزاری کلاس‌های تابستانی، اردو‌های تفریحی و کاروان‌های زیارتی در دستور کار آن‌ها قرار دارد.

سال‌هاست گروه‌های جهادی با هدف و رویکرد خدمت به مردم و برنامه‌های تربیتی و فرهنگی به میدان آمده‌اند و در تمام طول سال و به خصوص تابستان‌ها برنامه‌های ویژه‌ای از جمله برگزاری کاروان‌های زیارتی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. مساجد و پایگاه‌ها به یاد همان روز‌هایی که اقشار مختلف مردمی در روز‌های آغاز جنگ تحمیلی، گرد هم جمع می‌شدند تا کمک‌های خود را به رزمندگان غیور در جبهه‌های حق علیه باطل تقدیم کنند، حالا نیز صحنه‌هایی از همان همدلی و ایثار را به تصویر می‌کشند. وقتی کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و مشکلات معیشتی افزایش یافت، گروه‌های جهادی اقدامات چشمگیری را در حمایت از نیازمندان آغاز کردند که همچنان ادامه دارد. از همان موقع اکثر گروه‌ها فعالیت خود را تنها به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی محدود نکردند و اقدامات دیگری از جمله برگزاری کاروان‌های زیارتی، تأمین هزینه‌های درمانی و اجاره‌بها را نیز انجام می‌دهند.

تأمین جهیزیه نوعروسان
گروه جهادی شهید آیت‌الله مدنی تبریز بیش از ۱۰ سال است فعالیت خود را آغاز کرده است و در کنار خدمات‌رسانی‌های اجتماعی اعم از تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، پخت غذای گرم، تهیه نوشت‌افزار، لوازم خانگی و جهیزیه نوعروسان، اقدامات و برنامه‌های دیگری را نیز دنبال می‌کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت رستم‌پور، مسئول این گروه می‌گوید: «رویکرد گروه جهادی شهید آیت‌الله مدنی، برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی است که تقریباً در طول هفته ۳۱جلسه کلاس توسط اعضای گروه جهادی برگزار می‌شود. همه ساله برنامه‌های متنوعی به طور مستمر در فصل تابستان، اعم از کلاس‌های معرفتی، مهارتی، برنامه‌های ورزشی و اردو‌های زیارتی نیز برگزار می‌شود.»
این جهادگر به اقدامات‌شان در دوران کرونایی گریزی می‌زند و ادامه می‌دهد: «تأمین هزینه‌های درمانی نیازمندان، تأمین لوازم خانگی و همچنین اقدامات مهمی در زمینه ضدعفونی و گندزدایی معابر عمومی، مباحث فرهنگی، توزیع بسته‌های معیشتی و تولید ماسک و دستکش در آن دوران زیاد انجام می‌شد.»
به گفته رستم‌پور، گروه جهادی شهید آیت‌الله مدنی اقدامات چشمگیری را در روز‌های شیوع ویروس کرونا و مبارزه با این ویروس منحوس انجام داده و علاوه بر این، دیگر گروه‌های جهادی را نیز با خود همراه کرده بود.
طی چندین سال گذشته نوع نگرش در گروه‌های جهادی تغییر یافته است، از این رو از جمله اهداف دنبال‌شده در گروه جهادی شهید آیت‌الله مدنی، مبارزه با معضلات و نابهنجاری‌های اجتماعی و همچنین، تربیت و پرورش نسل با گروه‌های جهادی، انقلابی و دینی است تا با آشنایی با مدیریت، مهارت‌های لازم را کسب کنند. حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رستم‌پور با تأکید بر رویکرد مباحث تربیتی می‌گوید: «در این گروه جهادی به برخی خانواده‌های تحت پوشش، خدمات آموزشی و فرهنگی ارائه می‌شود، از این رو حدود ۳۵۰خانوار تحت پوشش گروه هستند.» به گفته این روحانی جهادگر، ۲۰۰خانواده دیگر نیز تحت پوشش گروه جهادی شهید آیت‌الله مدنی است که تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی به آن‌ها انجام می‌گیرد.

برگزاری میز خدمت برای دلگرم کردن مردم
کمی آن طرف‌تر یعنی در مسجد حاج حسن کوچه‌باغ هم چند سالی می‌شود تعدادی از جوانان و بسیجیان گرد هم آمده‌اند و مشغول فعالیت هستند. آن‌ها اقدامات رسمی خود را مبتنی بر کارگروه جهادی همزمان با شیوع ویروس کرونا آغاز کرده‌اند.
مسئول گروه جهادی شهدای مسجد حاج حسن کوچه‌باغ با بیان اینکه متأسفانه با شیوع ویروس کرونا بسیاری از سرپرستان خانواده، شغل خود را از دست داده بودند که در این راستا توزیع بسته‌های معیشتی آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، می‌گوید: «۷۰خانواده تحت پوشش این گروه جهادی قرار گرفته اند که اقداماتی نظیر مبالغ نقدی، تأمین اجاره‌بها و لوازم‌التحریر دانش‌آموزان نیازمند، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، کاروان‌های زیارتی، برگزاری اردو‌های تفریحی و ورزشی برای حمایت از آن‌ها در دستور کار است.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهنام اصولی با اشاره به توزیع بیش از ۲ هزار بسته معیشتی ادامه می‌دهد: «قبل از شیوع ویروس کرونا، توزیع گوشت و پخت غذای گرم به نیازمندان انجام می‌گرفت، اما بعد از شیوع این بیماری به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی نیز اقدام کردیم.» این روحانی جهادگر با بیان اینکه حدود ۳۰نفر در این گروه جهادی فعالیت می‌کنند، تصریح می‌کند: «از جمله اقدامات انجام‌شده در اعیاد شعبانیه، ماه مبارک رمضان و ماه محرم، می‌توان به توزیع بسته‌های معیشتی اشاره کرد که پخت غذای گرم و بسته‌های ویژه شب یلدا و عید نوروز هم در زمان خودشان انجام شد.» به گفته اصولی، لبیک به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و خدمت به مردم و سفارشات دینی از اهداف این گروه جهادی است و باید همیشه خدمتگزار مردم بود.
مسئول گروه جهادی شهدای مسجد حاج حسن کوچه‌باغ می‌گوید: «بازخورد اقدامات انجام‌گرفته در گروه‌های جهادی اعم از تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان منجر به دلگرمی مردم می‌شود و احساس می‌کنند همواره طیفی از مردم وجود دارد که در مواقع بحرانی و مشکلات، در کنار نیازمندان هستند.» وی با اشاره به برگزاری میز خدمت در مسجد شهدای حاج حسن کوچه‌باغ نیز می‌گوید: «مردم با دیدن چنین اقداماتی می‌توانند مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند. اصلی‌ترین هدف، امیدوار کردن مردم نسبت به آینده و حمایت همه‌جانبه از نیازمندان است.»
وی ادامه می‌دهد: «ارائه کلاس‌های کامپیوتر و کلاس‌های تقویتی به دانش‌آموزان خانواده‌های نیازمند در این گروه جهادی یکی دیگر از اقداماتی است که توسط گروه جهادی شهدای مسجد حاج حسن کوچه‌باغ انجام می‌گیرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار