کد خبر: 1091273
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران می‌گوید: اگر دانش بنیان‌ها همراه با توسعه کشت در دیم زار‌ها پای کار آیند، خودکفایی در تولید محصولات محقق می‌شود.
طرح جهش تولید در دیم زار‌های کشور از دوسال قبل با مشارکت ستاد اجرای فرمان امام آغاز شده و با افزایش تقاضا برای خرید غلات و کالا‌های اساسی در دنیا، مسئولان وزارت جهاد بر توسعه کشت دیم به منظور حفظ امنیت غذایی کشور از تکایای بیرونی تاکید دارند.

نوروزی سرپرست ستاد اجرای فرمان امام می‌گوید: با وجود ظرفیت‌های مناسب در کشت دیم از محل جایگزینی تولید داخل با واردات غلات، سالانه یک میلیارد دلار خروج ارز از کشور کاهش می‌یابد و طی برنامه ریزی صورت گرفته امیدواریم از محل دستاورد‌های کشت دیم، کشور را خودکفا کنیم.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: علی رغم آنکه دیم زار‌ها در دنیا پایه تولید هستند، اما در گذشته این امر مهم مورد غفلت در کشور قرار گرفته بود که با ورود دانش بنیان‌ها در بخش دی‌مزار‌ها و بهره گیری از تجربه سایر کشور‌ها انتظار می‌رود که سطح تولید دیم زار‌ها را به ۲ میلیون تن در هکتار متوسط دنیا برسانیم.

توجه به کشاورزی دانش بنیان کشور را از واردات بی نیاز می‌کند
آقای علیقلی ایمانی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم کاهش دسترسی به منابع آبی و سطح زیرکشت، تقاضا برای غذا بواسطه افزایش جمعیت بالاست که تنها با ورود علم به عرصه کشاورزی، بهره وری را باید بالا برد.

به گفته او، با ورود دانش بنیان در بخش کشاورزی همچون تهیه بذور، مکانیزاسیون و اصلاح و بازسازی مزارع عملکرد در واحد سطح افزایش می‌یابد در این صورت در خیلی از محصولات مازاد تولید خواهیم داشت که برای صادرات آن باید برنامه ریزی کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: کشاورزان در مناطق دیم با کمبود منابع روبرو هستند که همین امر موجب شده تغذیه مناسبی اعم از کود، ریزمغذی و سموم مناسب برای مبارزه علیه آفات و بیماری نداشته باشند و ورود وزارت جهاد در توسعه دیم زار‌ها باید با حمایت مالی همراه باشد.

بنابر تفاهم اخیر وزارت جهاد با ستاد فرمان امام، توسعه دیم زار‌ها به منظور رسیدن به خودکفایی غلات در دستور کار قرار گرفته است، اما تحقق اهداف با ورود دانش و منابع به منظور استفاده از تکنیک‌های جدید و ماشین آلات به بخش میسر است تا جایی که بی نیاز از واردات شویم.

به گفته ایمانی، اگر دانش بنیان همراه با توسعه کشت در دیم زار‌ها پای کار آید که در هر منطقه متناسب با اقلیم بذر مقاوم به سرما، کم ابی و خشکسالی کشت شود، خودکفایی محقق می‌شود که تحقق این امر نیازمند سرمایه گذاری کلان در بخش هم‌نیست، بلکه منابع کنونی تسهیلات بانکی و مکانیزاسیون باید به بهره برداران واقعی داده شود.

خودکفایی با ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی دست یافتنی است
آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با توجه به پتانسیل بالا در بخش کشاورزی از طریق دانش بنیان و ورود علم و تکنولوژی امکان افزایش چندبرابری ظرفیت استفاده از منابع آبی و خاکی و ارتقای تولید به لحاظ کمی و کیفی وجود دارد.

پیشه ور می‌گوید: با وجود آنکه ۶۵ تا ۷۵ درصد کشاورزی سنتی است، با ورود دانش بنیان به عرصه و افزایش عملکرد در هکتار می‌توان به خودکفایی محصولات استراژیک دست یافت.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: اگر دانش بنیان همراه با توسعه کشت در دیم زار‌ها پای کار آید، اهداف خودکفایی و خوداتکایی در اقلام اساسی محقق می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار