کد خبر: 1089851
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲
با هر بار ورود گردوغبار به کشور، شرایط سختی برای شهروندان ایجاد و تقریباً نیمی از استان‌ها با تمام شهر‌ها و روستاهایشان به تعطیلی کشیده می‌شوند.
حوريه ملكي

با هر بار ورود گردوغبار به كشور، شرايط سختي براي شهروندان ايجاد و تقريباً نيمي از استان‌ها با تمام شهرها و روستاهايشان به تعطيلي كشيده مي‌شوند. كاملاً مشخص است كه ستاد و كميته‌هاي مديريت بحران در استان‌ها بدون خاصيت بوده و هيچ‌كاري به جز تشكيل جلسه‌هاي بي‌اثر ندارند. شايد وقت آن رسيده مردم با گردوغبار مثل كرونا رفتار كرده و نوعي همزيستي با آن را در پيش بگيرند، زيرا اگر قرار باشد هفته‌اي چند روز به خاطر هجوم ريز گردها، ادارات و مراكز استان‌ها به تعطيلي كشيده شوند، ديگر نه كاري پيش مي‌رود و نه مي‌توان منتظر خروجي درستي از سيستم آموزشی بود.
    
يكبار ديگر هجوم ريزگردها و ‌حجم متراكمي از گرد و غبار غرب كشور را فراگرفته و با تسخير استان‌ها، به سمت مركز در حال حركت است. انگار بايد زندگي در كنار اين مهمانان نفس‌گير را بياموزيم. اگر تا چند سال پيش فقط چند روز از سال را گردوخاكي سپر مي‌كرديم، حالا بايد به دنبال چند روز هواي پاك باشيم و ديگر هيچ.
ريزگردها آنقدر متراكم شده‌اند كه افق ديد شهروندان را به طرز كم‌سابقه‌اي كاهش داده‌اند. آنها آنقدر قدرتمند هستند كه مدارس و ادارات را به تعطيلي مي‌كشند و به راحتي با جان افراد بازي مي‌كنند، اما در اين ميان نشست‌هاي بي‌خاصيت و بي‌اثري انجام مي‌شود كه گروهي از مسئولان با برگزاري آنها مثلاً به دنبال تصميمات لازم مي‌گردند.
امروز همه استان‌ها كميته اضطرار آلودگي هوا دارند و با اينكه جلسات زيادي برگزار كرده‌اند، اما هرگز توضيح نداده‌اند براي حفظ سلامت مردم به چه نتيجه‌اي رسيده‌اند.
شايد اگر به گرد و غبار هم مثل كرونا بنگريم، مي‌توانيم با مراعات كردن برخي اصول و پروتكل‌ها، همزيستي با آن را تمرين كنيم. اين كار به معني حل مشكل نيست، بلكه فقط براي كاهش مرگ و ميرها و ادامه زندگي در شرايط سخت است.

اطلاعيه‌هاي مضحك
از اوايل هفته جاري بود كه دوباره حمله گردوغبار از سمت غرب به كشور آغاز شد و از روز دوشنبه شدت بيشتري گرفت.
روز گذشته استانداري كردستان در اطلاعيه‌اي اعلام كرد، با توجه به ورود توده گرد و خاك و آلودگي هوا، تمام ادارات و سازمان‌هاي دولتي، مدارس و مراكز آموزش عالي سراسر استان تعطيل هستند.
 به دنبال هشدار هواشناسي كردستان مبني بر سطح نارنجي و تداوم آلودگي هوا، حتي بانك‌ها نيز چراغ‌هاي خود را خاموش كردند.
شدت گرد و غبار به حدي بود كه بعد از اعلام اداره كل هواشناسي مبني بر تداوم آلودگي هوا به پيشنهاد مديركل حفاظت محيط‌زيست و دانشگاه علوم پزشكي، ستاد مديريت بحران تعطيلي‌ها را تصويب كرد و امتحانات دانش‌آموزان در تمامي مقاطع تحصيلي در روز سه شنبه سوم خردادماه لغو و با اعلام آموزش و پرورش استان كردستان، زمان بعدي برگزاري آنها اطلاع‌رساني خواهد شد.
اين تمام ماجرا نبود و كمي آن‌طرف‌تر، يعني در كرمانشاه هم نفس كشيدن براي شهروندان سخت شده است. بر همين اساس اين استان هم مثل كردستان كاملاً تعطيل شد و مديركل مديريت بحران استانداري كرمانشاه، توصيه كرد، مبتلايان به بيماري‌هاي ريوي، قلبي، سالمندان و كودكان تا حد امكان از منزل خارج نشوند و فعاليت‌هاي خود را در فضاي باز به حداقل برسانند.
همچنين در اطلاعيه‌اي كه اداره كل مديريت بحران استانداري كرمانشاه منتشر كرد، گفت: «ورزشكاران در زمان وقوع پديده گردوغبار، در فضاي باز ورزش نكنند؛ كوهنوردان از كوهنوردي اجتناب كنند و مردم هم به پارك‌ها و پياده‌روي نروند، زيرا مضرات و خطرات پياده‌روي و حضور در پارك در شرايط آلودگي شديد هوا، بيش از منافع آن است. در صورت ضرورت براي خروج از منزل يا محل كار، حتماً از ماسك مناسب استفاده كنيد؛ ماسك مناسب در اين شرايط با توجه به بيماري كرونا، ماسك n95 يا ماسك ffp2، ffp3 به همراه ماسك‌هاي سه لايه است.»
مضحك‌ترين بخش اطلاعيه جايي است كه در آن آمده: «باتوجه به تداوم وضعيت آلودگي هوا و احتمال بالاي ورود مستمر ريزگردها از مرزهاي غربي به استان، كارگروه شرايط اضطراري با هدف حفاظت از سلامت و بهداشت هم استاني‌ها به صورت مستمر، شرايط هوايي را بررسي و اطلاعات دقيق و قابل اتكا را در كمترين زمان ممكن و با بالاترين دقت در اختيار مردم قرار مي‌دهد تا امكان برنامه‌ريزي مناسب براي آنها وجود داشته باشد.»
مديريت بحران استانداري كرمانشاه با كلي دفتر و دستك، مدير، مشاور و كارمند قرار است جهت حفاظت از سلامت مردم، ميزان آلودگي‌ها را اندازه‌گيري و به مردم اطلاع دهند تا آنها هم برنامه‌ريزي كنند؟!
برنامه‌ريزي براي چه كاري؟ شايد برنامه‌ريزي فقط براي بيشتر زنده ماندن!

خوزستان هميشه در غبار
خوزستان كه با گردوغبارهايش شناخته مي‌شود، چند روزي است درهاي همه مقاطع تحصيلي را بسته و اداراتش هم يكي در ميان كار مي‌كنند. البته ديروز خوزستان شاهد تعطيلي سراسري مدارس و ادارات بود.
از روز گذشته غلظت گرد و غبار به اندازه 10 ميكرون (PM10) در شهرستان حميديه به 10هزار ميكروگرم بر مترمكعب رسيده كه معادل 67 برابر حدمجاز است.
براي فهميدن عمق فاجعه همين بس كه بدانيم اين ميزان آخرين حد اندازه‌گيري ايستگاه‌هاي سنجش هواست و حد مجاز غبار در هوا 150ميكروگرم برمترمكعب تعريف شده است.
هواشناسي خوزستان، گفته وقوع گرد و غبار با منشأ كشور عراق تا اواخر هفته ادامه دارد.
خوزستان در چند ماه اخير با توده‌هاي متعدد گرد و غبار با ماندگاري بالا روبه‌رو شده كه هواشناسي، منشأ بيشتر آنها را كشورهاي عراق و سوريه اعلام كرده است.

نيمي از ايران درگير ريزگردها
اين بازي كثيف در بيشتر استان‌ها در حال انجام است و به دليل شرايط جوي و آلودگي بيش از حد هوا، مراكز آموزشي و ادارات و برخي دستگاه‌هاي اجرايي در استان‌هاي همدان، قم، البرز، لرستان، تهران، كرمان، بوشهر، آذربايجان غربي، قزوين و سيستان و بلوچستان نيز تعطيل شد.
در اين ميان ايلام روزهاي بسيار سختي را سپري مي‌كند و طي يكي دو روز اخير، اين منطقه تحت تأثير توده گرد و غبار شديدي قرار گرفته است، به طوري كه در بعضي ساعات ميزان آلودگي هوا ناشي از وجود ريزگردها در شهرستان مهران به 70برابر حد مجاز و در شهر ايلام به ۳۰برابر خود رسيده است.
مديركل حفاظت محيط‌زيست ايلام با بيان اينكه همه مناطق استان تحت تأثير اين توده قرار گرفته‌ و شرايط بحراني را داشته‌اند، گفت: «مهران ركورددار غلظت گرد و غبار در سطح كشور است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار