کد خبر: 1089004
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
هنرمند جوان منبت کار در گفت‌وگو با جوان آنلاین:
محمد جواد واعظ هنرمند جوان منبت کاری از شهر قم است که ۳۲ سالی می‌شود در حرفه منبت‌کاری فعالیت دارد. او در اثر شاخص خود تلاش می‌کند تا کتیبه‌ای ماندگار و زیبایی را به نمایندگی ایرانیان درحرم مطهر امام علی علیه السلام نصب کند.
معصومه طاهری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: هنر اصیل ایرانی به دلیل آمیختگی که با عناصر دینی دارد همواره جاذب بوده است و علاقمندان زیادی را در داخل و خارج از کشور به خود جذب می‌کند. در این میان هنر منبت کاری شاید به دلیل کاربرد زیادی که در اماکن مذهبی مانند کتیبه‌های مساجد و حسینیه‌ها و منابر دارد برای هر بیننده چشم نواز و اثرگذار است. محمد جواد واعظ هنرمند جوان منبت کاری از شهر قم است که ۳۲ سالی می‌شود دراین حرفه فعالیت دارد و حالا در اثر شاخص خود تلاش می‌کند تا کتیبه‌ای ماندگار و زیبایی را به نمایندگی ایرانیان درحرم مطهر امام علی علیه السلام نصب کند.

جوان آنلاین: قدمت منبت به چه زمانی برمی گردد؟

اگر بخواهیم به لحاظ تاریخی پیشینیه این هنر را بررسی کنیم همزمان با بشر پیشرفته است. انسان‌های اولیه برای ارتباط برقرار کردن و یا شکار از کنده کاری چوبی استفاده می‌کردند منتهی به صورت هنری و حرفه ای، منبت به دوران صفویه برمی گردد که برای ساخت منبر‌ها و در و پنجره از آن بهره می‌بردند. هرچه جلوتر آمدیم این هنر مدرنیزه‌تر شد، چون در مقایسه با سنگ ماده‌ای بود که انعطاف بیشتری داشت و نرم‌تر بود کارایی بیشتری هم داشت.

جوان آنلاین: استقبال از این هنر چطور است؟

هر بار که کار‌ها در نمایشگاهی ارائه می‌شود افراد زیادی مراجعه می‌کنند مشتاقانه خرید می‌کنند و یا دنبال ثبت نام برای آموزش هستند مثلا همین چند روز پیش خانم مسنی با عصا پیش من آمد آدرس و تلفن گرفت تا اگر در تهران کلاس آموزشی داشتیم او هم شرکت کند تعجب کردم که با این سن و سال علاقه به یادگیری است. در کنار آن بچه‌های زیادی هم با شوق و هیجان دوست دارند کار یاد بگیرند این علاقمندی‌ها خستگی را از تن دور می‌کند.

جوان آنلاین: برای بچه‌ها کار با اره خطرناک نیست؟

نه براساس سن افراد دوره آموزشی داریم برای همین از ۱۲ سال به بالا تا هر سنی می‌توانند آموزش ببینند و در مجموعه‌های خراطی، معرق، منبت و... کار یاد بگیرند. جالب است بدانید برای معلولان و افرادی که کم توان جسمی هستند هم این هنر خوب است هم برای اشتغالزایی و کارآفرینی و هم از این طریق صاحب حرفه و هنری میشوند؛ چراکه هنر چوب هنری است که وقت کار از همه مشکلات فارغ می‌شویم و ذهن و فکر و روح انسان معطوف به خلق اثر می‌شود. پشت هنر عشقی است که می‌خواهیم با تمام وجود بهترین اثر را تولید کنیم.

جوان آنلاین: صادرات منبت چگونه است؟

چون در صنعت مبلیران از منبت زیاد استفاده می‌شود صادرات خوبی داریم منتهی منبت فقط دراین حوزه کارایی ندارد. ما می‌توانیم از هنرمنبت در موارد دیگری مانند پیکره تراشی هم استفاده کنیم و تولیدات زیادی را صادر کنیم. این هنر یک هنر ایرانی است که می‌توانیم با خلق آثار خوب گردشگران زیادی را به کشور جذب کنیم و یا به عنوان یک هنراصیل و قدیمی از کشور ایران که شناسنامه دار به دنیا صادر کنیم.

جوان آنلاین: با وجود گسترش کار با ماشین وضعیت کنونی این هنر چگونه است؟

متاسفانه با ورود دستگاه‌های سی ان سی و ماشینی شدن تولیدات؛ هرچند تنوع وگستردگی بیشتر شده، اما کار‌ها دلنشین نیستند، چون ظرافت کار با دست در آن‌ها وجود ندارد و اگر با همین روال پیش برود هنر اصیل منبت روبه فراموشی خواهد رفت. این روز‌ها دستگاه‌های سی ان سی رقیب جدی منبت کاران شده اند زمانی هنرمندان صفر تا صد کار را با صرف وقت و دقت زیادی با دست انجام می‌دادند، ولی الان همه چیز با ماشین شده که روح ندارد.

جوان آنلاین: بهترین کاری که دراین سال‌ها داشته اید کدام است؟

کار‌هایی با محتوای مذهبی زیادی انجام دادم، ولی آنچه بیشتر برای من شیرین و دلچسب است یک مجموعه بزرگ قرآنی برای نجف اشرف و حرم امیرالمومنین سفارش دارم؛ شامل دو بال بزرگ جبرییل امین به همراه یک گنبد، مناره و کعبه است که هر کدام روی یک بال قرار می‌گیرد و یک قرآن بزرگ هم در راس به طول یک متر و ده سانت و عرض ۵۵ سانت است روی این قرآن حفره‌هایی ایجاد می‌شود که ۲۰۰ سنگ عقیق کبود حکاکی شده در این حفره‌ها قرار می‌گیرد در نهایت تاجی بالای دو بال جبرییل نصب می‌شود و بسم الله الرحمن الرحیم بالای آن به خط کوفی نوشته و جا می‌گیرد. تمام کار بعد از نصب روی هم ۲ متر و ۸۰ سانت می‌شود که نماد فرمان خداوند از طرف جبرییل است. خدارا شاکرم که این توفیق نصیب ما شد حس وحال خیلی خوبی دارد و باعث افتخار همه ما ایرانیان است که این اثر عظیم منبت کاری شده قرآنی درنجف اشرف و حرم مطهر امام علی علیه السلام قرار می‌گیرد این کارم را دوست دارم، چون احساس می‌کنم بال‌های جبرییل، از قم به نجف می‌رود.

جوان آنلاین: انتظار شما از مسئولان چیست؟

نگذارند این هنر اصیل ایرانی در این دنیای ماشینی از بین برود. کمک کنند تا این هنر احیا بشود کلاس‌های آموزشی وکارگاهی راه بیندازیم وبه علاقمندان آموزش بدهیم تا منبت ادامه پیدا کند. اگر مسئولان ما را حمایت کنند تا کارگاه آموزشی بزنیم وظیفه خود میدانیم تا هنرمند عاشق به کار پرورش دهیم و منبت در لابه لای توسعه زندگی ماشینی و کامپیوتری محفوظ بماند و به نسل‌های آینده برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار