کد خبر: 1087556
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
نمایندگان ملت با حضور وزرای اقتصاد و کشاورزی، ابعاد «طرح هوشمندسازی نظام تامین نان» را مورد بررسی قرار دادند

سرویس سیاسی- جوان آنلاین: نمایندگان ملت با حضور وزرای اقتصاد و کشاورزی، ابعاد «طرح هوشمندسازی نظام تامین نان» را مورد بررسی قرار دادند


"باید با مردم حرف زد. " شاید این جمله تکراری‌ترین سخنی بود که امروز نمایندگان ملت در صحن علنی آن را مطرح کردند. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نطق‌های خود تاکید کردند که معیشت مردم نباید به خطر بیفتد و دولت باید برای اصلاح نظام ارزی و حمایتی به گونه‌ای عمل کند که وضعیت اقتصادی مردم دچار مشکل نشود. دقت در اجرای مصوبه مجلس درباره سازوکار حذف یا تخصیص ارز ترجیحی از دیگر محور‌های مورد تاکید نمایندگان در جلسه امروز با وزرای اقتصاد و کشاورزی بود. برخی نمایندگان نسبت به جراحی اقتصادی دولت با کالایی مثل نان انتقاد داشتند.


چندروزی می‌شود که همه جا صحبت از گرانی است و بالا رفتن قیمت نان حاشیه ساز شده است. پانزدهم اسفند ماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، تکلیف ارز ترجیحی را تعیین کردند. در آن مصوبه آمده است، چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالا‌های اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.
بالاخره امروز مجلسی‌ها در جلسه علنی و غیر علنی و البته با حضور وزرای اقتصاد و کشاورزی بر ضرورت اجرای دقیق مصوبه مذکور، ابعاد «طرح هوشمندسازی نظام تامین نان» را مورد بررسی قرار دادند.
ابتدا نمایندگان قبل از آغاز جلسه علنی صحن، در نشستی غیرعلنی با حضور وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی در مورد مسائل روز به مذاکره نشستند.
جزییات نشست غیر علنی مجلس
تیم اقتصادی دولت از جمله سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی و سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد مهمان جلسه غیرعلنی نمایندگان بودند. حذف ارز ترجیحی و همچنین گرانی برخی کالا‌ها موضوع اصلی گفتگوی نمایندگان با وزرا در جلسه غیرعلنی بود.
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با حضور در جلسه غیرعلنی امروز مجلس گزارشی را در مورد آخرین وضعیت مواد غذایی در کشور به نمایندگان ارائه کردند.
طبق گفته احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد که قیمت مواد غذایی در شرایط فعلی بین ۳۵ تا ۸۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: با توجه به افزایش چشمگیر مواد غذایی و سهمیه‌بندی آن ما تصمیم گرفتیم تا از طریق سنسور‌های هوشمند در حوزه مصرف مواد غذایی جلوی قاچاق و رانت در این حوزه را بگیریم.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین در این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد که هدف ما اصلاح در روند منابع مالی یارانه‌ها و جلوگیری از رانت در این حوزه است و به هیچ وجه به دنبال فشار بر مردم و افزایش قیمت‌ها نیستیم.
علیرضابیگی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که مدنظر ما نمایندگان است این است که دولت آقای رئیسی باید با تبیین این مسائل مردم را در جریان تغییرات و اصلاحات در دست اقدام قرار دهد.
وی افزود: اینکه دولت می‌خواهد یارانه نان را در اختیار نانوایان قرار دهد، روند پیچیده و دشواری دارد و نگرانی ما نمایندگان از این است که دولت نتواند این طرح را به خوبی اجرا کند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بحث تولیدکنندگان در بخش خصوصی نیز این مسأله اتفاق افتاد و دولت نتوانست مطالبات نیروگاه‌های بخش خصوصی را پرداخت کند و آن‌ها نیز در پرداخت بدهی‌های فاز خود با مشکل مواجه شدند و ما نگران هستیم این مسأله در تغییر و اصلاح در پرداخت یارانه نان اتفاق بیفتد و دولت نتواند طبق پیش‌بینی‌هایی که داشته یارانه را به نانوایان پرداخت کند.
در ادامه نمایندگان موضوع گرانی را به صحن علنی رساندند.


قالیباف: با هرگونه اقدام درباره ارز ترجیحی قبل از اجرا شدن کالابرگ الکترونیکی مخالفیم
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود نسبت به گرانی‌های اخیر و موضوع ارز ترجیحی واکنش نشان داد و تاکید کرد: ما با هرگونه اقدام درباره ارز ترجیحی قبل از اجرا شدن کالابرگ الکترونیکی مخالفیم. باید کالابرگ الکترونیکی اجرایی شود و این نظر دولت و رییس جمهور است و قیمت هم همان قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ باشد و این موضع دولت و مجلس است.
محمدباقر قالیباف خاطرنشان کرد: مساله اصلی که باعث نگرانی بیشتر مردم شده این است که گرانی اخیر شروع گرانی‌های کالا‌های اساسی باشد که معیشت مردم به آن گره خورده است. ریشه این نگرانی‌های مردم به این بر می‌گردد که اگر قرار است ارز ترجیحی مربوط به کالا‌های اساسی هدفمند شود، گرانی‌های شدیدی در دیگر کالا‌ها که مرتبط با آن هستند ایجاد خواهد شد و دولت در موضوع ماکارونی و آرد صنعتی به گونه‌ای عمل کرد که باعث نگرانی بیشتر مردم شد.


وزیر اقتصاد: قیمت خرید نان برای مصرف کننده متعارف و عادی هیچگونه تفاوتی نخواهد کرد
در جریان نشست امروز نمایندگان با وزرا، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی، از طراحی سامانه‌ای خبر داد که براساس آن قیمت خرید نان برای مصرف‌کنندگان متعارف و عادی تفاوتی نمی‌کند و در ادامه توضیح داد: قیمت خرید نان برای مصرف کننده متعارف و عادی هیچگونه تفاوتی نخواهد کرد، اما از طرفی دیگر انگیزه‌ای برای قاچاق مواد اولیه و خروج آن از کشور باقی نخواهد ماند و بخش‌هایی از کشور که به جهت آنکه شناسایی نشده اند و یا اتباع خارجی و ایرانیانی که فاقد کارت شناسایی هستند با هماهنگی سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت اقتصاد جلساتی را برای پیگیری این مسائل برگزار کردیم و ظرف همین ایام تمام کوشش خود را برای شناسایی این افراد انجام خواهند داد.
خاندوزی تاکید کرد: امیدواریم به جهت انجام تکلیف قانونی مجلس در آینده سایر موارد غیر از آرد و نان مصرفی را نیز به شکل کالابرگی از طریق همین سامانه در اختیار مردم قرار دهیم تا تضمینی باشد برای امنیت غذایی مردم، که در شرایط فعلی اقتصادی جزو اولویت‌های مشترک مجلس و دولت خواهد بود.


وزیر کشاورزی: هیچ افزایش قیمتی در خرید نان برای خانواده‌ها وجود ندارد
ساداتی نژاد، وزیر جهاد و کشاورزی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، مورد نظر مجلس و دولت است و باید اجرا شود و در قانون بودجه هم آمده است.
وی با بیان اینکه دغدغه جدی ما امنیت غذایی است و باید آن را حفظ و پایدار کرد، گفت: اجرای طرح مورد هدف ما است تا مردم بتوانند عادلانه از آن بهره‌مند شوند. به طور قطع دهک‌های پایین بهره‌مندی بیشتری از یارانه‌ها نسبت به دهک‌های بالاتر خواهند داشت. در مورد موضوع نان، تمامی دهک‌ها یعنی همه مردم ایران از یارانه بهره‌مند خواهند شد و به گونه‌ای اقدام خواهد شد که افراد با قیمت فعلی نان را خریداری کنند بنابراین هیچ افزایش قیمتی در خرید نان برای خانواده‌ها وجود ندارد.


نوش آبادی: تورم نفس مردم را گرفته و بازار آشفته کمر مردم را شکسته است
حسین نوش‌آبادی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در نطق میان دستور به موضوع معیشت مردم ورود کرد و گفت: تورم نفس مردم را گرفته و بازار آشفته کمر مردم را شکسته و چه کسی مسئول پاسخگویی به این وضعیت است؟
وی افزود: افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، فقر را گسترش می‌دهد؛ بنابراین مسئولان چشمان خود را به این وضعیت نبندند و بدانند که افزایش بی‌رویه قیمت مایحتاج عمومی به مسأله اصلی کشور تبدیل شده است.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس بسیج شوند و افسار گرانی‌ها را بکشند، گفت: چرا با مافیا‌ها و سلطان‌های زالوصفت برخورد نمی‌شود؟
نوش‌آبادی اضافه کرد: افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن، مردم را به حاشیه‌نشینی و زندگی در دخمه‌ها سوق می‌دهد؛ چرا وزارت مسکن در این خصوص نظارت و اقدام نمی‌کند.
وی ادامه داد: چرا با ایجاد انحصار تولید و واردات مردم را از داشتن خودرو‌های ایمن و ارزان محروم کرده‌ایم؟ کوتاهی‌های مسئولان در حافظه تاریخی ملت ثبت خواهد شد.


روح‌الامینی: دولت قوی باید پیش از هر تصمیمی مردم را آگاه کند
عبدالحسین روح‌الامینی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده‌ای بود که در نطق میان دستور با بیان اینکه هیچ صیانتی بالاتر از صیانت از جایگاه مجلس و صفت انقلابی آن نیست، اظهار داشت: ما اینجا ایستاده‌ایم که از منافع مردم دفاع کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به شاخص‌های دولت قوی اظهار داشت: دولت قوی خودانتقادی را سرلوحه کارهایش قرار می‌دهد و پیش از هر تصمیمی مردم را از آن آگاه می‌کند.
گودرزوند چگینی: دولت اجازه افزایش قیمت نان را ندهد
همچنین مهرداد گودرزوند چگینی در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس جمهور گفت: انتظار است حضرتعالی که در راس قوه مجریه قرار گرفته اید، حداقل رشد روزافزون گرانی متوقف می‌شد. آیا تغییر در سیاست و تغیییر در بخشی از مجریان ناتوان احساس نمی‌شود؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های مردم نان است، تاکید کرد: از دولت تقاضا داریم که به این موضوع ورود کند و تحت هیچ شرایطی اجازه افزایش قیمت نان را ندهد.


نجم آبادی: جراحی حساب شده، حتمی و الزامی است
بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی طی تذکر اظهار داشت: ملت عزیز ما می‌دانند که امروز با اقتصادی زخم خورده و با شاخصه‌هایی اسف انگیز مواجه بوده و این دولت نه سرزمین سوخته بلکه زمینی مین گذاری شده تحویل گرفته است، اما ظرفیت بی نظیر و ثروت بی کران این ملت قطعا با مدیریت صحیح عبور از بحران را رقم خواهد زد.
وی ادامه داد: جراحی حساب شده، حتمی و الزامی است، اما هر تصمیمی که بیش از این فشار را بر مردم افزایش دهد قابل قبول نبوده و گوشت، روغن، نان و ماکارونی از جمله پایه‌های اساسی سبد غذایی مردم است که هرگز نباید آسیب ببیند لذا به معاون اول رئیس جمهور تذکر می‌دهم که در مسیر اجماع در تصمیمات با مجلس همفکری کرده و افکار عمومی را اغنا کند.


صالحی: دولت قبل از تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت‌ها با مردم صحبت می‌کرد
پروین صالحی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد در مورد بهینه‌سازی یارانه‌ها در جلسه علنی پارلمان اظهار داشت: مجلس باید قوانین لازم را تصویب کند و دولت انقلابی نیز باید اهتمام خود را برای مقابله با قاچاق و فساد به کار بندد و با تمام توان در کنار قوه قضائیه تلاش کند؛ بهتر بود دولت قبل از تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت‌ها با مردم صحبت می‌کرد و بی‌شک اگر دولت عزم مبارزه با فساد را جزم کند می‌تواند در این مسیر موفق باشد.
صالحی ضمن درخواست اجرای کامل قانون توسط دولت عنوان کرد: دولت جهادی باید با اژد‌های هفت‌سر فساد مقابله کند و به تقویت و امنیت معیشت مردم توجه داشته باشد.


بیگی: از تصمیمات خلق‌الساعه در اقتصاد دوری کنیم
احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی طی تذکری، اظهار داشت: امروز شاهد گزارش روسای کمیسیون‌های مختلف اقتصادی مجلس بودیم که همه از تصمیمات خلق‌الساعه در اقتصاد شکایت داشتند و بازتاب آن در جامعه مشخص بود.
وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف در این خصوص وظیفه دارند، عنوان کرد: وزارت کشور وظیفه انعکاس موارد مهم را به هیأت وزیران دارد، اما متأسفانه شاهد گسست میان وزارت کشور و هیأت وزیران هستیم. یا وزارت کشور نمی‌تواند گزارش‌های خود را به کابینه برساند که مانع از تصمیمات خلق‌الساعه شود و یا اصلاً گزارش آن‌ها مورد اعتنا نیست که بازتاب ناصوابی در جامعه دارد.


طاهری: قیمت نان و دارو نباید تغییر کند
مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان در نشست علنی امروز درباره گزارش وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی مبنی بر حذف ارز آرد صنف و صنعت سخن اظهار داشت: فصل مشترک همه نمایندگان این است که حتما باید روش فعلی اصلاح شود و تخصیص ارز ترجیحی، آسیب‌های جدی دارد.
نظر اغلب کارشناسان این بود که حمایت‌ها در انتهای زنجیره مصرف باشد، اما اکنون از همکاران تعجب می‌کنم که دائم می‌گویند چرا از نان شروع شده است، در حالی که بحث گرانی نان نیست؛ بار‌ها همه اعلام کرده اند که قیمت نان به هیچ وجه تغییر نمی‌کند، بلکه نحوه تخصیص یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره منتقل می‌شود.
مصطفی طاهری بیان داشت: قانون مجلس این است که شرایط قیمت‌ها مثل سال قبل حفظ شود؛ دولت هم به دنبال همین موضوع است و به هیچ وجه قیمت نان و دارو نباید تغییر کند و در سایر کالا‌ها نیز حفظ قیمت سال ۱۴۰۰ باید رعایت شود، اما نکته دیگر اجرای خوب و اجرای خوب قانون است.
وی با بیان اینکه نقایص طرح باید مشخص شود، تصریح کرد: آن چیزی که در این طرح اهمیت دارد، اجرای مناسب آن است و این موضوع مورد تاکید نمایندگان است.


وحیدی: چرا جراحی اقتصادی با کالایی مثل نان آغاز شد؟
محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در مورد حذف ارز آرد صنفی و صنعتی، گفت: مدیریت بازار باید براساس اطلاعات دقیق و اصولی باشد، اما امروز شاهدیم براساس حدسیات، مدیریت صورت می‌گیرد و گزارشات با اطلاعات دقیق همخوانی ندارد. چرا جراحی اقتصادی با کالایی مثل نان آغاز شده که التهاب‌آفرین و تنش‌زا است؟ و شرایط به نحوی تغییر کرده که نان آزادپز از ۲ هزار تومان به ۷ هزار تومان افزایش قیمت داشته و فشار آن به اقشار و مناطق محروم وارد می‌شود؟
وی با تاکید بر اینکه نیاز است رئیس‌جمهور با مردم به صورت رودررو و شفاف سخن بگوید، عنوان کرد: رئیس‌جمهور باید گزارشات را به مردم ارائه کند و از چند صدایی در بدنه دولت پرهیز شود، آیا وضعیت قیمت خودرو و افزایش دائمی نیز متاثر از بازار اوکراین است؟ آیا وضعیت فعلی مدیریت بازار ناشی از بازار‌های بین‌المللی است؟


عزیزی: قانون مجلس صراحتا موضوع یارانه‌ها و ارز را مشخص کرده است
ابراهیم عزیزی نماینده شیراز در مجلس در رابطه با توضیحات گزارش وزرای امور اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی درباره با گرانی نان و کالا‌های اساسی خطاب به رئیس مجلس، گفت: قانون مجلس صراحتا موضوع یارانه‌ها و ارز را مشخص کرده است، اما آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم اجتهادی است که در رابطه با نص صریح قانون وجود دارد، قانون را با اشتهاد برخی مدیران نمی‌توانیم اجرا کنیم، چارچوب قانون کاملا مشخص است.
نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه موضوع نان و آرد در قانون بودجه ۱۴۰۱ در اولویت قرار داشته است، اضافه کرد: تعجب می‌کنم چرا دولت بدون اقناع سازی و هماهنگی قبلی و صحبت با مردم به سراغ موضوعی رفت که برای مردم حساسیت دارد و ۲۵ درصد هزینه خانوار به آرد و متعلقات آن وابسته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار