کد خبر: 1085017
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
سخنگوی وزارت خارجه امریکا همراستا با شماری از مقامات این کشور از جمله وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی، از احتمال طولانی شدن جنگ اوکراین تا پایان سال جاری میلادی سخن گفته‌اند. ادامه این جنگ که به نظر می‌رسد واشنگتن هم از آن استقبال می‌کند، هم می‌تواند زمینه را برای سلاح‌فروشی هر چه بیشتر به اوکراین مساعد کند و هم با دور کردن اروپایی‌ها از روسیه، کاری کند که آن‌ها هر چه بیشتر در زمین امریکا بازی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا همراستا با شماری از مقامات این کشور از جمله وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی، از احتمال طولانی شدن جنگ اوکراین تا پایان سال جاری میلادی سخن گفته‌اند. ادامه این جنگ که به نظر می‌رسد واشنگتن هم از آن استقبال می‌کند، هم می‌تواند زمینه را برای سلاح‌فروشی هر چه بیشتر به اوکراین مساعد کند و هم با دور کردن اروپایی‌ها از روسیه، کاری کند که آن‌ها هر چه بیشتر در زمین امریکا بازی کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا به مقامات اروپایی گفته بود که کشورش پیش‌بینی می‌کند، جنگ در اوکراین حداقل تا هشت ماه دیگر ادامه خواهد داشت. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز اخیراً در گزارشی از پیش‌بینی مشابه واشنگتن خبر داده بود. موضوعی که ند پرایس هم در مصاحبه با همین شبکه خبری ضمن تأیید آن گفت: «اما آنچه ما در تلاش هستیم انجام دهیم این است که این درگیری را کوتاه کنیم. فکر می‌کنیم که می‌توانیم با تقویت دست اوکراین در میز مذاکره این کار را انجام دهیم. ما این کار را با ارائه میزان بی‌سابقه‌ای از کمک‌های امنیتی به اوکراین انجام می‌دهیم.» وی افزود: «در عین حال، ما با تحریم‌های اقتصادی و سایر اقدامات مالی خود به همان میزان فشار را به روسیه وارد می‌کنیم به این امید که این دو چیز با هم تلفیق شوند و در نهایت بتوان به یک توافق دیپلماتیک برای پایان دادن به این خشونت و حمله بی‌معنا دست یافت.» بنابر آنچه سی. ان. ان اعلام کرده است، برخی اعضای کنگره امریکا از این نگرانند که جنگ حتی بیش از این هم ادامه یابد و آن را با جنگ کره مقایسه می‌کنند که نتیجه‌ای نداشت. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا در نشست خبری کاخ سفید در اوایل ماه میلادی جاری گفته بود جنگ ممکن است طولانی شود. سالیوان پیش‌بینی کرد که بعد از فاز اول، طول مرحله بعدی را می‌توان چند ماه یا بیشتر ارزیابی کرد. اگرچه طولانی شدن جنگ، آخرین چیزی بوده که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه خواهان آن بود.
امریکا، روسیه را در فهرست حامیان تروریسم قرار دهد
امریکایی‌ها تمایل دارند که تنش میان اروپایی‌ها و روسیه بیشتر شود تا به این ترتیب با فاصله گرفتن اروپا از روسیه، وابستگی اروپایی‌ها به امریکا بیشتر شود و به نظر می‌رسد که تا حدودی هم موفق شده‌اند. این شکاف، در موضع‌گیری‌های کی‌یف علیه مسکو و نپذیرفتن فرانک والتراشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان در خاک اوکراین خود را نشان می‌دهد. در مقابل، روسیه هم اقدام علیه کشور‌های اروپایی را در دستور کار قرار داده است. وزارت خارجه روسیه، اعمال تحریم علیه بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، وزرای خارجه و دفاع کابینه وی و ۱۳ نفر از افراد بلندپایه دولت انگلیس که به ارتکاب اقدامات خصمانه متهم شده‌اند، را در دستور کار قرار داده است. این افراد، حق ورود به خاک روسیه را نخواهند داشت. وزارت خارجه روسیه همچنین دولت لندن را به تشدید عامدانه بحران اوکراین از راه ارسال تسلیحات کشنده به دولت کی‌یف و ترغیب سایر کشور‌ها به مشارکت در اجرای تحریم‌های ضدروسی متهم کرد.
این در حالی است که بنابر گزارش واشنگتن‌پست، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا درخواست کرده روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی شود. اگر واشنگتن با این درخواست موافقت کند، کاری را انجام داده است که حتی در زمان جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی انجام نداد. بایدن به همتای اوکراینی خود گفته که وی درصدد است طیف وسیعی از پیشنهاد‌ها را برای اعمال فشار بیشتر بر مسکو بررسی کند.
به اوکراین سلاح می‌فروشیم
چندی پیش روزنامه واشنگتن‌پست نوشته بود که مسکو در یادداشتی به واشنگتن هشدار داده بود که ارسال تسلیحات ناتو به کی‌یف به تشدید درگیری اوکراین منجر می‌شود که پیامد‌های غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت. پرایس در بخش دیگری از مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که واشنگتن تغییر موضع نخواهد داد. وی گفت: «ما موظف هستیم به کاری که برای حمایت از شرکای اوکراینی خود انجام می‌دهیم، ادامه دهیم. به این کار ادامه خواهیم داد. روس‌ها برخی چیز‌ها را خصوصی گفتند، برخی چیز‌ها را علناً گفتند. هیچ چیز ما را از راهکاری که در پیش گرفتیم منصرف نخواهد کرد.»
یک منبع آگاه در دولت آلمان اعلام کرد که اولاف شولتس، صدراعظم این کشور خواستار هزینه ۲ میلیارد یورو تجهیزات نظامی جدید است که اغلب آن نیز برای کمک به اوکراین در نظر گرفته می‌شود. مارکو بوشمن، وزیر دادگستری آلمان گفت که تحویل تانک‌ها و سایر سلاح‌های سنگین به اوکراین طبق قوانین بین‌المللی بوده و نقض قانون نیست. وزیر دادگستری آلمان در ادامه گفت که ارسال تسلیحات به اوکراین به معنای ورود به جنگ علیه روسیه نیست. اوکراین در حال انجام یک جنگ دفاعی مجاز علیه روسیه است؛ بنابراین اگر آن‌ها از حق مشروع خود برای دفاع از خود استفاده می‌کنند، حمایت از آن‌ها با تهیه سلاح نمی‌تواند منجر به تبدیل شدن به یک طرف جنگ شود.
زلنسکی در گفتگو با نشریه آتلانتیک همچنان از غرب گله دارد. وی گفت که اغلب از سؤالات مکرر رهبران غربی درباره تسلیحاتی که نیاز دارد، خسته شده است. رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در راستای آنچه ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا درباره استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای گفت که جهان باید آماده احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی باشد، مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه احتمالاً به استفاده از سلاح هسته‌ای یا شیمیایی روی بیاورد، چون وی ارزشی برای جان اوکراینی‌های قائل نیست. زلنسکی آمار کشته‌های نظامی اوکراینی در مدت زمان سپری شده از جنگ با روسیه را بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار نفر برآورد کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار