کد خبر: 1084944
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
مباه مبارک رمضان فرصتی برای دعا و مناجات، کسب تقوای الهی و تمرینی برای رسیدن به عبودیت و بندگی خداوند است.

به گزارش جوان از لرستان، ماه مبارک رمضان، ماه دعا و نیاش و فرصتی برای خودسازی و تهذیب نفس و کسب تقوای الهی است.

هدف از روزه تقوای الهی است، با روزه داری و خودازی در این ماه مبارک باید به مرحله ای برسیم که خدا را در همه حال حاضر ببینیم و حرمت پروردگار را حفظ کنیم.

روزه داری آثار و برکات اخلاق فراوانی به همراه دارد، از مسائل مهم اخلاقی روزه داری این است که باید در ما تحول مثبت ایجاد کند، تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست بلکه چشم و گوش، دست و پا و تمامی اعضا و جوارح ما باید روزه باشند و نافرمانی خدا را انجام ندهند که همان تقوای الهی است.

تکرار عمل روزه داری در30 روز فرصتی برای سبب تثبیت این عمل بوده که روحیه مراقبت و خودکنترلی تقویت و تقوا در وجود انسان نهادینه می شود.  

هدف از روزه داری فقط گرسنگی و تشنگی نیست، بلکه همه اینها مقدمه ای برای رسیدن به اصل تمرین عبودیت و بندگی پروردگار بوده که به واسطه تمرین روح ما ورزیده می شود.

در کنار این هدف اصلی اهداف فرعی دیگری هم در منابع دینی ما مطرح شده که یکی مواسات با فقرا و نیازمندان است، در ماه مبارک رمضان نباید از کمک به نیازمندان و رسیدگی به فقرا غافل شد.

خداوند روزه را واجب کرد تا اغنیا و ثروتمندان طعم گرسنگی را بفهمند و روحیه عطوفت و محبت به واسطه روزه در انسان زنده شود.

انجام واجبات و دوری از محرمات از وظایف مهم روزه داران است، روزه داری و عمل به دستورات الهی در وجود فرد تحول آفرین است.

روزه وسیله ای برای توبه کردن و طلب بخشش به درگاه الهی است، هدف  از روزه گرفتن قرب الهی است و روزه باید همراه با تفکر باشد، باید در اعمال و رفتار خود تفکر کنیم، از جانب ما به کسی ظلم نشود و حقی را ناحق نکنیم.

روزه باید همراه با دعا، سجده و پرستش خداوند، محبت کردن به مردم خواندن و قرائت قرآن باشد، در این صورت است که به معنویت دست خواهیم یافت و روح و روان ما به آرامش معنوی می رسد.

روزه داری فرصتی برای توبه کردن از گناهان است، روزه داری، دعا و مناجات کمک به نیازمندان، عمل به واجبات و دوری از محرمات برای بندگی خدای متعال است.  

تقویت بُعد روحی از اهداف مهم روزه داری، دعا و مناجات است، دعا و روزه غذای روح است، روزه می گیریم تا روح خود را تقویت و به جایگاهی که خداوند از بندگانش انتظار دارد، برسیم.

دعا و مناجات سبب نزدیکی انسان به خدا می شود و سبب ماندگاری معارف در دل انسان می شود، دعا و مناجات فرصتی برای تقرب به درگاه الهی است.

ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، تلاوت قران، تفکر و تدبر در معارف قرآنی و عمل به آموزه ها امری مهم بوده که در این ایام باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تلاش کنیم که آموزه های دینی را در زندگی خود جاری و ساری نماییم.

بهره مندی از آموزه های دینی و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی فرصتی برای ارتقای اخلاق و معنویت و بیمه کردن کانون خانواده در برابر آسیب ها و هجمه های فرهنگی و اجتماعی است.

ماه رمضان فرصتی برای صفای باطن است

حجت الاسلام والمسلمین «سیداحمدرضا شاهرخی»، اظهارداشت: ماه مبارک رمضان فرصتی است برای بازنگری در فعالیت‌های سالیانه دنیوی است.

نماینده ولی فقیه در لرستان افزود: ماه مبارک رمضان فرصتی است تا با روزه داری و ارتباط بیشتر با خداوند متعال، استغفار، دعا، مناجات، نوع دوستی، صله ارحام و کمک به دیگران درون و باطن انسان از صفا و نورانیت فوق العاده ای برخوردار باشد.

وی خاطرنشان کرد: از این فرصت ماه مبارک رمضان، روزهای و شب‌های ماه مبارک و شب‌های لیله القدری که در پیش داریم بتوانیم نهایت کمال و رشد و استفاده را در ایجاد صفای باطن و قلوبی که منور به نور ایمان گردد، بهره برداری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی برای  انجام‌ دادن عبادت بوده از این فرصت باید در جهت تعالی روح و کسب تقوای الهی بهره مند شد.

ماه مبارک رمضان فرصتی برای اجابت دعا است

حجت الاسلان«سیدعلی حسینی»،  اظهارداشت:  در ماه مبارک رمضان فرصتی برای اجابت دعا است در این ماه درهای بهشت به روی بندگان باز می شود.

امام جمعه بروجرد افزود: در ماه مبارک رمضان دست و پای شیطان بسته است و کمتر می تواند انسان ها را وسوسه کند مگر کسانی که با شیطان همراه هستند.

وی عنوان کرد: بهترین ساعات شبانه روز اوقات نماز است در این اوقات خداوند با رحمت خود به انسان نگاه می کند و جواب مناجات انسان داده می شود.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه دل انسان مؤمن حرم الهی است، گفت: باید به خدا توکل کرد، هر کس بر خدا توکل کند به همه خواسته هایش می رسد.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار