کد خبر: 1083830
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد کشورش آماده انجام مذاکراتی صادقانه با اوکراین است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته مسکو آماده همکاری صادقانه و مستمر در میز مذاکرات با اوکراین است.

به نوشته «ایتارتاس»، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با تلویزیون «روسیه‌۲۴» تصریح کرد: «تأکید ما این است که جامعه بین‌الملل باید حقیقت را بداند. جامعه بین‌الملل باید بداند که طرف روس آماده همکاری صادقانه و مستمر در میز مذاکرات است.»

لاوروف با وجود این تصریح کرد: «اما اگر هیأت اوکراین بگوید که لازم است گام‌های بیشتری از سوی روسیه برداشته شود، یا اگر مثل همین الان از گفت‌وگو بر سر نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن [اوکراین] خودداری کند... فکر نمی‌کنیم که روند مذاکرات پیشرفت بیشتری داشته باشد.»

روسیه پنجم اسفندماه گذشته (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

تا کنون چند دور مذاکره میان هیأت‌های روسیه و اوکراین برگزار شده است. اولین گفت‌وگو میان نمایندگان دولت دو طرف روز نهم اسفندماه (۲۸ فوریه) در منطقه «گومل» در بلاروس برگزار شد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار