کد خبر: 1079268
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
بیژن سورانی

سخنگوی دولت از دستور رئیس‌جمهور برای حمایت ویژه از شهرداری‌ها در دولت خبر داد و گفت: فاصله‌ای که میان بخش‌های مختلف با دولت در ادوار مختلف رخ داده، باعث شده است مردم متضرر شوند.
سال‌هاست مسائل و مشکلات شهر‌ها و کلانشهر‌ها با تغییر دولت و مدیریت شهری دست به دست شده است. متأسفانه بسیاری از پروژه‌های زیربنایی شهری یا در اجرا به دلیل نبود بودجه و اعتبار ابتر مانده‌اند یا به کندی در حال اجرا هستند. در حوزه تکمیل شبکه حمل‌ونقل عمومی، هوای پاک، نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده و در کل فرسودگی تأسیسات زیربنایی شهری، بسیاری مشکلات همچنان پابرجا مانده است. وقوع حوادث مختلف در مترو، آتش‌سوزی و ریزش ساختمان‌ها همچون آتش‌سوزی بازار تهران و پلاسکو، تشدید آلودگی هوا، افزایش بار ترافیک شهری و حوادث ترافیکی و فرونشست زمین در نقاط مختلف شهری به دلیل فرسودگی تأسیسات شهری سبب شده است شهر‌ها همواره آبستن حوادث مختلفی باشند. به دلیل کم‌کاری و نگاه‌های سلیقه‌ای و نبود برنامه‌های مدون اجرایی و نظارت سیستمی در حوزه‌های مدیریتی کلان و میانی، معضلات و مشکلات شهری در حال تکرار است و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را برجا گذاشته و می‌گذارد.
در این میان شهروندان بیشترین آسیب‌ها را از این کم‌کاری‌ها متحمل می‌شوند. از آنجا که شهروندان به عنوان یکی از مشتقات شهر ارتباط تنگاتنگی با شهرنشینی دارند، بنابراین برای بهبود وضعیت اداره شهر‌های کشور هماهنگی مدیریت شهری با تحولات و رویکرد‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فناوری‌های جدید، نیازمند ارتباط ویژه با دولت و بدنه آن است.
حضور شهردار تهران به عنوان شهردار پایتخت و نماینده شهردار کلانشهر‌ها در جلسات هیئت دولت می‌تواند مطالبات مردمی و شهری را بدون واسطه به دولت ارائه و پیگیری کند؛ مطالباتی که با تمام سطوح زندگی و زیست شهری شهروندان در ارتباط مستقیم است و رفع این نیاز‌ها می‌تواند شهر را به سوی زیست‌پذیر شدن بیشتر سوق دهد.
‌سال‌هاست برخی از مطالبات شهری و احقاق حق شهروندان بر زمین مانده است. لازم است با اصلاح قوانین شهری، به‌روز کردن قوانین مربوطه و رفع تعارض مواد قانونی موجود، استفاده از تجارب علمی و عملی صاحبنظران و ارائه راهکار‌ها از سوی اعضای هیئت دولت و مجلس، موانع و مشکلات در این مسیر رفع و رجوع شود.
به نتیجه رسیدن مباحث مدیریت واحد شهری که سال‌هاست در زیرمجموعه دولت و مجلس در حال چکش‌کاری است می‌تواند با پیگیری مداوم از سوی نماینده شهرداران کشور به نتیجه برسد و حلال بسیاری از معضلات و مشکلات لایه‌های مختلف شهری باشد.
حضور نداشتن شهردار تهران در جلسات هیئت دولت به گفته سخنگوی دولت سبب ایجاد فاصله‌ای میان بخش‌های مختلف با دولت در ادوار مختلف شده بود که در این بین باعث شده است مردم متضرر شوند و در حوزه شهری نیز از همین جنس و قِسم است.
علی بهادری‌جهرمی معتقد است: در دوره‌های مختلف سیاسی بعضاً میان شهرداری‌های کلانشهرها، به‌ویژه تهران که به نوعی نماینده شهرداری‌های کلانشهر‌ها و مدافع حقوق شهرداری‌ها در هیئت دولت است، فاصله ایجاد می‌شد و علاوه بر اینکه در جلسات هیئت دولت دعوت نمی‌شدند از آن‌ها حمایت نیز نمی‌شد.
این عضو کابینه دولت، نمودار‌هایی را که توسط شهردار تهران در جلسه هیئت دولت ارائه شده است ناراحت‌کننده توصیف کرد و گفت: کاهش جدی سهم دولت در حمایت از حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل درون‌شهری و هوای پاک از جمله موضوعاتی بود که در گزارشات ارائه‌شده توسط شهردار تهران به آن اشاره شده بود.
بهادری‌جهرمی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای حمایت ویژه از شهرداری‌ها در دولت اظهار کرد: آقای زاکانی صرفاً پیگیر امور شهرداری تهران نبودند و من به‌عنوان کسی که در جلسات هیئت دولت بوده‌ام، عرض می‌کنم آقای زاکانی پیگیر امور عمومی شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف هستند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: پیرو همین موضوع، معاون اول رئیس‌جمهور جلسه‌ای با شهرداران کلانشهر‌ها داشتند که از جمله محور‌های آن جلسه، تأمین ناوگان حمل‌و‌نقل درون‌شهری، سهم دولت در قانون هوای پاک، تقسیم خانه‌ها به حوزه‌های درون‌شهری و برون‌شهری و حمایت‌های مختلفی که دولت و وزارت کشور باید از شهرداری‌ها داشته باشند، بود.
بهادری‌جهرمی با بیان اینکه بازخوردی که در پی این جلسه از شهرداری‌ها اخذ شد مثبت و قابل توجه بود، بیان کرد: زاکانی نیز تمام جلسات را دعوت می‌شوند و در حوزه مسائل مرتبط با خدمات شهری همیشه فعال هستند.
حضور نماینده شهرداران در جلسات هیئت دولت، به نوعی پیگیری و عده‌های شهرداران کشور و مطالبات ضروری و بر زمین مانده آنان در بالاترین سطح تصمیم‌گیری اجرایی کشور است که می‌تواند منشأ اثر واقع شود.
باید دید در سال‌های پیش‌رو، این روند چگونه پیش رفته و با چه کیفیتی دنبال خواهد شد، چه میزان از رنج و مشکلات شهری انباشته‌شده شهر و شهروندان رفع خواهد شد؟ این مهم می‌تواند حس اعتماد، رضایتمندی و احساس مسئولیت‌پذیری شهروندان را بیشتر نمایان سازد تا شهروندان در اداره شهر بیشتر سهیم شوند. در حقیقت باید گفت حضور نماینده شهرداران در جلسه دولت به نوعی کمک مستقیم و غیرمستقیم به بدنه دولت در حل برخی مشکلات موجود شهری است که از وظایف دولت تلقی می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار