کد خبر: 1076469
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
آژیر قرمز غلبه و فراگیر شدن سویه اومیکرون به صدا در آمده‌است. بر خلاف تصورات ابتدایی درباره سویه اومیکرون و صحبت‌هایی که در رابطه با احتمال پایان همه‌گیری کرونا با این سویه مطرح می‌شد، حالا دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) به سران جهان هشدار داده‌است که همه‌گیری کرونا «اصلاً به نقطه پایان نزدیک نیست.» سویه اومیکرون در اروپا و امریکا در حال یکه‌تازی است و حالا در کشور ما هم می‌رود تا حالت انفجاری به خود بگیرد
زهرا چیذری

آژیر قرمز غلبه و فراگیر شدن سویه اومیکرون به صدا در آمده‌است. بر خلاف تصورات ابتدایی درباره سویه اومیکرون و صحبت‌هایی که در رابطه با احتمال پایان همه‌گیری کرونا با این سویه مطرح می‌شد، حالا دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) به سران جهان هشدار داده‌است که همه‌گیری کرونا «اصلاً به نقطه پایان نزدیک نیست.» سویه اومیکرون در اروپا و امریکا در حال یکه‌تازی است و حالا در کشور ما هم می‌رود تا حالت انفجاری به خود بگیرد. به‌گونه‌ای که در یک ماهی که از ورود اومیکرون به ایران می‌گذرد، در هفته اول نسبت ابتلا به اومیکرون به ۸ درصد، در هفته دوم این نسبت به ۱۸ درصد، در هفته سوم حدود ۳۳ درصد شد و هفته گذشته نسبت ابتلا به اومیکرون به ۴۳ درصد رسیده‌است. آمار مراجعان سرپایی در پایتخت هم ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته و آنطور که معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران خبر داده اومیکرون در تهران هم به سمت غالب‌شدن می‌رود و طبق الگو، نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ابتلا در تهران اومیکرون است. در سایر مناطق کشور نیز اومیکرون به سمت سویه غالب‌شدن حرکت می‌کند.
بر اساس آمار‌های رسمی، امریکا همچنان با بیش از ۷/۶۸ میلیون مبتلا و بیش از ۸۷۷ هزار قربانی در صدر فهرست کشور‌های درگیر با بیماری کووید ۱۹ قرار دارد. هند نیز با آمار بیش از ۹/۳۷ میلیون مبتلا پس از امریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار دارد. سویه اومیکرون در اروپا و امریکا به سویه غالب تبدیل شده و روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ که تاکنون در ۲۲۲ کشور و منطقه در جهان شیوع‌یافته ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.
هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره خطر اومیکرون
بر خلاف برخی نظرات اولیه که سویه اومیکرون را خفیف‌تر یا پایان کرونا و تبدیل این ویروس به ویروسی فصلی همچون آنفلوآنزا می‌دانستند، «تدروس آدهانوم گبریسوس» دبیر کل سازمان جهانی بهداشت معتقد است: «جهان باید در این فرض که سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون به طور قابل‌توجهی ملایم‌تر است و خطر ناشی از ویروس را رفع می‌کند، محتاط باشد.» این هشدار در حالی صادر می‌شود که کشور‌های اروپایی رکورد تازه‌ای را از نظر آمار ابتلا ثبت کرده‌اند. از جمله فرانسه که از تقریباً نیم میلیون مورد جدید در روز سه شنبه خبر داد.
به گفته آدهانوم سویه اومیکرون در یک هفته گذشته به ۱۸ میلیون مورد جدید ابتلا در جهان منجر شده‌است. وی یادآور شد: «درحالی که ممکن است این سویه در مجموع کم‌خطرتر باشد، اما این روایت که باعث بیماری ملایم می‌شود، گمراه‌کننده است. اشتباه نکنید، اومیکرون باعث بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ می‌شود و حتی در موارد خفیف‌تر هم مثل سیل مراکز درمانی را غرق کرده است.»
دبیر کل سازمان جهانی بهداشت به خصوص برای کشور‌هایی که آمار واکسیناسیون در آن‌ها پایین است، ابراز نگرانی کرد، چراکه خطر بیماری و مرگ در کسانی که واکسینه نشده‌اند، چندین برابر است.

افزایش ۴۰ درصدی مراجعات سرپایی
نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با بیان اینکه اومیکرون در تهران هم به سمت غالب شدن می‌رود، می‌گوید: «طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ابتلا در تهران اومیکرون است. در عین حال طبق الگوی هر ساله که در این فصل افزایش تعداد بیماران تنفسی و عفونت‌های ویروسی را داشتیم، امسال هم به همین صورت است. در عین حال افزایش آماری هم که در کودکان به ویژه کودکان زیر ۱۰ سال داریم، همین موضوع را نشان می‌دهد. در کودکان هم ابتلا به آنفلوآنزا و اومیکرون تقریباً برابر است. البته ما از نظر صرفه اقتصادی نمی‌توانیم برای همه تست انجام دهیم و بر این اساس نمی‌توان آمار دقیقی داد.»
توکلی با بیان اینکه قطعاً بیشتر افزایش ابتلا به کرونا در حوزه سرپایی خواهد بود، ادامه می‌دهد: «بیماران عمدتاً بدحال نیستند. منتها نکته‌ای که وجود دارد و منجر به امیدواری شده، این است که بالای ۸۰ درصد جمعیت‌مان واکسینه شدند. در عین حال آنچه واکسیناسیون را برای مقابله با سوش اومیکرون تقویت می‌کند، انجام واکسیناسیون دوز بوستر یا دوز سوم است.»
به گفته وی در حال حاضر وضعیت‌مان بحرانی نیست و افزایشی هم که وجود دارد، عمدتاً در بخش سرپایی است که شامل اومیکرون و آنفلوآنزای فصلی است که عمدتاً آنفلوآنزای فصلی نوع A است که البته علائم‌شان هم مشابه هم بوده و تفاوتی ندارد.
توکلی درباره افزایش آمار مراجعات سرپایی می‌گوید: «در کل مراجعات سرپایی نسبت به دو تا سه هفته گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته‌است، اما آمار بستری‌مان کماکان زیر هزار مورد است. بیماران بدحال هم بسیار کم است و میزان بستری آی‌سی‌یو در تهران کمی بیش از ۲۰ نفر است.»
از نگاه وی بروز پیک ششم با اومیکرون با توجه به واکسیناسیون و در صورت همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خفیف و سرپایی خواهد بود.

غلبه صد در صدی اومیکرون در برخی استان‌ها
مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کووید‌۱۹ با عنوان این مطلب که سویه اومیکرون احتمالاً این هفته سویه غالب در کشور خواهد شد، می‌گوید: «این هفته میزان غالب‌بودن این سویه در برخی استان‌ها به صد در صد نزدیک خواهد شد.»
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که وزارت بهداشت درصدی از موارد مثبت ابتلا به اومیکرون را برای تعیین نوع سویه آزمایش می‌کند، می‌افزاید: «بررسی موارد آزمایش شده نشان می‌دهد از چهار هفته پیش که نخستین موارد ابتلا به اومیکرون در کشور شناسایی شد، هر هفته به طور متوسط ۱۰ درصد به نسبت ابتلا به اومیکرون در برابر ابتلا به دلتا افزوده شده‌است. در هفته اول نسبت ابتلا به اومیکرون به ۸ درصد رسید، در هفته دوم این نسبت به ۱۸ درصد رسید، در هفته سوم حدود ۳۳ درصد شد و هفته گذشته نسبت ابتلا به اومیکرون به ۴۳ درصد رسیده‌است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار