کد خبر: 1076211
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
یادکردی از شهید اسماعیل دقایقی در سالروز شهادتش ۲۸ دی ماه ۱۳۶۵
شهید اسماعیل دقایقی از پیشگامان بحث «مجاهدان بدون مرز» بود.
غلامحسين بهبودي

شهيد اسماعيل دقايقي از پيشگامان بحث «مجاهدان بدون مرز» بود. پس از سال 61 كه رزمندگان دشمن را از مرزها راندند، آن عده از مجاهدان عراقي‌ای كه در ايران به سر مي‌بردند، تمايل بيشتري براي حضور در جبهه‌هاي جنگ نشان دادند. بر همين اساس از سال 62 مجلس اعلاي عراق يك گردان را ساماندهي كرد. پس از عمليات خيبر (اسفند سال 62)، شهيد اسماعيل دقايقي اين گردان را از مجلس اعلا تحويل گرفت و با توانايي‌هايي كه داشت، آن را تا حد تيپ ارتقا داد.

تخريب مجسمه رضاشاه
اسماعيل دقايقي متولد سال 33 در بهبهان خوزستان بود. هرچند بيشتر با عنوان مؤسس تيپ بدر شناخته مي‌شد، اما سابقه‌اي نسبتاً طولاني در مبارزات انقلابي و حضور در ميادين دفاع مقدس داشت. وي كه در هنرستان با محسن رضايي (فرمانده اسبق سپاه) آشنا شده بود، در سال دوم تحصيلش همزمان با برپايي جشن‌هاي 2500 ساله شاهنشاهي در اعتصابي هماهنگ شركت و در همان سال سعي كرد مجسمه رضاخان را در خيابان 24متري اهواز منفجر كند، اما چاشني بمب عمل نكرد و اين امر ناكام ماند.
دقايقي به دليل فعاليت‌های سياسي گسترده‌اي كه داشت، در سال 1353 دو بار همراه محسن رضايي و ديگر همرزمانشان به زندان افتاد و هر بار پس از چند ماه كه با شكنجه همراه بود، از زندان آزاد شد. دو بار هم در كنكور قبول شد. بار اول پس از تغيير رشته، مجدداً در كنكور شركت كرد و اين بار در رشته تربيت‌بدني دانشگاه تهران پذيرفته شد و با حضور در پايتخت، فعاليت‌هاي انقلابي‌اش را تشديد كرد.


تشكيل جهاد و سپاه آغاجاري
نكته جالب در زندگي جهادي شهيد دقايقي، تشكيل جهاد و سپاه در آغاجاري توسط او بود. دقايقي ابتدا به خوزستان برگشت و با حضور در آغاجري، به همراه تعدادي ديگر از جوانان انقلابي جهادسازندگي در اين شهر را تشكيل داد. چند ماه بعد، از او خواسته شد تا سپاه را در منطقه آغاجري تشكيل بدهد. از اينجا به بعد مسير مبارزه دقايقي تا حد زيادي تغيير كرد؛ چراكه سپاه از بدو تشكيل خود در استان مرزي خوزستان درگير فتنه خلق عرب و همينطور شيطنت‌هاي عراق بعثي در طول مرزها شد. اسماعيل نيز به دليل شايستگي كه در امر ساماندهي داشت، به سرعت مورد توجه فرماندهان قرار گرفت و سمت‌هاي مختلفي را تجربه كرد.


از خرمشهر تا بدر
يكي از اولين مأموريت‌هاي شهيد دقايقي حضور در خرمشهر و مقابله با فتنه خلق عرب بود. سپس با شروع جنگ تحميلي به عنوان نماينده سپاه در اتاق جنگ «لشكر92 زرهي اهواز» حضور يافت و براي ساماندهي نيروها تلاش‌هاي مثمرثمري انجام داد. در جريان محاصره شهر سوسنگرد توسط عراقي‌ها، دقايقي با مشكلات زيادي از محاصره خارج شد. بعدها به همراه شهيد علم‌الهدي در شكستن محاصره سوسنگرد شجاعانه جنگيد. شهيد دقايقي در عمليات «فتح‌المبين» در قرارگاه لشكر فجر با سردار شهيد بقايي كه در آن زمان فرماندهي اين قرارگاه را به عهده داشت، همكاري كرد. شهيد دقايقي در سال 1362 مسئول راه‌اندازي دوره عالي مالك اشتر (ويژه آموزش فرماندهان گردان) شد. در اثناي دوره در عمليات خيبر شركت كرد و سپس دوباره براي ادامه دوره به پشت جبهه بازگشت، اما اين بار مأمور شد تا تيپ بدر را راه‌اندازي كند.


شهيد دقايقي به سمت فرمانده تيپ بدر كه بعدها تا حد لشكر نيز ارتقا يافت، درآمد و خدمات بسياري به جبهه‌هاي دفاع مقدس کرد. وي حتي گردان «احرار» را از ميان اسيران عراقي تشكيل داد. سرانجام همراه رزمندگان غالباً عراقي تيپ9 بدر در عمليات كربلاي5 شركت كرد و 28 دي ماه 1365 در همين عمليات به شهادت رسيد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار