کد خبر: 1071658
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول صنـدوق مهـر امـام رضـا (ع)‌
صندوق‌های قرض‌الحسنه با برنامه و طرح‌های مختلف راه‌اندازی می‌شوند و هرکدام بسته به نیاز منطقه مدیریت ویژه‌ای دارند.

صندوق‌های قرض‌الحسنه با برنامه و طرح‌های مختلف راه‌اندازی می‌شوند و هرکدام بسته به نیاز منطقه مدیریت ویژه‌ای دارند. در این میان صندوق قرض‌الحسنه‌ای در روسـتای یانچشـمه در چهارمحال و بختیاری به نام «مهر امام رضا (ع)» وجود دارد. ویژگی این صندوق این است که قبل از اعطای وام به اعضا، ابتدا کلاس‌های آموزشی زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان برگزار می‌کند تا افراد با داشتن تجربه و مجوز‌های فنی و حرفه‌ای شروع به فعالیت کنند. ثبت شـرکت تعاونـی صنـدوق بـا همیـاری اهالـی، حرکت بزرگی است که در صورت فعال شدن این تعاونی می‌تواند نرخ بیکاری یانچشمه را به صفر برساند. به همین بهانه و برای آگاهی از نحوه فعالیت و برنامه‌های صنـدوق مهـر امـام رضـای روسـتای یانچشـمه به سراغ حمـزه بهارلویـی، مسـئول این صندوق رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.

چطور شد تصمیم گرفتید صندوق قرض الحسنه تأسیس کنید و الان چند عضو دارید؟
این صندوق قبلاً یک مجموعه کوچک بود که چند نفر دور هم با پس اندازهایشان دست به کار‌های عام‌المنفعه می‌زدند. اما حالا نزدیـک به ۴۰۰ عضـو فعال دارد و موجودی صندوق از پس انداز‌های مردمی تشکیل شده است.
بیشتر اقدامات صندوق حول چه محور‌هایی است؟
بدون شک اولین کار هر صندوق دادن وام و حمایت از اشتغالزایی است که در این صندوق هم این کار انجام می‌شود و وام‌های اشـتغالزایی و وام‌های معیشـتی در صدر لیست کار‌ها قرار دارند.
اما وقتی کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، در ایـن صنـدوق بـا کمک‌های مردمـی توانسـتیم علاوه بـر ضدغفونـی کـردن محله‌ها و معابـر، کمک‌های ویژه‌ای به اهالی روستا در بحث تهیه سبد‌های غذایی و معیشتی و رساندن آن‌ها به دست نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا انجام دهیم.
وقتی صحبـت از کرونـا و مرگ و میرهـای ناشـی از آن داغ شد، همـه به نوعی تلاش می‌کردند تـا بـا خانه‌نشـینی بتوانند خانـواده خـود را از ایـن ویـروس دور نگه دارند، اما نباید فراموش کنیم جهادگران و بسیجیانی را که نـه تنهـا خانه‌نشـین نشدند، بلکه تلاش کردند تا با اجرای برنامه‌های مختلف فضای شـهر و روستای خود را ایمن‌تر کنند.
اهالـی روسـتای یانچشـمه و جوانـان صنـدوق مهـر امـام رضـا (ع) در اسـتان چهارمحـال و بختیـاری در ایـن ایـام کرونایـی بیکار نبودند و بـا توزیع ماسـک و ضدعفونی کردن شـهر و روسـتا فضای مطمئنی برای اهالی روستا فراهم آوردند.
در بخش پرداخت وام‌ها آماری دارید که این پول‌ها در چه مشاغلی صرف می‌شوند؟
از جمله وام‌های داده شـده برای اشـتغالزایی می‌توان به وام در امـور قالیبافـی اشاره کرد، بـه طـوری کـه توانسـتیم بـا دادن وام‌هایی با کارمزد‌های کم باعث ایجاد کارگاه قالیبافی شویم و هم اکنون در هر یک از این کارگاه‌ها نزدیک هشت نفر مشغول کار هستند.
از دیگر وام‌های داده شـده می‌توان به وام پرورش قارچ، حبوبـات و خشـک کـردن میوه‌جـات اشـاره کـرد کـه در مجمـوع در تمامـی ایـن کارگاه‌ها هم اکنـون نزدیـک بـه ۲۰ نفـر از اهالـی روسـتا مشـغول فعالیت بوده و خانواده‌هایشان را مدیریت می‌کنند.
وام‌ها فقط به افرادی که در کارهایشان تجربه و سابقه دارند پرداخت می‌شود؟
اگر کسی مشغول کاری باشد، می‌تواند وام بگیرد و به توسعه کارگاه، مزرعه یا هر شغلی که دارد بپردازد، اما روش دیگری هم برای کسانی که کاری را شروع نکرده‌اند داریم. مـا قبـل از آنکـه بـه اعضـای صنـدوق وام دهیـم یکسری کلاس‌های آموزشـی زیر نظر سـازمان فنـی و حرفـه‌ای شهرسـتان برگـزار می‌کنیـم تـا افراد با داشـتن مجوز‌های فنی و حرفه‌ای شروع به فعالیت کنند. در این روش هم افراد می‌دانند به چه کاری علاقه‌مند هستند و هم با تخصص و زیر نظر کارشناسان کارشان را شروع می‌کنند که ضریب ریسک و شکست را به صفر می‌رساند.
نمونه‌ای از وام‌هایی که داده شده و نتایج خوبی داشته است، دارید؟
بله. باید به یکی از کار‌های ویژه و خوب انجام شده توسط صندوق گریز بزنم که به کشت زعفـران مربوط است.
ایـن فعالیت که از فعالیت‌های جدید در این روستا محسوب می‌شود موجب شده است برای ۱۰ نفر از جوانان روسـتا اشـتغال ایجـاد شـود.
همچنین ما با کمـک اعضای صندوق و دادن وام‌ها می‌توانیـم سـالانه دو، سـه سری جهیزیـه تهیه کنیم کـه در سـال گذشـته نیـز بـا همـان پول‌های خیرین توانسـتیم به این امـر مهـم برسـیم.
زوج‌های جوانی که از قدرت مالی خوبی برخوردار نیستند با حمایت این صندوق سر زندگی خود رفته و الان خوشبخت هستند.
صنــــدوق به مــوازات مسئولیت‌هایی که بر عهده دارد، چه اقدامات دیگری داشته است؟
بـا همیـاری اهالـی صنـدوق توانسـتیم شـرکت تعاونـی صنـدوق را بـه ثبـت برسـانیم و بـا کمک منابع طبیعی طرح توجیهی توریستی را در خصوص حاشیه زاینـده‌رود مطـرح کردیم کـه سـال گذشـته ایـن طـرح به عنـوان طرح برتر میراث گردشگری شهرستان چهارمحال و بختیاری انتخاب شد و بـا حمایـت مسئولان می‌توانیـم ایـن طـرح را کنار این رودخانه که دنیا آن را می‌شناسد، اجـرا کنیم و در صـورت اجـرای ایـن طـرح نرخ بیکاری در روسـتای ما به صفر می‌رسد.
خواسته‌ای از مسئولان دارید؟
ما اعلام کرده‌ایم می‌توانیم نرخ بیکاری را در این منطقه به صفر برسانیم. مسئولانی که با صرف هزینه‌های هنگفت به فکر ایجاد شغل هستند، می‌توانند طرح و برنامه ما را مورد بررسی قرار دهند و اگر متوجه شدند درست و قابل اجراست، آن‌وقت با مقداری از بودجه اشتغالزایی خودشان از این طرح‌ها حمایت کنند تا هم برنامه‌های صندوق عملی شود و هم بتوانند به قول‌هایشان جامه عمل بپوشانند. در تمام دنیا دولت‌ها برای انجام کارهایشان از سمن‌ها، صندوق‌ها و گروه‌های مردمی کمک می‌گیرند تا برای رسیدن به اهدافشان انرژی و هزینه کمتری صرف کنند. حالا ما نیز منتظر دولتمردان هستیم تا حداقل از این طرح بزرگ که می‌تواند بیکاری یک روستا را به صفر برساند حمایت کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار