نبض قیمت خودرو در دستان قطعه‌سازان انحصاری
کد خبر: 1071598
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004Ulq
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
اینکه ارقام اعلامی از زیان خودروسازان واقعی است یا خیر؟ و دلیل دپوی ۱۵۰‌هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان چیست؟ سؤالات رایجی است که هرازگاهی مطرح می‌شود و در نهایت به لزوم آزاد‌سازی قیمت خودرو ختم می‌شود. دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو معتقد است: خودروسازان می‌توانند با فروش شرکت‌های مازادشان زیان را جبران کنند، اما از آنجا که چشم‌شان فقط به قیمت خودرو است هزینه‌های خود را از جیب مردم تأمین می‌کنند.
بهناز قاسمی

اینکه ارقام اعلامی از زیان خودروسازان واقعی است یا خیر؟ و دلیل دپوی ۱۵۰‌هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان چیست؟ سؤالات رایجی است که هرازگاهی مطرح می‌شود و در نهایت به لزوم آزاد‌سازی قیمت خودرو ختم می‌شود. دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو معتقد است: خودروسازان می‌توانند با فروش شرکت‌های مازادشان زیان را جبران کنند، اما از آنجا که چشم‌شان فقط به قیمت خودرو است هزینه‌های خود را از جیب مردم تأمین می‌کنند.
با قطعی شدن واردات خودرو در ماه‌های آتی بار دیگر اخبار این حوزه در سطر خبر‌ها قرار گرفت. همچنان تعیین قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار در حال بررسی است و مدیر عامل سازمان بورس نیز هرازگاهی از آزاد‌سازی قیمت خودرو و حمایت از سهامداران این صنعت سخن می‌گوید. در این میان مشکلات و چالش‌های این صنعت همچنان پابرجاست و همتی برای رفع آن نیست.
دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در خصوص واقعی بودن آمار زیان خودروسازان می‌گوید: اگر فرض بر این باشد که آمار زیان خودروسازان صحیح است، باید این بنگاه‌ها خودشان برای خروج از زیان تدبیری بیندیشند.
بر اساس تحقیقاتی که انجام شده شرکت‌های اقماری بسیاری در اختیار خودروسازان است که وجودشان ضرورتی ندارد و باید منحل یا با سایر شرکت‌ها ادغام شوند تا در هزینه نگهداری‌شان صرفه‌جویی شود. سیدعلی موسوی در گفتگو با تسنیم می‌افزاید: به عنوان مثال سایپا ۷۰ شرکت زیرمجموعه دارد که هزینه سربار به این شرکت تحمیل می‌کنند. این وضعیت در ایران‌خودرو نیز وجود دارد. اگر خودروسازان واقعاً به خروج از زیان علاقه‌مند هستند باید با فروش شرکت‌ها و اموال مازاد ابتدا زیان‌شان را جبران کنند، بعد به دنبال طرح‌های توسعه‌ای باشند.
متأسفانه این دو غول خودروسازی به بنگاهداری عادت کرده‌اند و عزمی هم برای خروج از این وضعیت ندارند، زیرا همواره چشم‌شان به بازار و قیمت خودرو است تا از جیب مردم زیان خود را جبران کنند.
وی با انتقاد از بی‌برنامگی در این صنعت می‌گوید: سال‌هاست کشور ما در تحریم است.
متأسفانه مدیران این شرکت‌ها هیچ برنامه‌ای برای آینده یا تشدید تحریم‌ها نداشتند و در سال‌های گذشته با پشتیبانی و حمایت دولت‌ها به تولید پرداخته‌اند.
هرگاه که از زیان صحبت می‌شود بلافاصله به قیمت مصرف‌کننده هجمه وارد و آزاد‌سازی قیمت‌ها را درخواست می‌کنند.

کسری قطعه تعمدی است
دبیر هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کمبود قطعه را تعمدی می‌داند و معتقد است: خودروسازان برای روز‌های سخت و تحریم برنامه‌ریزی نکرده‌اند. بسیاری از قطعات وارداتی قابل تولید در داخل کشور است، اما منافع قطعه‌سازانی که بعضاً در خودروسازان سهام دارند یا عضو هیئت مدیره آن‌ها هستند اجاره نمی‌دهد تولید برخی قطعات بومی شود.
وی می‌گوید: برخی قطعاتی که با نام وارداتی وارد خط تولید می‌شوند به صورت قاچاق از کشور خارج و مجدد وارد می‌شود.
در حال حاضر نبض قیمت خودرو در دست برخی قطعه‌سازان است. گفته می‌شود حدود ۱۵۰‌هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان دپو شده است. برخی فقط معطل یک قطعه مانند چراغ یا بوق است.
طبیعی است که ناقص نگه داشتن خودرو‌ها تعمدی است تا شاید با افزایش قیمت خودرو با قیمت گران‌تر بفروشند. متأسفانه تصمیم‌گیران این صنعت چشم‌شان فقط به قیمت خودرو است و همتی برای رفع چالش‌ها از راه‌های دیگر وجود ندارد.
اگر فرض بر این باشد که زیان خودروسازان واقعی است چرا خودروسازان با فروش ۷۰ شرکت اقماری خود زیانشان را جبران نمی‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار