کد خبر: 1069937
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان این مطلب که برای برون رفت از مشکلات و استفاده بهینه از فرصت ها، ارتباط و تعامل متقابل صنعت و دانشگاه ضرورتی اجتناب ناپذیر است گفت: یکی از حوزه‌های همکاری مشترک افزایش راندمان وسایل گازسوز است. این‌ موضوع در کنار مصرف درست گازطبیعی اگر در گذشته یک انتخاب بود امروز تبدیل به یک الزام برای پایداری این نعمت الهی شده است.

حسن افتخاری سخنران اختتامیه هفدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران در دانشگاه فردوسی مشهد که با حضور جمعی از اساتید، دانشگاهیان و دانشجویان برگزار شد اظهار کرد: گازطبیعی موتور محرک و توسعه دهنده همه‌جانبه فعالیت های اقتصادی کشور است.

وی افزود: سهم گازطبیعی در سبد انرژی جهان با توجه ارزانی، پاک بودن، سهولت دسترسی و امنیت نسبت به سایر سوختهای فسیلی رو به رشد بوده و تا دو دهه آینده به ۲۶ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و این در حالی است که سهم نفت و ذغال سنگ رو به کاهش است؛ لذا گازطبیعی از بیشترین رشد مصرف در بین سوخت های فسیلی برخوردار است و به همین دلیل تعدادی از مراکز معتبر بین المللی از گاز طبیعی بعنوان سوخت آینده و سوخت منتخب یاد می کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: در کشور ما در حال حاضر بالغ بر ۷۶ درصد سبد انرژی را گاز طبیعی به خود اختصاص داده است. با توجه به منابع و مخازن گازی می توان از سوخت گاز طبیعی به انرژی ارزان، پاک، پایدار و نوین در مقایسه با دیگر سوختهای فسیلی نام برد.

افتخاری ادامه داد: این موضوع باعث رشد فزاینده نقش گاز در اقتصاد و صنعت ایران هم شده است. درست است که ایران دارنده دومین ذخایر گازی دنیا است اما در کنار این مطلب موضوعاتی وجود دارد که در صورت عدم توجه به آن فرصت را به تهدید تبدیل می کند.

وی با اشاره به فعالیت شرکت گاز خراسان رضوی بعنوان قطب پژوهشی شرکت ملی گاز ایران در زمینه بهینه سازی و ارتقای راندمان تجهیزات گازسوز تصریح کرد: درباره نحوه مصرف گاز طبیعی در کشور می توان به دو موضوع راندمان پایین تجهیزات در صنایع و مصارف لجام‌گسیخته در بخش خانگی اشاره کرد. متاسفانه بخش عمده ای از مراکز  گازسوز و صنایع از قبیل نیروگاهها با راندمان پایین در حال کار هستند. در این باره باید از نقش مهندسی به ویژه مهندسی شیمی در راستای افزایش راندمان در صنعت استفاده کرد. ضمن اینکه تجهیز آزمایشگاه برچسب انرژی تجهیزات گازسوز و راه اندازی آزمايشگاه تحقيقاتي افزايش راندمان تجهيزات گازسوز ‏خانگي در شرق كشور توسط شرکت گاز استان خراسان رضوی در همین راستا بوده که می‌تواند در پروژه های تحقیقاتی دانشگاهیان نیز مفید باشد.

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: موضوع دوم بحث فرهنگ سازی است که نیازمند اقدام فوری با فعالیت های اثربخش و برنامه ریزی دقیق است. البته در حوزه مصرف بخش خانگی و عمومی هم نمی‌توان تمام مشکل را مرتبط با رفتار مصرف کننده دانست. واقعیت قضیه این است که تجهیزات گازسوز مورد استفاده در کشور ما از راندمان پایینی برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: افزایش راندمان وسایل گازسوز به‌ویژه بخاری‌ها و مصرف درست گازطبیعی اگر در گذشته یک انتخاب بود امروز تبدیل به یک الزام برای حفظ امنیت و پایداری این نعمت الهی شده است؛ لذا باید علاوه بر کمک مراکز دانشگاهی در زمینه تولید وسایل و تجهیزات گرمایشی با رده انرژی A  و B، با تلفیقی از تخصص مراکز دانشگاهی و با روش های خلاقانه و مبتکرانه در زمینه تغییر فرهنگ استفاده از گاز طبیعی نیز بصورت هوشمند و هدفمند اقدام نمود.

افتخاری با اشاره به اشتغال حدود یکهزار نفر از فارغ التحصیلان رشته های مختلف مهندسی در حوزه های مختلف مرتبط با گاز در استان خراسان رضوی، عمده اشتغال آنها را در قسمت های طراحی و نظارت بر اجرای طرح های گازرسانی اعلام کرد و بر لزوم بازنگری در سیلابس ها و واحدهای درسی مهندسی شیمی مبتنی بر نیاز صنعت و حوزه ها و فرصت‌های اشتغال فارغ التحصیلان تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری همایش ها و رویدادهای علمی همانند کنگره مهندسی شیمی را فرصتی برای آشنایی مراکز دانشگاهی و علمی با نیاز صنعت و نیز آشنایی صنعتگران با آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی دانست و از برگزاری هفدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد تقدیر نمود.

دکتر وحید تقی‌خانی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف و دبیر انجمن مهندسی شیمی کشور و دکتر احمدرضا بهرامی معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه فردوسی مشهد از دیگر سخنرانان اختتامیه هفدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی بودند. در پایان این مراسم از صاحبان مقالات برتر نیز تقدیر شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار