کد خبر: 1068947
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
روایت حجت‌الاسلام عبدالمجید معادیخواه از تاریخچه تکوین نهضت اسلامی
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید معادیخواه از روحانیان فعال در نهضت اسلامی و شاهد بسا رویداد‌های درونی آن است. وی مجموعه خاطرات خویش از این رویداد را در سه جلد تدوین کرده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آن را روانه بازار نشر ساخته است
نیما احمدپور

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید معادیخواه از روحانیان فعال در نهضت اسلامی و شاهد بسا رویداد‌های درونی آن است. وی مجموعه خاطرات خویش از این رویداد را در سه جلد تدوین کرده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آن را روانه بازار نشر ساخته است. ناشر در دیباچه این اثر و در معرفی آن چنین آورده است:
«به رغم گذشت زمان، یکی از عمده‌ترین مباحث مورد علاقه و تفکر دانش‌پژوهان اجتماعی، بحث و گفتگو در خصوص ماهیت و چرایی انقلاب اسلامی ایران است. در این رهگذر، آنچه بر ضرورت و لزوم مطالعه این پدیده می‌افزاید، پیچیدگی و وجوه تازه آن در مقایسه با انقلاب‌های دیگری است که در جهان مدرن به وقوع پیوسته‌اند. به اقرار تحلیلگران و دانشمندان علوم اجتماعی، وجه تأمل‌برانگیز در انقلاب ایران، خصلت دینی و مذهبی بودن آن است. این وجه از انقلاب ایران و به ویژه تحلیل نقش مذهب و جریان‌های فکری- دینی، در روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران، به رغم مطالعات صورت گرفته، احتیاج به تحقیق بیشتری دارد. به نظر می‌آید یکی از راه‌های شناخت این بعد انقلاب، پرداختن به خاطرات و شنیدن روایت و حکایت‌های مردانی است که خود در متن تحولات و مبارزات سیاسی ایران در دوره پهلوی، حضوری مستقیم و فعال داشتند. بنا به ضرورت مزبور، مرکز اسناد انقلاب اسلامی اقدام به انتشار خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید معادیخواه کرده است. خاطرات نامبرده به لحاظ حضور ایشان در صحنه مبارزاتی که از سال ۱۳۴۱ ش به رهبری امام خمینی (ره) آغاز شد، روایتی شنیدنی، تأمل‌برانگیز، تحلیلی و خواندنی است. از این دوره پراهمیت تاریخ ایران، بیان وقایع تاریخی با تبیینی جامعه‌شناختی، جریان‌های فکری و سیاسی در درون جامعه، حمله به فیضیه، اصلاحات ارضی و رفراندوم شاه، حماسه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، تصویب کاپیتولاسیون و واکنش امام و جامعه در برابر آن، تبعید امام به نجف، ارائه تصویری از فضای حاکم بر جامعه، نحوه برخورد ساواک با مخالفان، شرایط زندان‌های سیاسی رژیم، حضور گسترده نیرو‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف، درگیری و منازعه فکری بین گره‌های فعال در جامعه، رابطه میان سنت و تجدد، مبارزه مستمر و دائم میان سنت‌گرایان و تجددگرایان، دگرگونی‌های فکری و فرهنگی جامعه، جریان‌های فکری و سیاسی در درون جامعه به ویژه در درون حوزه علمیه قم و نجف، سوگیری و جهت‌گیری علما و مراجع معروف در خصوص نهضت مردم ایران، فعالیت فدائیان اسلام، شکل‌گیری سازمان مجاهدین خلق و جریان‌های پس از آن، ورود امام خمینی به ایران و مسائل مربوط به آن و غیره، مهم‌ترین موضوعاتی است که نگارنده در خاطرات خود به بحث و گفتگو درباره آن‌ها پرداخته است. ویژگی عمده اثر، نگاه انتقادی و جامعه‌شناختی نگارنده به تحولات گذشته است. در حقیقت باید گفت که نگارنده به بیان صرف خاطرات بسنده نکرده است بلکه در جا‌هایی خاطره‌گویی را با تحلیل‌های جامعه‌شناختی و علمی درمی‌آمیزد و با دیدگاهی انتقادی، سعی دارد از گذشته نتایج و قواعدی را کشف و درس‌آموزی‌های لازم را بنماید. ویژگی دیگر اثر، نثر روان، قلم زیبا و شوق‌انگیز نگارنده در روایت وقایع و ترسیم فضا‌هایی است که وقایع در آن شکل یافته‌اند. حجت‌الاسلام معادیخواه با داشتن شوق و ذوق ادبی تحسین‌برانگیز، خواننده را در پیگیری حوادث، به نحوی ظریف به دنبال خود می‌کشاند و در عین حال تلاش می‌نماید با ترسیم و توضیح فضا‌هایی که خود در آن زیسته و آن‌ها را تجربه و لمس کرده است، خواننده را همراه خود سازد و او را در قضاوت‌ها و عملکرد‌های نسل گذشته، همدل نماید...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار