کد خبر: 1066127
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
لاوروف: طالبان دولت فراگیر تشکیل دهد

در جریان نشست مسکو درباره مسائل افغانستان، وزیر خارجه روسیه از طالبان خواست به وعده‌های خود عمل کند و دولتی فراگیر با حضور تمام طیف‌های سیاسی تشکیل دهد. معاون دوم نخست‌وزیر دولت موقت طالبان نیز با تأکید بر اینکه آن‌ها اصلاحات را در افغانستان ادامه خواهند داد، بار دیگر خواستار به رسمیت شناخته شدن طالبان شد.
نمایندگان ۱۰کشور و هیئت عالی‌رتبه‌ای از طالبان دیروز نشست مسکو را شروع کردند. از ایران حسن کاظمی قمی که به تازگی به سمت نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان منصوب شده، در این نشست حاضر شد. سرگئی لاوروف بعد از دیدار با هیئت طالبان در مسکو، با ابراز تأسف از عدم حضور نماینده امریکا، از سطح فعلی تعاملات مسکو با مقام‌های جدید کابل ابراز رضایت و تصریح کرد: «جلسات طرح مسکو نقش مهمی در حل و فصل اوضاع افغانستان دارد. روسیه امیدوار است نماینده جدید امریکا در امور افغانستان از نتایج این نشست حمایت کند. این دومین باری است که واشنگتن از شرکت در نشست‌های بین‌المللی گسترده درباره افغانستان خودداری می‌کند.» لاوروف خطاب به طالبان هم اظهار داشت: «روسیه از طالبان می‌خواهد با مشارکت همه نیرو‌های سیاسی افغانستان دولت فراگیر تشکیل دهند. ما خواستار تشکیل یک دولت فراگیر هستیم که نماینده همه اقشار مردم افغانستان باشد.» وی با بیان اینکه وضعیت کنونی در افغانستان هنوز پایدار نیست و تروریست‌ها سعی می‌کنند از آن سوءاستفاده کنند، تصریح کرد: «تهدید واقعی، انتقال فعالیت‌های تروریستی و مواد مخدر از افغانستان به خاک کشور‌های همسایه است. تهدید‌های تروریسم و قاچاق مواد مخدر هنوز در افغانستان وجود دارد.»‌این مقام روس همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت مردم افغانستان گفت: «نقش اصلی در تثبیت وضعیت افغانستان بر عهده سازمان ملل متحد است و روسیه در روز‌های آینده کمک‌هایی ارسال خواهد کرد.»

طالبان انتظارات را برآورده کند
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز دیروز گفت: «تماس‌های مستقیم با طالبان، با هدف اطلاع از آنچه [در افغانستان]رخ می‌دهد و چشم‌انداز‌های آینده صورت می‌گیرد. هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد فلج شدن کامل افغانستان باشد. از نظر قانونی، جنبش طالبان به‌رسمیت شناخته نمی‌شود، اما رهبری افغانستان عملاً در دست آنهاست.» ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان هم با اعلام اینکه مسئله به رسمیت شناخته شدن طالبان افغانستان در این نشست مورد بحث قرار گرفت، خاطرنشان کرد: بدون شک مسئله به رسمیت شناخته شدن طالبان افغانستان مورد بحث قرار گرفته و قطعاً این مسئله روزی به حقیقت می‌پیوندد، اما باید گفت که این روند به این مسئله بستگی دارد که بسیاری از انتظارات جامعه بین‌الملل که نگرانی‌های مربوط به حقوق بشر و تشکیل دولت جامع در افغانستان است را باید طالبان محقق کند.»

آمادگی طالبان برای شفافیت و گفتگو
در نشست مسکو، عبدالسلام حنفی نیز با لاوروف دیدار داشت. وی گفت: «اکنون که حکومت جدید اسلامی تحت زعامت امارت اسلامی افغانستان شکل گرفته، به‌عنوان یک حکومت مسئول، به تمامی کشور‌های جهان، منطقه و به ویژه به همسایه‌ها اطمینان می‌دهیم که وضع امنیتی افغانستان قابل اطمینان است و هیچ تهدیدی برای کشور‌های دور و نزدیک در افغانستان وجود ندارد.»‌وی به جامعه جهانی هم اطمینان داد که حکومت فعلی، تمامی مسئولیت‌های ملی و بین‌المللی خود را به خوبی درک می‌کند.»‌وی این را هم گفت که تلاش شده تمامی اقوام و اقشار در حکومت جدید شرکت داشته باشند و از ادامه اصلاحات در ساختار سیاسی افغانستان خبر داد. حنفی افزود: «حکومت کنونی تمامی ارکان دولت جدید را که عبارتند از قلمرو، حکومت، حاکمیت ملی و جمعیت با خود دارد. مردم ما از این دستاورد بزرگ خیلی خوشحالند. بنابراین، از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که حکومت فعلی افغانستان را به رسمیت بشناسد. مردم ما برای نخستین بار صاحب یک حکومت سراسری می‌شوند، توقع دارند که جامعه جهانی با حکومت‌شان تعامل رسمی داشته باشد. انزوای افغانستان به نفع هیچ جهت نیست و این در گذشته نیز ثابت شده است. حکومت افغانستان آماده است که درباره تمامی نگرانی‌های جامعه جهانی با شفافیت و صراحت گفتگو کند.»
این مقام طالبان بار دیگر از امریکا خواست پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی را آزاد کند و تصریح کرد: «گزینه فشار در گذشته ثابت شده که نتیجه نمی‌دهد. خوب است از درِ تفاهم با هم تعامل داشته باشیم. امارت اسلامی به‌عنوان یک حکومت مشروع و مسئول آماده هر گونه تعامل متمدن با بقیه جهان است.»‌این در حالی است که به‌رغم هشدار درباره وقوع بحران انسانی در افغانستان، والی آدیمو، معاون وزارت خزانه‌داری امریکا در جلسه کمیته بانکداری سنای امریکا گفت که تحت هیچ شرایطی به طالبان اجازه دسترسی به ذخیره‌های بانک مرکزی افغانستان داده نمی‌شود. وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد: رایزنی‌های فرمت مسکو درباره افغانستان که روز چهار شنبه برگزار می‌شود، بر اوضاع سیاسی و نظامی افغانستان و تشکیل یک دولت جامع به همراه تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از بروز بحران بشری در این کشور تمرکز دارد. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: برنامه‌هایی برای بررسی تحولات سیاسی و نظامی در افغانستان و تشکیل دولت فراگیر در این کشور مدنظر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار