کد خبر: 1065707
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
زهرا چیذری

«هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده‌خاطر نیستیم و باید در حالت آماده‌باش بمانیم»؛ این را وزیر بهداشت می‌گوید. پیش‌بینی‌های اپیدمیولوژیستی از احتمال وقوع موج ششم در روز‌های آینده حکایت دارد و آنطور که پیش از این وزیر کشور هم تأکید کرده‌بود، احتمال وقوع پیک ششم کرونا جدی است. تنها امیدواری در این بین افزایش گستره واکسیناسیون افراد جامعه است که بعد از سپری شدن شش ماه از تزریق دوز دوم لازم است تا دوز بوستر یا یادآور نیز تزریق شود تا ایمنی افراد کاهش نیابد. حالا آنطور که رئیس اداره بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت خبر داده تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای کارکنان نظام سلامت آغاز شده و بقیه افراد هم به نوبت و طبق سند ملی واکسیناسیون در صف دریافت دوز یادآور واکسن کرونا هستند.
آمار فوتی‌های کرونا همچنان بالاست. طی ۲۴ ساعت تا روز ۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۳۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۸۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۸۱۵ نفر رسید. در همین زمان، ۱۹۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۷۵ نفر رسید. همچنین ۴ هزار و ۷۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۳۴ میلیون و ۸ هزار و ۶۳۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
آغاز تزریق دوز یادآور از کادر درمان
واکسیناسیون کرونا با قدرت ادامه دارد. تا کنون ۴۸ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۱۸۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۴ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۳۳۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷۲ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۵۲۲ دوز رسید. حالا بناست برای جلوگیری از افت ایمنی کسانی که از واکسیناسیونشان شش ماه می‌گذرد، دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند. سید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به تجویز دوز یادآور واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان طبق مصوبه کمیته کشوری واکسیناسیون گفت: «اعضای کادر درمانی در مراکز درمانی کرونا، مراکز ۱۶ ساعته و آزمایشگاه‌ها را از گروه‌های اولویت‌دار کادر بهداشت و درمان در تزریق دوز سوم واکسن کرونا هستند و بعد از این گروه‌ها کل نیرو‌های کادر بهداشت و درمان را نیز در بر خواهد گرفت.»
به گفته زهرایی واکسیناسیون دوز یادآور آغاز شده و نوع واکسن تزریقی بستگی به پلتفرم تزریقی در دوز‌های اول و دوم دارد؛ به طوری که افرادی که در نوبت اول و دوم واکسن از واکسن سینوفارم یا بعد از آن از واکسن برکت استفاده کرده‌اند، در دوز یادآور می‌توانند از واکسن‌های مشابه آن‌ها استفاده کرده یا می‌توانند واکسن آسترازنکا یا پاستوکوک پلاس را مورد استفاده قرار دهند.
همچنین افرادی که در نوبت اول و دوم واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک وی تزریق کرده‌اند می‌توانند برای دوز یادآور واکسن‌های آسترازنکا یا پاستوکوک را استفاده کنند، البته در آینده ممکن است در واکسن‌های مورد استفاده دوز یادآور تنوع ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه برای تزریق دوز یادآور باید شش ماه از تزریق دوز دوم واکسن گذشته باشد، گفت: «بعد از کادر بهداشت و درمان که در خط مقدم مقابله با کرونا هستند، همه گروه‌ها به ترتیب دوز سوم را دریافت خواهند کرد.»
سالمندانی که در مراکز نگهداری قرار دارند، جانبازان شیمیایی و ۵۰ درصد، گروه‌هایی هستند که در اولویت دریافت دوز سوم واکسن قرار دارند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پس از این گروه‌ها همه افراد جامعه تحت پوشش تزریق دوز سوم قرار خواهند گرفت.
همه مردم دوز سوم را دریافت می‌کنند
زهرایی با اشاره به ضرورت تزریق دوز سوم واکسن کرونا به همه افراد جامعه اظهار داشت: «فعلاً مستندات علمی نشان می‌دهد که ایمنی واکسن کرونا بعد از مدت زمانی کاهش می‌یابد و مانند واکسن سرخک نیست که برای سال‌های طولانی اثر آن پایدار باشد، به عبارتی شبیه واکسن آنفلوآنزا که لازم است سالی یکبار آن را تزریق کنیم، واکسن کرونا نیز نیاز به تکرار دارد.»
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اضافه کرد: «بعد از کادر بهداشت و درمان، سالمندان در مراکز نگهداری و افراد بالای ۷۵ سال، ۶۵ سال و به ترتیب در سنین پایین‌تر در ماه‌های آینده واکسن دوز سوم را دریافت خواهند کرد.»
زهرایی اظهار امیدواری کرد: «در یکی دو ماه آینده به پوشش خوبی در واکسیناسیون برسیم؛ ضمن اینکه واکسن به تعداد زیادی وارد شده و تولیدکنندگان داخلی نیز به سرعت در حال تولید هستند.»
پیک ششم در راه است
به رغم گسترش واکسیناسیون آنطور که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت می‌گوید، هنوز بابت کرونا و پیک ششم خاطرمان آسوده نیست و باید در حالت آماده باش بمانیم. وی امیدوار است با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. وزیر بهداشت در عین حال تأکید کرد: «مردم فکر نکنند که، چون واکسن زده‌اند دیگر کار تمام شده و پایان کرونا فرا رسیده‌است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان به عنوان یک اولویت مهم باید در دستور جدی مردم و شهروندان قرار گیرد.»
به گفته عین‌اللهی واکسیناسیون تنها شدت بیماری را کاهش می‌دهد و به هیچ‌وجه اینگونه نیست که هر فردی که واکسیناسیون و دو دوز واکسن را تزریق کرده دیگر دچار کرونا نمی‌شود؛ این تلقی خود آغاز انحراف در مسیر مبارزه با کروناست و زدن ماسک، رعایت اصول بهداشت فردی و دوری از تجمعات و دورهمی‌ها در شرایط کنونی ضروری است و در عین حال با عادی‌انگاری و سبک شمردن کرونا احتمال بروز و گسترش موج‌های بعدی آن نیز وجود دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار