کد خبر: 1062181
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

جهانبخش خانجانی از اعضای جبهه اصلاحات که سابقه محکومیت قضایی در فتنه ۸۸ را هم دارد، طی مصاحبه‌ای اشتباه اصلاح‌طلبان را زیاد کردن فاصله خود با رهبری دانسته است. او که با خبرگزاری ایلنا مصاحبه کرده، گفته: «از اشتباهات اصلاح طلبان به نظر من چه زمانی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری رسیدند و چه بعد از فوت مرحوم هاشمی این بود که فاصله بین رهبری و خودشان را افزایش دادند و هرچقدر این فاصله بیشتر شد آن وقت جزمیت و یا دفعیت طرفینی افزایش پیدا کرد...»
خانجانی بی راه هم نگفته است. اصلاح‌طلبان همه این سال‌ها، از همان زمان که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر شد تا دوران اصلاحات، فتنه ۸۸ و... مدام در حال بازتعریف خود به عنوان جریانی ایستاده در مقابل، ولی فقیه بودند. در اوج این اتفاقات، آن‌ها سال ۸۸، مقابل جمهوریت نظام ایستادند و حتی پس از خطبه‌های ۲۹ خرداد رهبری، حاضر به عقب نشینی از ادعای تقلب نشدند و در نهایت شعار «مرگ بر اصل ولایت فقیه» شعار حامیان آن‌ها در کف خیابان شد و خواص اصلاح‌طلب آن را محکوم نکردند. حمله به اختیارات قانونی، ولی فقیه، حمله به حکم حکومتی به‌رغم بهره‌گیری خود از آن، دیکتاتور نشان دادن تلویحی، ولی فقیه با عملیات‌های رسانه‌ای، تخریب نهاد‌ها و سازمان‌های انتصابی توسط رهبری، ایستادن مقابل نظام و... بخشی از عملکرد اصلاح‌طلبان در حمله به، ولی فقیه است. در چنین شرایطی طبیعی ا‌ست که فاصله میان آن‌ها و رهبری همواره بیشتر و بیشتر شود. اقدامات متعدد علیه امنیت ملی طبعاً برای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مهم است و بحث منافع ملی یک کشور، حق شخصی نیست که او بتواند بگذرد. لذاست که باید گفت خانجانی خیلی در لفافه و لطیف موضوع فاصله اندازی اصلاح‌طلبان میان خودشان را با رهبری بیان کرده است و موضوع خیلی عمیق‌تر و شدیدتر است. وگرنه از سوی رهبری که راه برای ارتباط با همه جریانات باز است...
خانجانی علاقه دارد اصولگرایانی که آن‌ها را منطقی و معقول می‌نامد، به جریان اصلاحات کمک کنند. او در ادامه این گفتگو می‌گوید: «ضرورت دارد اتاق فکری با حضور آقایان ناطق نوری، خاتمی، روحانی و لاریجانی برای برون رفت از مشکلات موجود تشکیل شود. گفتگو هم به دانش نیاز دارد و هم به تئوری‌های جدید نیازمند است و من معتقدم صرفاً جریان اصلاح طلبی راه‌گشا نیست و اگر بخواهیم یک نوع اصلاح گرایی را پیش بگیریم باید یک اتفاق سیاسی - فرهنگی در جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایان معقول منطبق بر توسعه گرایی شکل بگیرد که یک جریان حافظ منافع به وجود بیاید، حال اگر به نام اصلاح طلبان باشد یا به نام مصلحت اندیشان یا یک نام دیگری فراگیرتر باشد که بتواند هم اصولگرایان معقول و هم اصلاح طلبان را گرد هم بیاورد که این‌ها بتوانند هم با حاکمیت گفتگو کنند و هم در جریانات سیاسی تأثیرگذار باشند و هم در فرآیند انتخاباتی بتوانند نقش‌آفرین باشند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار