کد خبر: 1062168
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱

دبیر کمیته اقدام ارزی اظهار داشت: از اوایل سال ۹۷ تاکنون صادرکنندگان توانسته‌اند بیش از ۶۰میلیارد یورو از تعهدات خود را ایفا کنند و حدود ۸۰ درصد ارز حاصل از صادراتشان را به چرخه اقتصادی بازگردانند.
احسان قمری در گفتگو با ایلنا افزود: از اوایل سال ۹۷ تاکنون صادرکنندگان توانسته‌اند بیش از ۶۰ میلیارد یورو از تعهدات خود را ایفا کنند و حدود ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی بازگردانند. بنابراین باید ریل‌گذاری صادرات به صورتی انجام شود که بر اساس قواعد و مقررات موجود، صادرکنندگان قادر باشند ۱۰۰درصد ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.
وی اضافه کرد: توجه به زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جهت توسعه صادرات و استفاده از سیاست‌های عمودی و افقی از سوی دولت از جمله مقدمات توسعه صادرات است. توسعه لجستیک صادراتی شامل خدمات بانکی، بیمه‌ای، ضمانت صادرات، تأمین مالی صادرات و شقوق مختلف حمل و نقل از اصلی‌ترین اقدامات در راستای ریل‌گذاری صادرات است. در خصوص تأمین مالی لازم است ضمن تخصیص تسهیلات با نرخ‌های رقابتی به صورت ریالی و ارزی و در قالب اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده، از ظرفیت‌های بانک‌های عامل در جهت تقویت سرمایه‌گذاری هلدینگ‌ها استفاده شود.
قمری در ادامه تصریح کرد: بازگشت ارز حاصل از صادرات، تابع متغیر‌های متنوعی از جمله نوع کالا یا خدمت صادراتی، کشور هدف، نوع ارز، ترمز قرارداد، نوع و حمل‌و‌نقل بوده و لازم است در تعیین مهلت جهت ایفای تعهدات ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات به این متغیر‌ها توجه کرد. در حال حاضر به صادرات نگاه واحد وجود دارد و همه صادرکنندگان کالا موظفند حداکثر چهار ماه بعد از انجام صادرات، نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کنند. هرچند مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات برخی کالا‌ها مانند فرش دستباف، صنایع‌دستی و برخی اقلام دارویی افزایش یافته، اما همانگونه که با انعطاف روش‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات و اعطای آزادی عمل به صادرکنندگان شاهد رشد ایفای تعهدات ارزی بودیم، به نظر می‌رسد انعطاف در مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز راهگشا بوده و تأثیر بسزایی در تسریع ایفای تعهدات ارزی خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار