کد خبر: 1061714
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
معنی و مفهوم سفر امروز گروسی به تهران
سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران که از حدود یک هفته قبل به حال معلق درآمده بود، امروز انجام می‌شود. هرچند هیچ خلف وعده‌ای از طرف‌های غربی بعید نیست، ولی چراغ سبز تهران به این سفر، احتمالاً نشان‌دهنده منتفی شدن صدور قطعنامه علیه ایران در نشست روز دو شنبه آژانس است.

سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران که از حدود یک هفته قبل به حال معلق درآمده بود، امروز انجام می‌شود. هرچند هیچ خلف وعده‌ای از طرف‌های غربی بعید نیست، ولی چراغ سبز تهران به این سفر، احتمالاً نشان‌دهنده منتفی شدن صدور قطعنامه علیه ایران در نشست روز دو شنبه آژانس است.
به گزارش «جوان»، به طور معمول، روند‌های تشریفاتی و دیپلماتیک طوری پیش‌بینی نمی‌شوند که دیپلماتی در سطح رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک کشور سفر کند و یک یا دو روز بعد از بازگشت او، علیه همان کشور یک قطعنامه صادر شود. به این ترتیب، چراغ سبز ایران به سفر امروز رافائل گروسی به تهران را که از حدود یک هفته قبل به حال معلق یا «استند بای» درآمده بوده، می‌توان نشانه‌ای از منتفی شدن قطعنامه ضد ایرانی در جلسه شورای حکام آژانس در وین قلمداد کرد که فردا شروع خواهد شد، هرچند در سایه بدعهدی امریکا و طرف‌های اروپایی، هیچ احتمالی را نباید از نظر دور داشت. رویترز دیروز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد رافائل گروسی روز یک شنبه به منظور دیدار و گفتگو با مقامات ایرانی به تهران سفر خواهد کرد. رویترز درباره اهداف این سفر خبری منتشر نکرده، اما پیش‌تر گفته شده بود که گروسی به دنبال از سرگیری بازرسی‌های آژانس از ایران است و تهران تاکنون به این در خواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ منفی داده است. هرچند بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته بازرسی‌های پادمانی آژانس در حال انجام است، ولی هم او، تأیید کرده که بازرسی‌های فرا پادمانی از تأسیسات هسته‌ای ایران متوقف شده‌اند.
ایران این بازرسی‌ها را در روندی گام به گام، بعد از خروج امریکا از برجام، معلق کرد. دولت جو بایدن هرچند گفته که قصد دارد در چارچوب مذاکرات وین به برجام برگردد، ولی ایران تأکید دارد که شروع مجدد مذاکرات در وین، باید برای تهران حاوی نتایجی ملموس باشد. حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه آخرین بار این موضع را روز پنج‌شنبه قبل در گفتگو با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تکرار کرد: «طرف‌های مذاکره باید با درکی واقع‌بینانه به وین بیایند و حقوق و منافع ملت ایران را مورد توجه جدی قرار بدهند و مذاکراتی از نظر ما قابل قبول است که نتیجه ملموسی در پی داشته باشد.» او البته حدود دو هفته قبل هم در گفتگو با طرف‌های آلمانی و فرانسوی خود به آن‌ها گوشزد کرده بود.
این اصرار تهران باعث شده که مذاکرات در وین که از اوایل تیرماه ۱۴۰۰، به خاطر تعیین تکلیف انتخابات ایران تاروی کار آمدن دولت جدید متوقف شده بود، همچنان بلاتکلیف باشد. در مقابل، دولت امریکا سعی دارد از طریق فشار‌های دیپلماتیک، ایران را وادار به شروع مجدد مذاکرات کند. وال‌استریت ژورنال چند روز قبل نوشت که آلمان، فرانسه، انگلیس و امریکا دنبال این هستند که یک قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس صادر شود، موضعی که در تهران با هشدار و خط و نشان روبه‌رو شد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه مستقر در وین هم روز جمعه در صفحه توئیتر خود آب پاکی را روی دست طرف‌های غربی ریخت و نوشت مسکو به هرگونه قطعنامه احتمالی علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رأی مخالف خواهد داد: «هیچ توهمی نداشته باشید. اگر پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی مطرح شود، روسیه به آن رأی منفی می‌دهد.» تحت چنین شرایطی، به نظر می‌رسد اجازه سفر تهران برای سفر امروز رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نشان‌دهنده عقب‌نشینی طرف‌های غربی برای پیگیری پرونده صدور قطعنامه علیه ایران در نشستی باشد که از فردا در وین شروع خواهد شد. از طرف دیگر، رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران هم که برای رایزنی درباره احیای برجام به اروپا سفر کرده پس از پایان مذاکراتی در پاریس، از گفتگو‌های «سازنده» با متحدان اروپایی خود در زمینه توافق هسته‌ای با ایران ابراز خرسندی کرده است. مالی گفته است: «یک دور از دیدار‌های سازنده درباره آینده مذاکرات برجام و ضرورت بازگشت سریع به اجرای تعهدات با همکاران اتحادیه اروپا و سه قدرت اروپایی در پاریس انجام شد.» سفر این دیپلمات ارشد امریکایی به پاریس کمی پس از رایزنی‌های او در مسکو انجام شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
0
0
در ازای چه امتیازی منتفی است،،؟؟؟
فعال کر ن دوباره پروتکل الحاقی،،،،،!!!!! واقعا باید بحال این کشور وملت گریست با این کارگزاران بی بته و منفعل
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار