کد خبر: 1059396
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس را شاید بتوان یکی از پرچالش‌ترین روز‌های نمایندگان با برخی وزرای پیشنهادی عنوان کرد. این نکته را می‌توان در نطق‌های آتشین برخی نمایندگان مخالف و افشاگری آن‌ها از برخی موارد گفته شده در کمیسیون‌های تخصصی مجلس دنبال کرد که البته در صحن علنی مجلس با تکذیب وزرای پیشنهادی هم همراه بود.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس را شاید بتوان یکی از پرچالش‌ترین روز‌های نمایندگان با برخی وزرای پیشنهادی عنوان کرد. این نکته را می‌توان در نطق‌های آتشین برخی نمایندگان مخالف و افشاگری آن‌ها از برخی موارد گفته شده در کمیسیون‌های تخصصی مجلس دنبال کرد که البته در صحن علنی مجلس با تکذیب وزرای پیشنهادی هم همراه بود. بیشتر انتظار نمایندگان و وعده‌های وزرای پیشنهادی در روز سوم بررسی صلاحیت‌ها چه از وزرای اقتصادی و چه حتی از وزیر بهداشت حول محور حذف و ریشه‌کنی مافیای دولتی پنهان در وزارتخانه‌ها بود. از هم اکنون باید گفت با این روند نمی‌توان چشم‌اندازی روشن برای این قبیل وزرای پیشنهادی در جلب موافقت نمایندگان مجلس ترسیم کرد، وزیری که بیش از ۴۰ نماینده برای مخالفت با او در لیست ثبت نام قرار گرفته اند، باید نام خود را در میان وزرای ناکام جست‌وجو کند ولو تعداد این وزرا به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. برخی دیگر هم بر اساس برآورد‌های میدانی، لب مرزی هستند که چند رأی می‌تواند آن‌ها را راهی پاستور یا روانه منزل کند. با همه این‌ها نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد که برخی از وزرای پیشنهادی از جمله دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی حتی یک نماینده برای مخالفت با آن‌ها ثبت نام نکرد یا وزرایی که تعداد موافقت‌ها با آن‌ها بیش از ۲۰۰ نفر است از هم اکنون باید ردای وزارت را بر تن کنند. اگرچه باید منتظر بود تا تشریفات قانونی مجلس هم طی شود. این طیف از وزرای پیشنهادی البته در اکثریت قرار دارند و می‌توان امیدوار بود که کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم با کم‌ترین ریزش از فیلتر مجلس شورای اسلامی عبور خواهد کرد. با اینحال هم جناب رئیس‌جمهور و هم نمایندگان باید به این اصل کلیدی در انتخاب و تأیید وزیران دقت کنند که برای داشتن یک وزیر خوب، یک ساختار خوب در وزارتخانه و دولت لازم است. پسر پیامبر را هم که بیاورید و وزیر کنید و پی در‌پی از سوابق انقلابی او بگویید، اگر در همین ساختار‌های فسادزا که در برخی مراکز دولتی شکل گرفته فرو رود، آرام آرام به یک وزیر بد تبدیل می‌شود. یک ساختار سالم، وزیر ضعیف را نیز به ناچار به وزیر سالم و کاری تبدیل می‌کند و برعکس، ساختار ناسالم، وزیر خوب را هم به همان ناکجاآباد می‌کشاند. این حقیقت که برآمده از تجربه دینی و فلسفی هزاران ساله بشر است، متأسفانه در اظهارات برخی وزیران پیشنهادی و نمایندگان مجلس جایی ندارد و معلوم شد که برخی از وکلای مردم و وزیران پیشنهادی بویی از آن نبرده‌اند و همچنان با خامی و گاهی غرور تأکید می‌کنند که «من آدم‌های سالم را می‌آورم» یا «این وزیر مدیران سالم می‌آورد» و همچنان حرفی از تغییر ساختار‌های رانت‌زا و فسادآور به میان نمی‌آید که نشانه خامی و سطحی بودن برخی از کسانی است که قرار است برای یک ملت بزرگ با آن پیشینه تمدنی و خردورزی‌های مثال‌زدنی در سیاست و اندیشه ایران اسلامی، تصمیمات کلان بگیرند.

بررسی صلاحیت وزیر بهداشت
دیروز، اما نخستین دستور کار مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به صلاحیت عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که بخشی از آن از عصر روز یک شنبه آغاز شده بود.
محمدجواد عسکری نماینده داراب در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی گفت: نمایندگان عزیز انتخاب همه وزرا مهم است، اما انتخاب وزیر بهداشت و درمان حیاتی است؛ چرا که با جان مردم نمی‌توان با تساهل برخورد کرد. دوستان عزیز ما یک وزیر معمولی برای شرایط عادی نمی‌خواهیم؛ امروز مسئله اول کشور کرونا است و وزارت بهداشت هر تصمیمی که در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته می‌شود، نقش آفرین است و تصمیم‌سازی می‌کند. او خطاب به نمایندگان گفت: شما تناقضات را نگاه کنید! ایشان و دوستان‌شان امضا کردند که واکسن وارد نکنید، اما امروز می‌گویند هرجا به ما واکسن بدهد وارد می‌کنیم. ما از آقای رئیسی انتظار کابینه قوی داریم. عسکری در بخش پایان تصریح کرد: عزیزان بدانید وزارت بهداشت وزارت سلامت است نه وزرات پزشکان. امروز در برخی حوزه‌ها گعده‌های رانت و مافیا تشکیل شده است اگر دولت قوی و دولت آقای رئیسی نمی‌تواند جلوی برخی را بگیرد چه کسی قرار است بگیرد؟
در پایان مذاکرات نمایندگان موافق و مخالف حضور بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، او پشت تریبون مجلس قرار گرفت و از برنامه‌های خود دفاع کرد. او بدون پاسخ دادن به انتقادات نمایندگان مخالف در سخنان خود به دفاع از برنامه هایش پرداخت. وی گفت: سلامت مردم خط قرمز ماست. دفاع از سلامت محور همدلی ایرانیان در دولت مردمی خواهد شد. کادر سلامت سوگند خورده ایم هر که در این سرا درآید درمانش کنیم و از ایمانش نپرسیم. برنامه داریم تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون را تمام کنیم. او همچنین گفت: نمایندگان و بنده دغدغه برای تعارض منافع پزشکان داریم. تعارض منافع در دو بخش قابل اصلاح است؛ اول تعارض منافع را با اصلاح ساختار نظام سلامت از بین ببریم. ولی به نظر می‌رسد مهم‌ترین چیزی که تعارض منافع را از بین می‌برد نقش مدیران ارشد است. بنده براساس بیانیه گام دوم انقلاب، مدیرانی انقلابی، متخصص، متدین، پاکدست و فاقد هرگونه تعارض منافع را با صرف وقت کافی و روحیه همکاری با مجلس تعیین می‌کنم.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
پس از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار جلسه علنی نوبت صبح دیروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که البته با چالش‌هایی هم همراه بود.
ابتدا طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، و پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرائت می‌شود. درباره حجت الله عبدالملکی هم سه کمیسیون، آموزش و تحقیقات، اجتماعی و بهداشت مجلس نظر مثبت خود را نسبت به وی اعلام کردند که گزارش آن توسط سخنگویان کمیسیون‌های یاد شده، قرائت شد.
در ادامه هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهاد کار گفت: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه مشخصی برای اداره این وزارتخانه ندارد که حداقل ۳۰ درصد بودجه کشور مربوط به این وزارتخانه است. وی با بیان اینکه ما نماینده مردم هستیم، گفت: آقای رئیسی دیگر زمان آزمون و خطا و ان شاءالله، ماشاءالله تمام شده است و ۴۳ سال از عمر بابرکت جمهوری اسلامی گذشته است. خیلی‌ها تماس گرفتند که ما صحبت نکنیم، اما اگر وزیری مخالف نداشته باشد چطور می‌خواهیم برنامه‌هایمان را به مردم عرضه کنیم؟ شما باید بگویید زنده باد مخالف من و ما هم باید از نمایندگانی که در مقام مخالفت صحبت می‌کنند استقبال کنیم. اینجا فرصتی برای دفاع از برنامه‌ها است و ما نمایندگان مردم هستیم. بهزاد علیزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم در موافقت با وزیر پیشنهادی کار تأکید کرد: وزیر پیشنهادی کار در عین جوانی دارای تجربیات خوبی هم می‌باشد. علی اکبر بسطامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد که حجت‌الله عبدالملکی با استفاده از نیم درصد اعتبارات کشور ۳۰ درصد شغل ایجاد کرده و سوابق ایشان مورد تأیید سازمان بین‌المللی کار واقع شده است.
عبدالحسین روح الامینی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اما به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزیر پیشنهادی اشراف به محل ورودش به عنوان وزیر و سکاندار اجرایی این حوزه ندارد.
حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان دیگر نماینده‌ای بود که در مخالفت با عبدالملکی پشت تریبون رفت: آقای عبدالملکی جوانی است که دارای آینده درخشانی است، اما انتخاب او در این مقطع به عنوان وزیر یک ابروزارتخانه ظلم به ایشان است.
لارگانی تصریح کرد: عزیزان مشاوران عبدالملکی به او خوب مشورت نمی‌دهند. اگر قرار باشد در آینده نیز اینگونه مشورت دهند وا اسفا. وقتی او می‌گوید اگر شما در ایران بگردید مثل من پیدا نمی‌شود و وقتی عنوان می‌کند اگر من را انتخاب نکنید نفر بعدی را هم من انتخاب می‌کنم، این‌ها درد است برای اینکه فردی بخواهد بزرگنمایی کند و بگوید من به رئیس‌جمهوری و دیگران نزدیکم بخواهد از این فرصت‌ها سوء استفاده کند واقعاً وای به حال وزارتخانه.
حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف نمایندگان مجلس در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه گفت: افتخار دارم که بیش از نیمی از عمر ۴۰ ساله‌ام را کار اجرایی انجام داده‌ام. وی ادامه داد: در ابتدا می‌گویم نقل قول‌هایی در تریبون مجلس به بنده نسبت داده شد که صحت ندارد. من به عنوان یک مدیر اجرایی با داشتن ده‌ها سال در همین سن کم تجربه مدیریت اعلام می‌کنم بخش بسیاری از مشکلات کشور ناشی از اجرای نادرست قوانین است یعنی مشکلات حوزه ضابطه‌گذاری ناشی از آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های تنظیم شده توسط دستگاه‌هایی است که گاهی موجب نقض قرض قانونگذار می‌شود.
عبدالملکی در بخشی از اظهارات خود یادآور شد: پاسخگویی را تکلیف شرعی خود می‌دانم و تعهداتی را در این راستا در نظر گرفته‌ام که بر این اساس متعهد می‌شوم قوانین مصوب را اجرا کرده و از نمایندگان و تنظیم لوایح نظر مشورتی بگیرم، همچنین از مدیران بومی استفاده حداکثری کرده و مدیر پروازی نخواهم داشت ضمن اینکه پیگیر تمام تعهدات مسئولان قبلی در این وزارتخانه خواهم بود. وی بیان داشت: آغاز کار ما نقطه پایان در مسئله مافیا در مجموعه اقتصادی رفاه و تعاون خواهد بود و خود را در مقابل خداوند متعال، مردم بزرگ، نمایندگان و رئیس‌جمهوری مسئول می‌دانم و در مقابل مجلس به عنوان امنای ملت و وکلای مردم می‌دانم و پاسخگو هستم.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی
صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی در صحن علنی از دیگر برنامه‌های مجلس در نوبت صبح دیروز مجلس بود که البته با مخالفت جدی همراه نبود. فقدان تجربه و سابقه کاری در بخش جهاد کشاورزی از سوی تنها مخالف ساداتی نژاد مطرح شد و از سوی دیگر دو نماینده موافق به تخصص و تجربه موفق او در تعامل با بخش کشاورزی تأکید داشتند.
در ابتدای این بررسی، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون تخصصی گزارش خود را از بررسی برنامه‌ها و سوابق ساداتی نژاد ارائه کرد و ۹۰درصد برنامه ساداتی‌نژاد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را منطبق یا همسو با اسناد بالادستی دانست.
مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم آباد در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه نظارت پیشینی از نظارت پسینی بهتر است، اضافه کرد: نباید برخی از همکاران فضای مجلس را آنقدر سنگین کنند که حتی کسی نتواند وزیر تعیین شده را نقد کند. این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: کسی می‌تواند چنان وزارت عریض و طویلی را اداره کند که چند خصوصیت داشته باشد؛ در علم و تخصص سرآمد باشد و زوایای مخفی جهاد کشاورزی را بشناسد، گردش مالی جهاد کشاورزی با نفت پهلو می‌زند و باید این را حواسمان باشد. رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد هم در موافقت با ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: امروز همه تشکل‌های بخش کشاورزی و بدنه وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور از انتخاب هوشمندانه آقای ساداتی‌نژاد بسیار خوشحال و راضی هستند. وی با بیان اینکه ساداتی نژاد دارای تخصص و تعهد است، افزود: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اهتمام جدی برای راه‌اندازی شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی خدمت بزرگی را در سال حمایت از تولید به کشور انجام داد.
بعد از طرح دیدگاه‌های مخالف و موافقان سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در دفاع از سوابق و برنامه‌های خود با بیان اینکه کشاورزان ضامن امنیت غذایی این کشور هستند و تأمین غذای مردم به عهده دولت هاست، گفت: امنیت غذایی اولویت اول کشورهاست و در دولت‌ها هیچ چیز نمی‌تواند با امنیت غذایی رقابت کند.

وزیر پیشنهادی دفاع یک مخالف هم نداشت
بررسی صلاحیت امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دستور کار جلسه علنی نوبت بعدازظهر دیروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن از موافقت این کمیسیون‌ها با وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیرو‌های مسلح خبر دادند. از این رو با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی دفاع هیچ مخالفی نداشت، طبق آیین نامه مجلس موافقی هم در دفاع صحبت نکرد، بنابراین بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی دفاع به دفاع از برنامه هایش پرداخت.
وی تأکید کرد: نیرو‌های مسلح بیش از هر زمان دیگری در یک انسجام راهبردی، همدلی و تعامل همه‌جانبه در مجموعه سازمان‌ها و نیرو‌های ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج مستضعفان و وزارت دفاع در هماهنگی با ستاد کل نیرو‌های مسلح قرار دارند و گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا آماده حضور در تمامی صحنه‌های دفاعی و سازندگی و مواجهه با دشمنان و شرارت‌ها هستند. آشتیانی تصریح کرد: در همین راستا مقابله با اغواگری بدخواهان و خنثی‌سازی توطئه‌ها و تفرقه افکنی‌ها در بین اعضای نیروی مسلح و صیانت از اقتدار دفاعی در دستورکار قرار دارد و به فضل خدا تاکنون به یأس و ناامیدی دشمن در تمامی تبلیغات تهاجمی در فضای مجازی انجامیده است. امیر سرتیپ آشتیانی تأکید کرد: حمایت همه‌جانبه از مقاومت، حذف نظام سلطه و یکجانبه گرایی از یک سو و آرامش در منطقه و همکاری تمام کشور‌های منطقه و همسایگان از سوی دیگر در برنامه وزارت دفاع است. آشتیانی افزود: نیرو‌های مسلح و قدرت منطقه‌ای ما به هر اقدام ماجراجویانه، نابخردانه و تجاهل پاسخ حکیمانه و قاطعانه خواهند داد.

وزیر پیشنهادی راه هم مخالفی نداشت
در نوبت عصر نشست علنی مجلس، هیچ نماینده‌ای در مخالفت با برنامه رستم قاسمی سخن نگفت.
در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نوبت به بررسی برنامه‌های رستم قاسمی وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی رسید. بر این اساس وزیر پیشنهادی راه بدون نظر مخالف نمایندگان به ایراد سخن پرداخت و قاعدتاً نمایندگان موافق هم صحبت نکردند. بنابر اعلام عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران، این کمیسیون صلاحیت و برنامه‌های رستم قاسمی را برای تصدی وزارت راه و شهرسازی تأیید کرد. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در تشریح برنامه‌های خود با بیان اینکه من از یک منطقه محروم هستم و تقریبا تمامی مناطق محروم کشور را طی سفر‌های خود شناسایی کرده‌ام، گفت: مردم بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب حق دارند، نسبت به نداشتن راه و مسکن نگران و ناراحت باشند، نگرانی و دغدغه نمایندگان در خصوص راه‌های روستایی و محرومیت این مناطق بجا و درست است. قاسمی با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی حتماً نیاز به اصلاح ساختاری دارد، بیان کرد: من در این وزارتخانه از افراد جهادی، انقلابی، دستپاک و شایسته استفاده خواهم کرد و در کنار آن با حذف امضا‌های طلایی و ایجاد ساز وکار‌های جدید تحول را در این وزارتخانه ایجاد خواهم کرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
0
0
گرانی , گرما, کرونا, قطعی برق, تهدیدات امنیتی, تشویش اذهان توسط رسانه های مثلا اصلاح طلب همه یک طرف و این مجلس و بررسی و نطق ها هم یک طرف که روی اعصاب مردم راه می روند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار