کد خبر: 1055397
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
طبق فرمایشات رهبری، فضای مجازی وسیله آزادی است؛ بدین معنا که حاکمیت اعتقاد دارد که فضای مجازی باید در اختیار مردم قرار بگیرد و مردم باید از آن در راستای آزادی استفاده کنند، لیکن این اتفاق نیفتاده و متأسفانه در حوزه فضای مجازی استقلال نداریم.

طبق فرمایشات رهبری، فضای مجازی وسیله آزادی است؛ بدین معنا که حاکمیت اعتقاد دارد که فضای مجازی باید در اختیار مردم قرار بگیرد و مردم باید از آن در راستای آزادی استفاده کنند، لیکن این اتفاق نیفتاده و متأسفانه در حوزه فضای مجازی استقلال نداریم.
برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» با موضوع «فضای مجازی، فرصت‌ها و آسیب‌ها» با حضور عباس آسوشه، معاون سابق مرکز ملی فضای مجازی؛ سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی؛ سیدعلیرضا آل‌داوود، پژوهشگر فضای مجازی و رسانه از شبکه دو سیما پخش شد.
در بخش حوزه تولید محتوا خلأ‌های جدی وجود دارد
احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، فضای مجازی کنونی را یک تکنولوژی نوین ارتباطی دانست و گفت: وسعت نگاه‌ها به فضای مجازی متفاوت است. امروزه تکنولوژی نوین ارتباطی سال به سال تغییر می‌یابد و اکنون هر فرد می‌تواند تولید‌کننده محتوا و پیام باشد.
وی به بحث تکنیک و تکنولوژیک و محتوا در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تکنیک در فضای مجازی در حال پیشرفت است که سایر حوزه‌ها نیز از آن تبعیت داشتند. کشور از لحاظ تکنیک و زیرساخت‌ها در فضای مجازی تغییرات بسیاری داشته و رجوع مردم به اینترنت فوق‌العاده زیاد شده است. میزان مصرف اینترنت کنونی با پنج سال گذشته تحول بسیار شگرفی ایجاد کرده است. حتی مصرف اینترنت در دوران کرونا و قبل از کرونا و نوع سبک زندگی مردم کاملاً متفاوت شده است، بنابراین ورود فضای مجازی به تک تک زندگی انسان‌ها در کشور اثرگذار بوده است.
قاضی‌زاده همچنین گفت: در حوزه تولید محتوا خلأ‌های جدی وجود دارد. همچنین در حوزه حکمرانی و قانونگذاری در حوزه فضای مجازی در مقایسه با بسیاری از کشور‌های دیگر باید گفت علت برخی تنازعاتی که در سیاست‌گذاری فضای مجازی در کشور وجود دارد، خلأ‌های قانونی است. در حوزه فضای مجازی باید با مردم صادقانه صحبت کرد و در عین حال نیازمند سیاستمداری و حکمرانی دقیق و درست هستیم.
در حوزه فضای مجازی استقلال نداریم
در ادامه این برنامه، آسوشه، معاون سابق مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در مرکز ملی فضای مجازی به عصر فضای مجازی معتقد هستیم، گفت: به نظر می‌رسد که امروز عصر فضای مجازی است و ویژگی‌هایی که فضای مجازی برای ما به ارمغان می‌آورد، کاهش هزینه‌ها، افزایش شفافیت در امور و افزایش کیفیت زندگی و رفاه است. وی افزود: به‌رغم اینکه از سال ۹۰ مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی به دستور رهبری ایجاد شده است، اما متأسفانه تا امروز آنچنان که باید و شاید به سرانجام نرسیده است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، فضای مجازی وسیله آزادی است؛ بدین معنا که حاکمیت اعتقاد دارد فضای مجازی باید در اختیار مردم قرار بگیرد و مردم باید از آن در راستای آزادی استفاده کنند، لیکن این اتفاق نیفتاده و متأسفانه در حوزه فضای مجازی استقلال نداریم.
در فضای مجازی با ولنگاری عجیبی روبه‌رو هستیم
سید علیرضا آل‌داوود، پژوهشگر فضای مجازی و رسانه نیز در ارتباطی تصویری عنوان کرد: متأسفانه در بحث فضای مجازی با ولنگاری و جریان عجیبی روبه‌رو هستیم. وی وضعیت فضای مجازی را به آپارتمان بدون در و پیکر تشبیه کرد و گفت: متأسفانه با شرایطی روبه‌رو هستیم که فقر سواد رسانه‌ای در سطح مسئولان، مدیران و مردم به شدت دیده می‌شود. آل‌داوود اضافه کرد: ما در محاصره تبلیغاتی دشمن هستیم و باید جوانان این محاصره تبلیغاتی را بشکنند، اما از طرفی شاهد فضای غیررقابتی بین سرویس‌ها و خدمات خارجی با داخلی هستیم و اکنون جوان نخبه کشور در حوزه فضای مجازی که در حال طراحی سرویس می‌باشد، مأیوس است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار