کد خبر: 1054957
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
شناسایی بیش از ۲۳ هزار بیمار کرونایی در عرض ۲۴ ساعت یعنی دوباره موجی در راه است و باید منتظر روز‌های سخت و تلخ کرونایی باشیم. پیک پنجم کرونا از استان‌های جنوبی کشور شروع شد و امروز ۱۲۰ نقطه را به رنگ قرمز در آورده است. سیستان و بلوچستان که روز‌های سختی را تجربه می‌کند با فوت ۳۲ شهروند دیگرش آمار مرگ و میر‌های ناشی از کرونا را به رقم یک هزار و ۸۰۰ نفر نزدیک کرد
حوریه ملکی

شناسایی بیش از ۲۳ هزار بیمار کرونایی در عرض ۲۴ ساعت یعنی دوباره موجی در راه است و باید منتظر روز‌های سخت و تلخ کرونایی باشیم. پیک پنجم کرونا از استان‌های جنوبی کشور شروع شد و امروز ۱۲۰ نقطه را به رنگ قرمز در آورده است. سیستان و بلوچستان که روز‌های سختی را تجربه می‌کند با فوت ۳۲ شهروند دیگرش آمار مرگ و میر‌های ناشی از کرونا را به رقم یک هزار و ۸۰۰ نفر نزدیک کرد. اما سپاه بعد از راه‌اندازی سه پایگاه واکسیناسیون، حالا با استقرار دو بیمارستان سیار تخصصی در این منطقه و اعلام آمادگی برای افزایش آن‌ها تا ۱۰ بیمارستان وارد عمل شده تا زنجیره شیوع و انتقال کرونا در سیستان و بلوچستان را قطع کند.

سیستان و بلوچستان که از روز‌های اول شیوع ویروس دلتا در کشور شرایط سختی داشت حالا کاملاً به رنگ قرمز درآمده تا هیچ رنگ دیگری در آن به چشم نخورد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام اینکه تعداد فوتی‌های کرونا در این استان با فوت ۳۲ مورد جدید به یک هزار و ۷۷۱ نفر رسیده، گفت: «هم اینک ۴۱۰ بیمار مبتلا به کرونا و ۷۵۹ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.» سیدمحمد هاشمی شهری ادامه داد: «با اعلام نتایج قطعی آزمایش‌های انجام شده، تاکنون ۶۶ هزار و ۱۵۴ نفر در سیستان و بلوچستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.»
راه اندازی سه پایگاه واکسیناسیون
بیش از ۱۲ سال است که بخش امداد و بهداشت سلامت سپاه پاسداران در سیستان و بلوچستان مشغول خدمات‌رسانی است و طبق آمار فقط در سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از این خدمات استفاده کرده‌اند. از روز گذشته نیز با استقرار بیمارستان‌های سیار سپاه در این منطقه خدمات‌رسانی در زمینه جلوگیری از شیوع و درمان بیماران مبتلا به کرونا آغاز شده است. بیمارستان‌های تخصصی که به گفته مسئولان این نهاد آمادگی برای افزایش تعداد آن‌ها وجود دارد.
«دو بیمارستان سیار تخصصی سپاه به صورت آماده در سیستان و بلوچستان مستقر شده و در صورت نیاز و درخواست دانشگاه علوم پزشکی استان می‌توانیم تعداد آن‌ها را تا ۱۰ بیمارستان افزایش دهیم.» این بخشی از صحبت‌های فرمانده نیروی زمینی سپاه است که در نشست بررسی وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان با حضور استاندار و فرماندهان نظامی و انتظامی استان مطرح شد. سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور گفت: «با قرمز شدن وضعیت سیستان و بلوچستان، فرمانده بهداری نیروی زمینی سپاه به این منطقه آمد تا از نزدیک وضعیت را بررسی کند. در همین راستا با مسئولان سیستان و بلوچستان و مدیران بخش سلامت نیز جلسات مختلفی برگزار شد.»
وی با تأکید بر اینکه بیمارستان‌های سیار سپاه تخصصی هستند و همه در حالت آماده‌باش قرار دارند، گفت: «سپاه آمادگی دارد هر تعداد بیمارستان که نیاز باشد به سیستان و بلوچستان اعزام کند.»
به گفته سردار پاکپور، هر زمان و در هر استان مشکلی ایجاد شود، وزارت بهداشت و درمان از فرماندهی نیروی زمینی سپاه درخواست بیمارستان صحرایی می‌کند و در حال حاضر هم در کنار بیمارستان‌های اعزام شده به سیستان و بلوچستان ۲۰۰ نفر پزشکیار نیز از مناطق مختلف به این استان می‌آیند تا کمک حال کادر درمان در بیمارستان‌ها باشند.
وی با بیان اینکه امروز شرایط به گونه‌ای است که کادر درمان به لحاظ پیوستگی درمان و مشکلات حاصل از ویروس کرونا خسته شده‌اند، تصریح کرد: «هر موقع که از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام نیاز شود طرح شهید «سلیمانی» فعال‌تر خواهد شد و اگر نیاز به زیرساخت‌های بیشتری هم باشد کمک خواهیم کرد تا نگرانی نسبت به این موضوع وجود نداشته باشد. همچنین سه پایگاه واکسیناسیون از سوی نیروی زمینی سپاه در سیستان و بلوچستان ایجاد شده و در صورت نیاز آمادگی داریم تعداد این پایگاه‌ها را هم افزایش دهیم.»
ارسال دستگاه‌های اکسیژن ساز به زابل
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه همگان باید در این شرایط سخت کرونایی در میان مردم آرامش ایجاد کنند، گفت: «ما برای بستری مبتلایان به کرونا در منطقه سیستان و بلوچستان هیچ مشکلی نداریم و در صورت نیاز هر میزان که لازم باشد از ظرفیت بیمارستان‌های سیار استفاده خواهیم کرد.» قاسم جان بابایی با بیان اینکه هر مشکلی در سیستان و بلوچستان وجود داشته باشد روزانه پیگیری شده تا تصمیمات هر چه زودتر اجرایی شود، افزود: «در مورد دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستان زابل هماهنگ شده است که تا ۵۰ سیلندر ۵۰ لیتری داخل بیمارستان بیاید و باز اگر نیاز به اکسیژن‌ساز باشد برطرف خواهد شد.» ایران وارد پیک پنجم کرونا شده و باید منتظر تکرار تجربه‌های سخت و تلخ موج‌های قبلی باشیم. اما، موج جدید بیماری یک تفاوت با موج‌های قبلی دارد و آن هم ویروس جهش یافته «دلتا» است. ویروسی که گفته می‌شود قدرت سرایت آن ۱۴۰ برابر ویروس انگلیسی است و در حال تبدیل شدن به ویروس غالب در استان‌های مختلف است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار