کد خبر: 1052795
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
خاطرات و تحلیل‌های استاد خسروشاهی در باب زمانه و کارنامه رهبر فدائیان اسلام
در وصف تاریخ گفته‌اند: «خائنی است امین و امینی است خائن!» به این مفهوم که ممکن است در ادواری و با مضایقی، دم فرو بندد و نگوید، اما در مقطع دیگر و بی‌تابانه، آنچه در سینه دارد را عرضه خواهد کرد! تاریخ‌نگاری نهضت ملی ایران نیز بسان مشروطیت، از آفت یکسویه نگری و تحریف مصون نمانده و همین امر، مانع از انعکاس کارنامه جریان مذهبی این حرکت، به ویژه جمعیت فدائیان اسلام و رهبر پاکباز آن شهید سیدمجتبی نواب صفوی شده است
محمدرضا کائینی

در وصف تاریخ گفته‌اند: «خائنی است امین و امینی است خائن!» به این مفهوم که ممکن است در ادواری و با مضایقی، دم فرو بندد و نگوید، اما در مقطع دیگر و بی‌تابانه، آنچه در سینه دارد را عرضه خواهد کرد! تاریخ‌نگاری نهضت ملی ایران نیز بسان مشروطیت، از آفت یکسویه نگری و تحریف مصون نمانده و همین امر، مانع از انعکاس کارنامه جریان مذهبی این حرکت، به ویژه جمعیت فدائیان اسلام و رهبر پاکباز آن شهید سیدمجتبی نواب صفوی شده است. با این همه دانشورانی پس از یک دوره سکون و سکوت، قلم برگرفتند و غبار از چهره آن دلیران زدودند که زنده‌یاد استاد سیدهادی خسروشاهی، در زمره یکی از شاخص‌ترین چهره‌های این طیف به شمار می‌رود. آن بزرگ در معرفی زمانه و کارنامه جمعیت فدائیان اسلام، جهد فراوان کرد و آثاری متنوع آفرید که بی‌تردید در زمره منابع مورد اعتنا در موضوع خود به شمار می‌رود. «درباره شهید نواب صفوی» در زمره خاطرات مستند استاد فقید است که در واپسین سالیان حیات وی منتشر شد و دریچه‌ای جدید به‌سوی علاقه‌مندان به این موضوع تاریخی گشود. «کلبه شرقِ» قم ناشر این اثر، در دیباچه‌ای بر آن سعی دارد تا تصوری روشن از موضوع و مندرجات این اثر، به دست دهد. در بخشی از این مقدمه چنین آمده است:
«کتاب خاطرات مستند درباره شهید نواب‌صفوی، مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و گفتگو‌های روزنامه‌ها و نشریات مختلف با استاد سیدهادی خسروشاهی است که موضوع آنها، فعالیت و نوع مبارزه فدائیان اسلام و نقش شهید نواب‌صفوی در این حرکت بنیادین و تأثیرگذار است. در واقع این مجموعه شامل بخش‌هایی از خاطرات مستند ایشان درباره حوادث دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت و نوع فعالیت‌های فدائیان اسلام در عرصه سیاسی کشور و نقش آن‌ها در به پیروزی رساندن ملی شدن صنعت نفت، به گواهی شاهدان عینی و عناصری است که خود حضوری چشمگیر در عرصه اقدامات داشتند و به همین دلیل، در ضمن مجموعه خاطرات مستند ایشان منتشر می‌گردد. البته این خاطرات، علاوه بر مسائل سیاسی روز مربوط به آن برهه و دوران پیش از آغاز نهضت، شامل مسئله فعالیت فدائیان اسلام در حوزه علمیه قم و برخورد مراجع و علمای بزرگ و فضلا و طلاب حوزه علمیه قم با این جریان هم است. استاد سید‌هادی خسروشاهی قبل از ورود به حوزه علمیه قم از زمان اقامت در تبریز، با این جریان اسلامی در تماس و ارتباط بوده‌اند و پس از حضور در قم و ادامه تحصیلات در حوزه علمیه این شهر، به طور عینی و عملی، در جریان این اقدامات قرار می‌گیرند و خود به عنوان یک طلبه نوجوان هوادار حرکت فدائیان اسلام، شاهد حوادث گوناگون و مشکلاتی هستند که رهبری فدائیان اسلام در قم با آن‌ها رو‌به‌رو بوده‌اند و اکنون به بیان پاره‌ای از این مسائل و نکات، در قالب پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران جراید و مجلات پرداخته‌اند و به عنوان خاطراتی مستند، حقایق مسائل را روشن می‌سازند. یادآوری این نکته هم بی‌مناسبت نیست که استاد خسروشاهی، علاوه بر این کتاب، مجموعه مصاحبه‌ها و کتاب‌های ارزشمند دیگری نیز درباره فدائیان اسلام و رهبری شهید آن به نام‌های فدائیان اسلام، تاریخ، عملکرد و اندیشه و زندگی و مبارزه شهید نواب‌صفوی دارند که بار‌ها تجدید چاپ شده و در اختیار عموم قرار گرفته‌اند...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار