کد خبر: 1052408
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مذاکره‌کننده روس در وین دوباره شروع به انتشار توئیت درباره پیشرفت در مذاکرات کرد؛ ظاهراً پیشرفت مربوط به همان بازی امریکایی‌ها است درباره اینکه «چه کسی اول» باید به تعهدات برجامی برگرد. با این حال، اولیانوف صرفاً از رسیدن به «دیدگاه‌های روشن‌تر» در این باره حرف زده نه حل کامل این چالش ناشی از سفسطه‌گری امریکایی‌ها که حاضر نیستند طبق عرف، برای احیای برجامی که خود اقدام به خروج از آن کرده‌اند، به آن برگردند و مدعیانه خواستار پایبندی کامل ایران به محدودیت‌های همه‌جانبه قبلی هستند؛ بماند که امریکایی‌ها می‌خواهند از زیر بار متعهد شدن به اینکه دوباره بی دلیل و یکجانبه از توافق خارج نمی‌شوند، شانه خالی کنند.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: مذاکره‌کننده روس در وین دوباره شروع به انتشار توئیت درباره پیشرفت در مذاکرات کرد؛ ظاهراً پیشرفت مربوط به همان بازی امریکایی‌ها است درباره اینکه «چه کسی اول» باید به تعهدات برجامی برگرد. با این حال، اولیانوف صرفاً از رسیدن به «دیدگاه‌های روشن‌تر» در این باره حرف زده نه حل کامل این چالش ناشی از سفسطه‌گری امریکایی‌ها که حاضر نیستند طبق عرف، برای احیای برجامی که خود اقدام به خروج از آن کرده‌اند، به آن برگردند و مدعیانه خواستار پایبندی کامل ایران به محدودیت‌های همه‌جانبه قبلی هستند؛ بماند که امریکایی‌ها می‌خواهند از زیر بار متعهد شدن به اینکه دوباره بی دلیل و یکجانبه از توافق خارج نمی‌شوند، شانه خالی کنند.

«میخاییل اولیانوف» روز پنج شنبه در پیامی توئیتری نوشت: «مذاکرات وین در حال پیشرفت است. طی دو روز گذشته در خصوص یکی از بحث‌انگیز‌ترین مسائل، یعنی برنامه اجرا (اینکه چه کسی باید در چه زمانی چه کاری انجام دهد) به دیدگاه‌های روشن‌تری دست پیدا کرده‌ایم.» اولیانوف نوشت: «با این حال برخی موضوعات دشوار و زمان‌بر همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.» این دیپلمات روس ساعاتی قبل‌تر در پیامی توئیتری نوشته بود: ««مذاکرات وین شامل جلسات متعدد در قالب‌های مختلف دوجانبه، سه‌جانبه، با ایران، بدون ایالات متحده و ... است. امروز، یک بار دیگر ما با همکاران ایرانی تبادل‌نظر کردیم.»‌اولیانوف بعد از این توئیت‌ها، دیروز هم به توئیت‌های برخی کاربران واکنش نشان داد. یک کاربر ایرانی به نام شاهین زبارجاد توئیت کرده بود: «من واقعاً از پای در آمده‌ام، اما واقعاً امیدوارم که آن‌ها (هیئت‌های مذاکره‌کننده در مذاکرات وین) از پای درنیامده باشند.» اولیانوف در توئیتی در پاسخ به این توئیت نوشت: «من معتقدم که مذاکره‌کنندگان از پای درنیامده‌اند بلکه اندکی خسته شده‏اند.» وی افزود: بدیهی است که مذاکرات وین برای پایان موفق این روند طولانی و بسیار پیچیده نیاز به زمان بیشتری دارد. دور ششم نشست کمیسیون مشترک برجام و ششمین دور مذاکرات وین از روز شنبه ۲۲ خردادماه در شهر وین پایتخت اتریش از سر گرفته شده است.
واشنگتن تضمین به خارج نشدن نمی‌دهد
دیپلمات‌های غربی می‌گویند یکی از موانع باقی‌مانده در مذاکرات وین، تلاش ایران برای دریافت تضمین از امریکا برای عدم تکرار تجربه خروج از برجام است. یک مقام غربی که خواسته نامش فاش نشود، تأیید کرده این مسئله یکی از موانع حصول توافق در مذاکرات وین است: «سعی می‌کنیم خلاق باشیم، ولی اینکه بتوانیم تا کجا برویم، محدود است.»
«سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه هم همسو با نماینده روسیه در مذاکرات وین همان روز پنج‌شنبه گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره، گفت: «پیشرفت خوب و ملموسی در موضوعات مختلف در مذاکرات وین حاصل کرده‌ایم. معتقدیم که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم، اما هنوز برخی موضوعات اساسی وجود دارد که باید در خصوص آن‌ها مذاکره کرد.»‌خبرگزاری رویترز هم از قول سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا تأیید کرده که در مذاکرات بازگشت به توافق هسته‌ای ایران پیشرفت حاصل شده است، اما چالش‌ها همچنان پابرجا هستند. ند پرایس همچنین در مورد زمانبندی این دور از مذاکرات گفت برای دور ششم مذاکرات محدوده زمانی وجود ندارد.
نادانی گروسی، واقع‌بینی رئیسی
عراقچی روز پنج شنبه در مصاحبه‌ای با الجزیره، در پاسخ به این سؤال که «رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته برای احیای برجام ضروری است تا تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی صبر کرد. آیا واقعاً همینطور است؟»، گفت: «گروسی احتمالاً شناختی از دینامیزم‌های سیاسی در ایران ندارد. مذاکرات هسته‌ای یک موضوع کلان سیاست خارجی است و تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن در مراجع عالی نظام صورت می‌گیرد.» وی افزود: «رسیدن به توافق منوط به تأمین خواسته‌های کلیدی و رفع نگرانی‌های اصولی جمهوری اسلامی است و هر زمان که ما به چنین نقطه‌ای برسیم توافق صورت خواهد گرفت، چه در این دولت باشد چه در دولت آینده. البته باید بگویم اکنون بیش از هر زمان در گذشته به توافق نزدیک هستیم و شخصاً بسیار امیدوارم که توافق در همین دولت صورت گیرد.» عراقچی در مورد اختلاف باقی مانده به طرف امریکایی گفته که البته موضوعاتی که پشت میز‌های مذاکره مورد گفتگو واقع می‌شوند باید در همان پشت میز در مورد آن‌ها تعیین تکلیف شود نه در رسانه‌ها، با این حال می‌توانم به طور کلی بگویم که مشکل اصلی مذاکرات در رویکرد امریکایی‌ها است که قادر نیستند اعتیاد مفرط خود به تحریم را کنار بگذارند و هنوز نمی‌توانند درک کنند که تحریم یک راه‌حل شکست خورده است، همچنان که در یکی از توئیت‌های اخیر خود گفتم، ترامپ رفته است، اما تحریم‌های غیرقانونی و جنایت آمیز او همچنان برقرارند. او ادامه داد: «به عنوان یک واقعیت، دولت جدید امریکا هنوز سیاست فشار حداکثری ترامپ را متوقف نکرده است و تصور می‌کند آنچه را که ترامپ با حداکثر تهدید و تحریم نتوانست به دست آورد، آن‌ها می‌توانند پشت میز مذاکره به دست آورند. وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا نگران انتخاب آقای رئیسی به عنوان یک رئیس‌جمهور انقلابی نیستید؟ و آیا در صورت انتخاب ایشان مذاکرات متوقف می‌شود؟»، گفت: «هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد.» عراقچی تصریح کرد: «مواضع جناب آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی، آن طور که در دوران رقابت‌های انتخاباتی بیان شد، نشان‌دهنده یک سیاست واقع‌بینانه و تعامل‌گرایانه است که بر مبنای همکاری با جامعه بین‌الملل و تعامل سازنده اقتصادی قرار دارد. مواضع ایشان در مورد برجام و مذاکرات جاری هم نشان‌دهنده همین واقع بینی و عمل‌گرایی در سیاست خارجی است. اطمینان دارم در صورت انتخاب ایشان هیچ خللی در مسیر مذاکرات ایجاد نخواهد شد.»
تداوم ارسال پارازیت‌های گروسی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه موضع‌گیری‌های چند هفته اخیر خود، همچنان به ارسال پارازیت درمورد برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. گروسی در پاسخ به این سؤال بلومبرگ که آیا حاضر است پیشنهاد طرف‌های ایرانی برای تمدید توافق فنی میان ایران و آژانس را بپذیرد، گفت: «هنوز پیشنهادی دریافت نکرده‌ام... باید یادآوری کنم چنانچه این توافق تمدید نشود اطلاعاتی که از زمان آغاز آن در ماه فوریه جمع‌آوری شده‌اند پاک خواهند شد و این باعث وارد شدن لطمه به توانایی ما برای بازسازی اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ایران از ماه فوریه به بعد خواهد شد.»‌وی افزود: امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما هنوز با من ارتباطی صورت نگرفته و امیدوارم به زودی با ایران وارد تعاملات مستقیم در خصوص این موضوع شویم. مدیرکل آژانس این وضعیت را «پدید آمدن سیاهچاله اطلاعاتی» درباره برنامه اتمی ایران خوانده و درباره آن هشدار داده است. ناظران می‌گویند که گروسی که با حمایت امریکا روی کار آمد در این دور مذاکرات به جای ایفای نقش بی‌طرف و فنی آژانس عملاً به سخنگوی طرف غربی علیه ایران تبدیل شده و با ارسال پارازیت‌هایی تلاش دارد روند مذاکرات را به سهم خود مختل کند.
معافیت دیرهنگام و غیر قابل اطمینان
جو بایدن در کمپین انتخاباتی‌اش به دونالد ترامپ درباره خروج از برجام می‌تاخت و چنان وعده بازگشت می‌داد که بزک‌کنندگان امریکا در داخل منتظر بودند به محض ورود به کاخ سفید ضمن لغو تحریم‌ها نامه فدایت شوم برای ملت ارسال کند، اما حالا هشت ماه از ورود به کاخ سفید گذشته و تازه وزارت دارایی امریکا با صدور دستور‌العملی تازه مدعی است که برای معاملات و تبادلات مالی مربوط به همه‌گیری کرونا با ایران، ونزوئلا و سوریه مشکلی نیست، آن‌هم بعد از چهار پیک کرونا و کشته شدن هزاران انسان در این کشور‌ها و البته فداکاری کادر درمان این کشور در مهار این تلاطمات.
بر اساس بیانیه وزارت دارایی امریکا، از این پس، نقل و انتقالات مالی با کشور ایران و دو کشور دیگر به منظور تأمین اقلامی، چون ماسک، ونتیلاتور و واکسن کرونا آزاد است. تا پیش از این دستورالعملی کلی در وزارت دارایی امریکا که صادرات مواد غذایی و دارو را از تحریم‌های ایران مستثنی می‌کند در این زمینه به کار گرفته می‌شد. با وجود این یکی از مقام‌های وزارت دارایی امریکا گفته است در این دستورالعمل خلأ‌هایی وجود داشته که حل آن‌ها زمان و هزینه می‌طلبیده و هدف از مجوز تازه حذف موانع و خلأ‌های پیشین است که خود این اظهارات اعترافی است به درستی مواضع ایران درباره دروغگویی امریکایی‌ها که از دوره ترامپ مدعی بودند ارسال مواد غذایی و دارویی به ایران به گرفتاری‌های تحریم‌ها برخورد نمی‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار