کد خبر: 1052044
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
رئیس بسیج سازندگی استان در گفتگو با «جوان» تأکید کرد
آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های کشاورزی ایران به شمار می‌آید. منطقه‌ای که به خاطر اقلیم و آب و هوای مساعدش حرف‌های زیادی در عرصه تولید و صادرات محصولات کشاورزی دارد. حالا بسیج سازندگی با ۳ هزار و ۷۰۰ گروه جهادی فعال در این استان اعلام آمادگی کرده از صنایع تبدیلی به‌خصوص در بخش کشاورزی و محصولات باغی حمایت کند. به همین بهانه به سراغ سرهنگ پاسدار احمد رحمانی، رئیس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی رفتیم تا در گفت‌وگویی از فعالیت گروه‌های جهادی و برنامه‌های این سازمان در سال جاری بیشتر آگاه شویم.

آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های کشاورزی ایران به شمار می‌آید. منطقه‌ای که به خاطر اقلیم و آب و هوای مساعدش حرف‌های زیادی در عرصه تولید و صادرات محصولات کشاورزی دارد. حالا بسیج سازندگی با ۳ هزار و ۷۰۰ گروه جهادی فعال در این استان اعلام آمادگی کرده از صنایع تبدیلی به‌خصوص در بخش کشاورزی و محصولات باغی حمایت کند. به همین بهانه به سراغ سرهنگ پاسدار احمد رحمانی، رئیس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان‌غربی رفتیم تا در گفت‌وگویی از فعالیت گروه‌های جهادی و برنامه‌های این سازمان در سال جاری بیشتر آگاه شویم.

هم‌اکنون چند گروه جهادی در استان به صورت فعال مشغول خدمات‌رسانی در عرصه‌های مختلف هستند؟
در ابتدا باید عنوان کنم که در تمام استان‌ها و آذربایجان‌غربی گروه‌های زیادی هستند که به صورت خودجوش به وجود آمده و در مسیر کمک به هموطنان و رفع مشکلات خانواده‌های محروم و نیازمند فعالیت می‌کنند. اما در این استان و به صورت رسمی ۳ هزار و ۷۰۰ گروه جهادی دارای شناسه در شهرستان‌های مختلف راه‌اندازی شده، که در این میان ارومیه با ۶۶۶ گروه، رتبه نخست را در تعداد گروه‌های جهادی به خود اختصاص داده است. میاندوآب با ۲۳۳ گروه دومین شهر و خوی با ۲۱۳ گروه سومین شهر به شمار می‌آیند و بقیه گروه‌های جهادی نیز در سایر شهرستان‌ها در حال فعالیت هستند.
آیا آمار گروه‌های جهادی به تفکیک جنسیت مشخص است؟
بله. خواهران ۳۲۰ گروه جهادی در استان راه‌اندازی کرده‌اند که از این تعداد ۵۶ گروه در ارومیه بوده و بقیه در شهرستان‌ها هستند.
گروه‌های جهادی با توجه به تخصص و مهارت‌شان به مناطق مختلف اعزام می‌شوند؟
وقتی نیازی احساس شود یا اتفاقی رخ دهد همه گروه‌های جهادی به حالت آماده‌باش درآمده و به صورت یک تکلیف به یاری هموطنان خود می‌روند. یعنی جهادگران استان اعم از خواهران و برادران در هر زمینه‌ای که احساس نیاز شود، وارد عمل می‌شوند، اما در شرایط عادی، با در نظر گرفتن مشکلات و خواسته‌های هر منطقه در عرصه‌های مختلف اعم از عمرانی، فرهنگی، بهداشت و درمان، کارآفرینی، خانه‌سازی و زمینه‌های دیگر، هر گروهی که می‌داند از تخصص و مهارت بیشتری برخوردار است به آن منطقه اعزام می‌شود و به ارائه خدمت می‌پردازد.
گروه‌های جهادی شما هم بیشتر در امر عمرانی فعال هستند؟
این موضوعی است که در همه استان‌ها وجود دارد و مردم فکر می‌کنند گروه جهادی یعنی ساخت و ساز. این یک واقعیت است که اکثر افراد و حتی جوانانی که می‌خواهند وارد گروه‌ها شوند، گروه‌های جهادی را بیشتر در مباحث عمرانی می‌شناسند. اما گروه‌های جهادی تخصصی می‌توانند در بیشتر کار‌ها به مردم کمک کرده و در کنار اقشار بی‌بضاعت جامعه باشند. گروه‌های متخصص بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و گروه‌های دینی و مذهبی بسیار تأثیرگذار هستند و، چون با یک تخصص ویژه وارد منطقه یا روستایی می‌شوند خروجی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
در سال جدید گروه‌های جهادی کار خاصی را در برنامه داشته‌اند؟
گروه‌های جهادی شهید امینی و شهید حججی بسیج دانشجویی شهرستان میاندوآب جزو دو گروه جهادی دانشجویی استان آذربایجان‌غربی هستند که از همان روز اول سال ۱۴۰۰ با حضور در مناطق محروم این شهرستان به شناسایی دو خانواده مستضعف پرداختند. آن‌ها توانستند برای این خانواده‌ها، خانه‌ای ساخته و لوازم آن را هم تهیه کنند. یکی از ویژگی گروه‌های جهادی دانشجویی در استان این است که دانشجویان جهادگر با روحیه و تفکر جهادی از حداقل امکانات موجود نهایت بهره را برده و از هر موقعیتی برای ارائه خدمات هرچه بهتر به مردم استفاده می‌کنند. یک نکته را نباید فراموش کرد و آن هم اینکه بسیجیان باید بدانند اشتغال فقط کار کارمندی نیست بلکه می‌توانند با نگاهی مثبت از توان خود برای کمک به افراد نیازمند و محروم استفاده کنند.
در بحث کرونا و کمک‌های جهادگران، چه اقداماتی داشته‌اید؟
از همان روز‌های اول شیوع این ویروس در کشور همه گروه‌های جهادی پای کار آمده و در روز‌هایی که مردم از همدیگر می‌ترسیدند و از کرونایی‌ها واهمه داشتند، این جهادگران بودند که شب و روز کوچه و خیابان را ضدعفونی کرده و به یاری کادر درمان شتافتند، اما بعد از اجرای طرح حاج‌قاسم سلیمانی و تداوم فعالیت تیم‌های سازماندهی شده در این طرح، در تمام حوزه‌های استانی نفرات مشکوک به کرونا پس از رصد و شناسایی، توسط تیم‌های پزشکی و مراقبتی حوزه‌های مقاومت بسیج، تحت تست قرار گرفته و در صورت مثبت بودن نتیجه تست، مورد مداوا، مراقبت و حمایت قرار گرفته و می‌گیرند.
با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به شمار می‌آید، آیا جهادگران و بسیج برای حمایت از کشاورزان هم برنامه‌ای دارند؟
بله. اتفاقاً چند وقت قبل و با حضور رئیس سازمان بسیج سازندگی در شهرستان سلماس بود که اعلام شد، بسیج سازندگی آمادگی حمایت قاطع از صنایع تبدیلی به‌خصوص در بخش کشاورزی و محصولات باغی را دارد. سردار محمد زهرایی که به همراه هیئتی از یکی از کارخانجات صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرک صنعتی شهرستان سلماس بازدید می‌کرد، گفت در راستای اشتغالزایی و پشتیبانی از تولید و صنایع در شهرستان سلماس آماده ارائه تسهیلات ویژه برای کارآفرینان و صاحبان صنعت هستیم و متقاضیان با اقدام در صنایع تبدیلی کشاورزی و باغی در این شهرستان می‌توانند سهمی در تولید و خودکفایی کشورمان داشته باشند. ما هم بار‌ها اعلام کرده‌ایم، همکاری همه دستگاه‌های ذیربط در آموزش و حمایت از کارآفرینان در عرصه‌های قابل توجیه به‌خصوص محصولات باغی در اولویت پشتیبانی بوده و رفع موانع این عرصه حائز اهمیت است. از کشاورزان خواسته‌ایم در زمان برداشت محصول اگر با کمبود یا گرانی کارگر مواجه شدند به ما اطلاع دهند تا با بهره‌مندی از توان و قدرت گروه‌های جهادی به کمک آن‌ها برویم. ضمن اینکه در برنامه داریم تا محصولاتی که به خاطر حضور دلالان و ارزان‌خری آن‌ها روی دست کشاورزان می‌ماند را خریداری کرده و مستقیم به دست مردم و مصرف‌کننده برسانیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار