تاثیر غذا‌های دوران ریکاوری کرونا
کد خبر: 1051513
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004PXt
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
پژوهش‌ها نشان می­ دهد خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در افرادی که تغذیه نامناسبی دارند، بیشتر است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: فرحناز کشوری فرد کارشناس مسئول آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به پژوهش‌های انجام شده با موضوع بررسی تأثیر مواد غذایی و مواد مغذی در دوران ریکاوری کووید ۱۹، اظهار کرد: در این پژوهش‌ها با استفاده از داده‌های آماری، به بررسی تأثیر مصرف مواد غذایی خاصی در طول ریکاوری کرونا در ۱۷۰ کشور جهان پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه گروه بندی کشور‌ها با توجه با شاخص GHI (مقدار شاخص فقر) انجام شده، افزود: با استفاده از این شاخص می‌توان کشور‌ها را هم از نظر کیفیت تغذیه و هم از نظر در دسترس بودن مواد غذایی تفکیک کرد.

کشوری فرد گفت: متأسفانه در کشور‌هایی که GHI بالا است، شاخصی برای تشخیص مواد غذایی تأثیر گذار در رویه ریکاوری کووید ۱۹ وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کشور‌ها با استفاده از این شاخص به چهار گروه تقسیم شده اند، ادامه داد: گروه اول کشور‌هایی هستند که شاخص فقر آن‌ها کاملاً حذف شده مانند آمریکا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و اروپای غربی؛ گروه دوم شامل کشور‌هایی می‌شوند که شاخص فقر آن‌ها بسیار کم است، مانند آمریکای جنوبی، مکزیک و کشور‌های مرکزی آمریکای جنوبی؛ در گروه سوم کشور‌هایی قرار می‌گیرند که شاخص فقر کمی دارند مانند ایران، آلبانی، اکراین و روسیه؛ گروه چهارم نیز شامل کشور‌هایی با شاخص فقر بالا مانند کشور‌های آفریقایی، فیجی، یمن، پاکستان و ویتنام هستند.

کشوری فرد گفت: غذا‌هایی با ریشه حیوانی که پر از کلسترول هستند، شاید باعث بیماری‌های متعدد شوند، اما تحقیقات نشان داده مقدار مناسبی از کلسترول باعث تقویت سیستم ایمنی نسبت به عفونت‌ها و ویروس‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: غذا‌هایی که منبع زینک و رتینول هستند نیز در دوران ریکاوری نقش زیادی داشته اند. مانند گوشت، شیر و فرآورده‌های لبنی که در کشور‌های گروه اول به صورت سیستماتیک با ویتامین D غنی می‌شوند.

کشوری فرد افزود: از میان مواد غذایی بررسی شده، سبزیجات و فرآورده‌های گیاهی بیشترین تأثیر را در پروسه ریکاوری کووید ۱۹ داشته‌اند. دلیل این تأثیر وجود ویتامین E در روغن‌های گیاهی و همچنین وجود امگا ۳ در روغن‌های سویا و دانه‌ی کلزا است.

این کارشناس مسئول آزمایشگاه کنترل غذا و دارو نشان کرد: تنها ماده‌ای که در دوران ریکاوری کووید ۱۹ تأثیر منفی دارد نوشیدنی‌های الکلی است که نه تنها باعث ایجاد مشکلات کبدی شده، بلکه سبب ایجاد مشکلات ریوی و در نهایت کند‌تر شدن پروسه‌ی بهبودی می‌شود.

وی گفت: یکی از مؤثرترین روش‌های گذراندن راحت دوران ریکاوری کووید ۱۹ داشتن رژیم غذایی مناسب است. غذا‌هایی که دارای مقدار زیادی لیپید، پروتئین، آنتی اکسیدان و ریزمغذی‌ها هستند به تسریع دوران ریکاوری کمک شایانی می‌کنند. همچنین غذا‌هایی که ویتامین‌های متعدد مانند ویتامین D و ویتامین E دارند در تقویت سیستم‌های دفاعی بدن و سرعت بخشی به روند درمان نقش چشمگیر دارند.

کشوری فرد در پایان افزود: در ایران بیشتر مواد مغذی ذکر شده موجود هستند و ریکاوری را برای کسانی که در حال گذراندن دوران نقاهت خود هستند، آسان می‌سازد.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار