کد خبر: 1049061
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵

رئيس سازمان غذا و دارو گفت: سهم بازار توليد داخل تجهيزات و ملزومات پزشكي در فاصله سال ۹۷ تا ۹۹ به ميزان ۲۱۳ درصد رشد داشته و شاهد كاهش ۱۰ درصدي واردات در اين حوزه بوده‌ايم.
محمدرضا شانه‌ساز با اشاره به ميزان ارزبري دارو، تجهيزات پزشكي، مكمل و شير خشك طي سه سال اخير‌ عنوان كرد: سهم بازار اين اقلام ۹۲ درصد رشد داشته و شاهد كاهش ۲۱ درصدي واردات بوده‌ايم كه حكايت از توانمندي داخل و توجه ويژه به بخش توليد در راستاي تحقق شعار سال و فرمايشات مقام معظم رهبري توسط سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت دارد.
وي يكي از اهداف اصلي سازمان غذا و دارو را ايجاد زيرساخت‌هاي قوي جهت افزايش توان توليدي كشور به منظور تسريع در صدور تأييديه‌ها و مجوزها دانست.
شانه‌ساز با اشاره به بهره‌گيري از امكانات مراكز تحقيقاتي، دانشگاهي و شركت‌هايي به عنوان آزمايشگاه همكار سازمان گفت: برون‌سپاري تكليف قانوني سازمان، جهت سرعت بخشيدن به فرآيندي كاري و اعطاي تأييديه‌هاست؛‌زيرا، تعداد پرسنل سازمان متناسب با صنعت و فناوري در كشور رشد نكرده و براي تحقق اين هدف و پشتيباني و مانع‌زدايي‌ها و نيز برچيده‌شدن امضاهاي طلايي كه گاه بر مبناي اعمال نظر شخصي يك كارشناس است، برون‌سپاري را در دستور كار قرار داده‌ايم.
رئيس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بر اين اساس سازمان‌هاي مسئول صدور مجوز وقتي كه بايد پاسخگو باشند، سختگيرانه‌ترين ضوابط را براي توليد و واردات اعمال مي‌كند. در حالي كه با اصلاح اين روند و تفكر، بسياري از مشكلات و موانع رفع شده و مشابه با ساير كشورهاي پيشرفته، مسئوليت اصلي متوجه شركت توليدي مي‌شود.
شانه‌ساز با اشاره به توليد تجهيزات پزشكي متنوع متناسب و همگام با استانداردهاي روز بين‌المللي گفت: توسعه فعاليت و نيز سياست‌گذاري درست، منجر به توانمندي‌هاي شركت‌هاي دانش بنيان در حوزه تجهيزات پزشكي شده‌است و خوشبختانه امروز از نمايشگاه دائمي تجهيزات پزشكي در پارك فناوري پرديس بهره‌برداري شد.
وي متذكر شد: در حال حاضر تجهيزاتي با آخرين استانداردهاي روز دنيا و با مناسب‌ترين قيمت در كشور توليد مي‌شوند كه عرضه آن در چنين نمايشگاه‌هايي كه جنبه بين‌المللي دارد، در زمينه شناسايي توانمندي‌ها و صادرات اين اقلام را تسهيل و تسريع كند.
رئيس سازمان غذا و دارو با اشاره به اينكه سياست وزارت بهداشت و شخص وزير بهداشت، حمايت از توليد داخل است، افزود: ظرف سه سال گذشته در حوزه توليد تجهيزات پزشكي و دستگاه‌هاي مجهز بيمارستاني، جهش واقعي داشتيم كه در دوران كرونا مشخص شد، اگر اين توانمندي و تكيه بر توان توليد داخلي و شركت‌هاي دانش‌بنيان نبود، يقيناً با فاجعه انساني بزرگي روبه‌رو مي‌شديم و شاهد مرگ بسياري از هم‌ميهنان به دليل نبود امكانات و تجهيزات بيمارستاني پيشرفته ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه بين‌المللي بوديم.
شانه‌ساز با اشاره به اينكه بسياري از افراد بر اين باورند كه واردات، رقابت ايجاد مي‌كند، افزود: اگر چه اين تفكر در تئوري ممكن است درست باشد، ولي در عمل در بحران‌هايي مثل كرونا كه هر كشوري مي‌خواهد تنها و تنها و در گام اول، نيازهاي خود را برآورده سازد، يقيناً به يك بحران و فاجعه جدي منجر مي‌شود.
وي اضافه كرد: بنابراين كشورمان به دليل تكيه بر توليد داخل و توجه به توانمندي متخصصان و محققان كشور، در كوتاه‌ترين زمان و در شرايط بي‌رحمانه‌ترين تحريم‌هاي تحميلي، توانست نه‌تنها نيازهاي كشور را برطرف كند، بلكه در حوزه صادرات اين تجهيزات هم گام‌هاي بلندي بردارد و به يك صادركننده تبديل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار