کد خبر: 1046340
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
همزمان با خروج ظاهری نیرو‌های امریکایی از افغانستان، ناامنی و تنش‌ها در این کشور شدت گرفته است و با انفجار‌های مشکوک پی‌در‌پی در گوشه و کنار افغانستان، نیرو‌های امنیتی افغان در پایتخت و برخی از شهر‌های بزرگ این کشور به حالت آماده‌باش درآمدند. ناظران نیز از خروج غیرمسئولانه واشنگتن بدون توافق با طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند که این مسئله زمینه‌ساز حملات بیشتر این گروه به افغان‌ها شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که امریکا خروج نیرو‌های خود از افغانستان را شروع کرده است، سیر تحولات نشان می‌دهد که ناامنی‌ها در این کشور بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. به گزارش بی‌بی‌سی، همزمان با آغاز خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان، حضور نیرو‌های امنیتی به ویژه در ایست و بازرسی‌های کابل و برخی ولایت‌های بزرگ افزایش داشته است. براساس آمار‌های منتشر شده لانگ‌وار ژورنال، از مجموع شهرستان‌های افغانستان، ۱۲۷ شهرستان در کنترل دولت، ۱۹۳ شهرستان تحت درگیری و ۷۷ درصد نیز در کنترل طالبان است. درگیری‌ها در هفته‌های اخیر در برخی از ولایت‌های افغانستان افزایش یافته است. برخی رسانه‌ها گفته‌اند که دست‌کم در هفته اخیر یکصد نیروی امنیتی این کشور کشته شده‌اند. همچنین شنبه شب انفجار مهیب در تانکر‌های سوخت در ناحیه ۱۷ شهر کابل رخ داد و این انفجار باعث شد دست‌کم هفت نفر کشته و ۱۴ نفر مجروح شوند. این حادثه باعث قطع برق پایتخت نیز شد. به گزارش بی‌بی‌سی، فرودوس فرامز، سخنگوی پلیس کابل با اشاره به اینکه این آمار نهایی نیست، گفت: «اکنون ترافیک سنگین در محل وجود دارد، ولی مسیر برای تردد مسدود نیست.» انفجار‌های مشکوک در برهه کنونی نشان می‌دهد که خروج امریکا با تنش‌های گسترده‌ای همراه شده است. پرتنش‌سازی افغانستان با خروج امریکایی‌ها نشانگر این است که تلاش می‌شود اینگونه وانمود شود که در نبود امریکایی‌ها، افغانستان رنگ آرامش به خود نخواهد دید. امریکایی‌ها هرچند در ظاهر به دنبال خروج از افغانستان هستند، اما در اصل مقدمات بازگشت دوباره خود به افغانستان را چیده‌اند. یعنی همان کاری که در عراق نیز دنبال کردند و سه سال پس از خروج از این کشور با اعزام تروریست‌های داعش راه بازگشت مجدد به عراق را باز کردند و در افغانستان نیز این سناریو ممکن است اتفاق بیفتد. همچنان که، پس از هشدار طالبان مبنی بر اینکه با تأخیر در خروج از افغانستان، این گروه حمله به نیرو‌های خارجی را برای خود محفوظ می‌داند، ژنرال اسکات میلر فرمانده نیرو‌های امریکایی و ناتو روز یک شنبه تأکید کرد که این نیرو‌ها ابزار نظامی لازم برای پاسخگویی به هرگونه حمله را دارد.

خروج غیرمسئولانه

خروج امریکایی‌ها بدون برقراری صلح در افغانستان نگرانی افغان‌ها را در پی داشته است. ناظران سیاسی و مردم افغانستان از خروج غیرمسئولانه امریکا و وضعیت نامعلوم صلح در این کشور نگران هستند مبنی بر اینکه اگر مذاکره صلح امریکا با طالبان به نتیجه نرسد بار دیگر تشدید جنگ طالبان زندگی افغان‌ها را نابود خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، با وجود اینکه امریکایی‌ها بدون هیچ قید و شرطی روند خروج از افغانستان را آغاز کرده‌اند، اما اکنون مردم افغانستان می‌گویند که نگران رفتن آن‌ها نیستند، بلکه مطمئن هستند که نظامیان امریکایی امروز یا فردا این کشور را ترک می‌کردند، اما آنچه نگران‌کننده است، خروج غیرمسئولانه امریکایی‌ها از این کشور است. محمد انور رضایی، یکی از مجاهدین سابق افغانستان به ایرنا گفت: «اگرچه مردم افغانستان انتظار استقرار کامل صلح و امنیت از سوی امریکایی‌ها در کشورشان را نداشته و ندارند، اما ترک غیرمسئولانه آن‌ها از افغانستان و ر‌ها کردن این کشور در وضعیتی که هیچ ضمانتی برای رسیدن به صلح وجود ندارد، آن‌ها به شدت نگران کرده است از این مبادا بار دیگر کشور دچار یک جنگ داخلی دیگر شود.» به گزارش بی‌بی‌سی، احمد سعیدی، کارشناس سیاسی نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که امریکایی‌ها با ترک این کشور ارمغان و یادگار‌هایی که برای مردم افغانستان به جا گذاشته‌اند چیزی جز فربه کردن طالبان، افزایش تنش‌های قومی، سپردن سرنوشت سیاسی و فرهنگی افغانستان به‌دست پاکستان و کشور‌های دیگر نیست. محمد داود عابدی از افراد نزدیک به طالبان در گفت‌وگوی تازه‌ای به شبکه طلوع‌نیوز افغانستان گفته است: «به‌زودی فرصت آن فرا می‌رسد تا ۷ هزار زندانی دیگر طالبان نیز آزاد شوند دولت افغانستان نمی‌تواند مانع آزادی زندانیان طالبان شود، زندانیانی که احتمال بازگشت آن‌ها به میدان جنگ پس از آزادی از زندان منتفی نیست». این درحالی است که طالبان بار‌ها آزادی کامل زندانیان خود از زندان‌های افغانستان را یکی از شروط بازگشت به میز مذاکرات اعلام کرده است. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان هم درباره اینکه گروه طالبان نیز صلح بخواهند، ابراز تردید کرده است. او می‌گوید: «شورای عالی مصالحه ملی کوشش‌های زیادی کرده است تا طالبان تقاضا‌های خود را مطرح کند، اما تاکنون نتیجه نداشته است». نگرانی از قدرت‌گیری مجدد طالبان علاوه بر افغان‌ها، به مقامات روسیه نیز سرایت کرده است. به گزارش خبرگزاری «تاس»، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در مسائل افغانستان معتقد است: «اگر امریکایی‌ها نتوانند با جنبش طالبان به سازش دست یابند، با آغاز فصل تابستان، بار دیگر اقدامات مسلحانه گسترده در افغانستان از سر گرفته خواهد شد.»

امریکایی‌ها قرار بود پس از توافق صلح با طالبان، افغانستان را ترک کنند، اما این گفتگو‌ها به نتیجه لازم برای برقراری صلح نرسید و حتی درگیری‌ها در خاک افغانستان بیشتر شده است. دولت افغانستان که با کمترین میزان آرای مردمی روی کار آمده است و کرسی قدرت خود را متزلزل می‌بیند، به هیچ وجه با خروج کامل نیرو‌های امریکایی موافق نیست و از گسترش حملات طالبان به شدت نگران است. با توجه به تحرکات طالبان در آستانه خروج امریکایی‌ها، این گروه در نبود نیرو‌های خارجی ممکن است حملات خود علیه نیرو‌های افغان را افزایش دهد. هرچند بخشی از بدنه طالبان آمادگی خود را برای مذاکرات بین الافغانی پس از خروج امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند، اما این گروه به چیزی کمتر از به دست گرفتن قدرت رضایت نمی‌دهد و حتی سهیم شدن در قدرت را نیز تاکنون نپذیرفته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Said
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
0
0
سلام. آمریکایی‌ها تا کشتهای زیاد و یکجا ندهند مانند لبنان دست از سر ملت افغانستان بر نخواهند داشت ، جز ریا و دروغ منتظر چیز دیگری از غربی ها نباشید ، غربی‌ها ذاتی استعمارگر و پلید دارند ، این تجربه بیش از 22 سال زندگی در غرب است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار