کد خبر: 1041737
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
از وقتی فردا را یاد گرفتیم همه کار‌ها را گذاشتیم برای فردا!
از مهم‌ترین آفات عصر حاضر تنبلی و ناتوانی در مدیریت زمان است. همه ما کم و بیش به بهانه‌های مختلف به نوعی درگیر اهمال کاری و مسئله کمبود وقت هستیم و این امر را برای خود به‌گونه‌ای توجیه می‌کنیم و با خود می‌گوییم که امروزه در زندگی شخصی خود گرفتار بوده و به خاطر مشغله‌هایی که زندگی شهری برایمان به ارمغان آورده است، در مقابله با اهمال ناتوانیم و قادر به مدیریت زمانمان نیستیم، اما بهتر نیست قبل از هر چیز به فکر مدیریت زمان، حل مشکل کمبود زمان و به خصوص تنبلی‌مان باشیم؟
سها سپهری

سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: برای از بین بردن تنبلی راهکار‌های زیادی وجود دارد. از جمله مثبت‌اندیشی، مدیریت زمان، تعیین هدف و حل مسئله. به‌طور کلی باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از ویژگی‌ها و صفات شخصیتی، می‌توانند در ظاهر و قالب اهمال‌کاری ظهور و بروز پیدا کنند. مثل کمال طلبی که باعث می‌شود ما برخی کار‌ها را عقب بیندازیم تا در زمان مناسب تری آن‌ها را با کیفیت بهتر انجام دهیم. در کل اهمال‌کاری انواع مختلفی را شامل می‌شود. مثلاً برخی اوقات انجام کارشان را به قول معروف برای دقیقه نود می‌گذارند.


همانطور که پیداست ضعف در برنامه‌ریزی هم می‌تواند در نهایت خود را به شکل اهمال‌کاری و به تعویق انداختن بروز دهد. سازوکار‌های متعددی برای این کار قابل تصور است. به خاطر داشته باشیم که همه کار‌هایی که به تعویق می‌افتند، به این علت نیست که دوست داشتنی نیستند. در واقع انسان باید برای رسیدن به هدف خویش مصمم باشد و با اراده‌ای قوی به سمت آن قدم بردار‌د. آدمی باید توانایی‌های درونی خود را بشناسد و باورشان کند. از جمله اقداماتی که در رابطه با غلبه بر اهمال‌کاری می‌توان اشاره کرد: پاداش دادن به خود بعد از انجام کاری، آنی کردن عواقب اهمال‌کاری، قسمت قسمت کردن اهداف خویش، دوری از نوشتن برنامه‌ریزی‌های سنگین، تبدیل کردن وظایف به عادات روزمره و شناخت خود.


تنبلی برخلاف اسمش که بی‌خیالی را برای ما تداعی می‌کند، دارای عذاب وجدان درونی بالایی است که فرد را از درون رنج می‌دهد. حدیثی از امام علی (ع) آمده که هرگاه از کاری ترسیدی، خود را به کام آن بینداز؛ چرا‌که ترس شدید از آن کار، دشوارتر و زیان بارتر از اقدام به آن کار است. این حدیث بیانگر این است که بهای رسیدن به موفقیت، تلاش و کوشش فراوان است.


از زیان‌های اهمال‌کاری می‌توان به از دست دادن زمان، شغل و عزت نفس اشاره کرد. به قول یک استاد دانشگاه، ساختن واژه‌ای به نام فردا، بزرگ‌ترین اشتباه انسان بود. از وقتی فردا را یاد گرفتیم همه کار‌ها را گذاشتیم برای فردا! ورزش کردن، درس خواندن، دیدار، حتی گفتن دوستت دارم به عزیز‌ترین افرادمان. از داشته‌های امروز به امید فردا لذت نبردیم و غافل بودیم که امروزمان هم فردای دیروزمان بود. شاید باید فردا را اینگونه معنی کنیم: فردا روزی است که داشته‌های امروزت را نداری. پس امروز را زندگی کن. فردا حقیقت ندارد. برای رسیدن به هدف خود بجنگ، پله‌پله تا مقصد حرکت کن. بگذار وقتی رؤیایی در ذهنت پرواز می‌خواهد، توانایی‌هایت بال و پر بگیرند تا به سمت آرزوی تو پرواز کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار