کد خبر: 1040133
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
امریکا در شرایطی از برگشت به برجام دم می‌زند، که در کنگره این کشور، جلوگیری از لغو تحریم‌ها نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از شورای حکام آژانس خواسته در جلسه آتی درباره توافق هسته‌ای با ایران، فرصت را غنیمت شمرده و رفتار مسئولانه‌ای داشته باشند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با روی کار آمدن دولت جدید امریکا، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاد برگزاری نشست ۱+۵ را با ایران مطرح کرد، اما ایران با تأکید بر اینکه امریکا دیگر عضو برجام نیست، تأکید کرد که نشستی رسمی با امریکا نخواهد داشت و درباره برگزاری نشست و حضور امریکا به عنوان مهمان رایزنی‌هایی در حال انجام است. میخائیل اولیانوف روز جمعه با اشاره به جلسه دو شنبه هفته جاری شورای حکام، از تمامی ۳۵ عضو این شورا خواست برای احیای اجرای کامل برجام رفتاری مسئولانه داشته باشند. وی در توئیتر نوشت: «زمان به سرعت در حال گذر است... پنجره فرصت برای احیای اجرای کامل برجام به زودی بسیار بسته‌تر می‌شود. به همین دلیل است که جلسه شورای حکام آژانس نیازمند یک رفتار بسیار مسئولانه تمامی ۳۵ عضو شورا است.»

پیش‌تر منابع خبری گزارش دادند امریکا به دنبال جلب حمایت سایر کشور‌ها برای انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. همچنین، یک قانونگذار عضو کمیته‌های امور بانکداری و روابط خارجی مجلس سنای امریکا طرحی را با عنوان «قانون بررسی تخفیف تحریم‌های ایران» معرفی کرده و خواستار نقش‌آفرینی کنگره در هرگونه اقدام احتمالی دولت برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است. پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن نیز گزارش داده این طرح در حال حاضر از حمایت ۲۰ سناتور برخوردار است. طرح مذکور جدید‌ترین تلاش نماینده‌های کنگره امریکا برای مانع‌تراشی در بازگشت دولت جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا به توافق هسته‌ای برجام است. روز پنج شنبه هم اعلام شد که بیش از ۴۰ سناتور امریکایی در قطعنامه‌ای خواستار حفظ تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند.

خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا درباره تحولات اخیر درباره برجام نوشت که با توجه به روند همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این کشور هم اکنون در جایگاه شاکی قرار دارد، نه متهم. اگرچه دولت بایدن نشانه‌هایی از بازگشت به برجام نشان داده است، با این وجود مقامات جمهوری اسلامی ایران هم تأکید دارند که این بازگشت، بدون لغو تمام تحریم‌ها معنایی نخواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار