کد خبر: 1039786
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
نقد توافق دولت و آژانس و تأکید بر یکصدایی مجلس و دولت در شبکه‌های اجتماعی
نمایندگان معتقدند دولت درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تخطی کرده است و باید مجازات شود.» اتفاقات مجلس بر شبکه‌های اجتماعی نیز سایه‌ای سنگین داشت و بحث‌های کاربران عمدتاً بر سر این حواشی چرخید. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی همزبان با نمایندگان مجلس از توافق پنهانی دولت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گلایه داشته و آن را بر‌خلاف قانون، منافع ملی و بیانات صریح رهبر‌انقلاب دانستند و از دولت خواستند همانطور که رهبر انقلاب در سخنرانی خود فرمودند با یکصدایی قانون خوب مجلس را عمل کند.
جوان آنلاین: سیده‌زهرا عبداللهی، خبرنگار پارلمانی، از صحن مجلس در روز ۴ اسفند ماه ۱۳۹۹ خبر داده است: «نشست غیرعلنی پرحاشیه امروز مجلس با بحث‌های مهم پروتکل الحاقی و اعتراضات شدید نمایندگان به بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس برگزار شد. نمایندگان معتقدند دولت درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تخطی کرده است و باید مجازات شود.» اتفاقات مجلس بر شبکه‌های اجتماعی نیز سایه‌ای سنگین داشت و بحث‌های کاربران عمدتاً بر سر این حواشی چرخید. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی همزبان با نمایندگان مجلس از توافق پنهانی دولت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گلایه داشته و آن را بر‌خلاف قانون، منافع ملی و بیانات صریح رهبر‌انقلاب دانستند و از دولت خواستند همانطور که رهبر انقلاب در سخنرانی خود فرمودند با یکصدایی قانون خوب مجلس را عمل کند. برخی کاربران نیز توافق انجام شده را فارغ از پنهانکاری‌ها بالذات هوشمندانه دانستند. نمایندگان مجلس نیز علاوه بر صحن علنی مجلس در توئیتر نیز مخالف خود را اعلام داشتند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و نمایندگان مجلس را در این خصوص می‌خوانید.
 
عبدالمطهر:

توافق سه ماهه ایران با آژانس برای ضبط دوربین‌ها بدون ارائه به بازرسان و حفظ آن توسط ایران، آخرین فرصت در «وقت اضافه» برای لغو همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران است. وسط دعوای داخلی، اعتراف رسمی گروسی به «توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران» را از یاد نبریم.

عبدالله گنجی:

از امشب نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود و مصوبه مجلس اجرایی خواهد شد. ضبط سه ماهه دوربین‌ها توسط خود ایران هوشمندانه است. هم فرصت مجدد برای کسانی است که ممکن است فردا بگویند یک ماه (استقرار بایدن) برای لغو تحریم‌ها فرصت کمی بود، هم با عقب راندن آژانس نسبت به گذشته، مدیرش راضی برگشت. #هم_صدایی

هادی محمدی:

با تفاهم صورت گرفته بین ایران و آژانس هم قانون مجلس کاملاً اجرا شد و هم از ایجاد یک شوک به بازار و ضعیف شدن موضع ایران در دنیا جلوگیری به عمل آمد، نحوه اجرای قانون در این مقطع بسیار مهم بود که به لطف خدا با هماهنگی دولت و مجلس از ایجاد یک بحران که خواست دشمنان است، جلوگیری شد.

محمد مهدی رحیمی:

درباره توافق اخیر با آژانس انرژی اتمی از ابعاد مختلفی می‌شود سخن گفت، اما آنچه قطعی است مخالفت آن با روح مصوبه مجلس مبنی بر جدیت ایران در کاهش تعهدات و طلب حقوقش است. عقل که هیچ، تجربه هم نشان داده حریف تا احساس جدیت واقعی نکند، قدم از قدم برنمی‌دارد و حداکثر چند آبنبات کادو می‌کند.

رسول شکری‌نیا:

ظاهراً در مذاکرات، توافق سه ماهه‌ای برای تداوم فعالیت‌های بازرسی آژانس انرژی اتمی در ایران گذاشته شده که در صورت عمل اروپا به تعهدات برجام تداوم یابد و فیلم دوربین‌ها تحویل شود. به نظرم اقدامی برای دورزدن قانون مجلس است. باید مراقب بود آژانس و طرف‌های غربی قابل اعتماد نیستند.

سید‌یاسر جبرائیلی:

در بیانیه مشترک ایران و آژانس، بیانیه ۲۶ آگوست ۲۰۲۰ که طی آن بر اجرای پروتکل الحاقی تأکید شده بود، مجدداً مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است. اینکه چه میزان از مفاد پروتکل به چه شکلی اجرا خواهد شد، منوط به بررسی دقیق پیوست توافق با آژانس است که مهر محرمانه خورده است.

فریدون عباسی، نماینده کازرون:

بالا نگه داشتن پرچم مذاکره با امریکا در شرایطی که می‌دانیم طبق دکترین اقتصادی_امنیتی امریکا، اسناد حقوقی و تجربه برجام رفع تحریم‌ها در عمل اتفاق نخواهد افتاد، در بهترین حالت عقب انداختن انتظارات تورمی است. کشور نیاز به برنامه اقتصادی با فرض ماندگاری تحریم‌ها دارد.

مجتبی رضاخواه، نماینده تهران:

قانون «اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها» دو ماه پیش در مجلس تصویب شده بود؛ در شب اجرای این قانون، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آمده که سه ماه دیگر مهلت بگیرد! سابقاً برای رفع تحریم‌ها، دلخوش به تضمین کری بودند؛ آیا جدیداً سفر رئیس آژانس هم تضمین محسوب می‌شود؟!
 
علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک:

چه اعتمادی به آژانس است با توجه به موضوع جاسوسی برخی از بازرسان آن‌ها و مستنداتی که وجود دارد و این‌ها بار‌ها اطلاعات مهم کشور را جابه‌جا کرده‌اند. موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای بسیار جدی است و همین بازرسان آژانس با بردن بسیاری از این اطلاعات، زمینه آن را فراهم کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار