کد خبر: 1037966
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
از همان روز‌های رسانه‌ای شدن خبر سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه می‌شد حدس زد به دلایل مختلف این سفر خوشایند برخی نخواهد بود و با حاشیه‌سازی‌های فراوان آن را تحت‌الشعاع قرار دهند. از این رو دستگاه تبلیغاتی دشمن و برخی دنباله‌های داخلی آن‌ها هجمه رسانه‌ای خود را آغاز کردند؛ حملاتی که با لغو دیدار قالیباف و پوتین به اوج رسید و همچنان هم ادامه دارد.

در حالی که هنوز قالیباف به روسیه سفر نکرده بود، ضدانقلاب با انتشار یک تصویر از سفر سال ۸۴ وی در قامت شهردار تهران به مسکو، تلاش کرد القا کند که استقبال روس‌ها از میهمان خود سرد بوده است. اما این پایان ماجرا نبود و در ادامه، ماجرای پیام رهبر انقلاب و لغو دیدار پوتین و قالیباف، کانون شایعه‌سازی ضدانقلاب قرار گرفت. حال آنکه لغو این دیدار نه از سوی طرف روسی که به دلیل نپذیرفتن پروتکل‌های تنظیم شده از سوی رئیس مجلس بود که تحقق آن امکان پذیر نبود. اما همین اتفاق کافی بود تا مدعیان فریاد وا اسلاما و ایرانا برآورند که طرف روسی نماینده ایران و رئیس مجلس را با رفتار خود تحقیر کرده است. آن‌ها حتی برای توجیه حملات خود که بیشتر مصرف انتخاباتی هم داشت، از امام خمینی هم وام گرفتند و با یادآوری جمله معروف «نه شرقی، نه غربی» رئیس مجلس را به گرایش به یکی از این دو نهی امام متهم کردند. حال آنکه آنچه امام در قالب استراتژی محوری «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر طرح کردند، ایدئولوژی شرق و غرب بود که یکی از آن‌ها (کمونیسم) سال‌هاست به زباله دان تاریخ پیوسته و دیگری (کاپیتالیسم) در حال فروپاشی است. اتفاقاٌ اتهام زنندگان به رئیس مجلس خود در معرض اتهام بزرگ غرب باوری و غرب زدگی هستند که صد البته از اعلام به این گرایش هم ابایی ندارند. چنانکه رسانه‌های آن‌ها در مقاطع مختلف حتی رنگ لوگوی خود را با سران امریکا هماهنگ کردند و در جریان برجام نافرجام هم با وقاحت تمام از «امضای کری تضمین است» به عنوان یک وادادگی تاریخی رونمایی کردند. این جماعت فریفته و مسحور غرب حتی طی ماه‌های گذشته «سلامت» مردم را وسیله تسویه حساب‌های سیاسی خود کردند و هنگامی که صحبت از خریداری واکسن روسی برای مقابله با کرونا شد، آن را تخطئه کردند و تنها زمانی به این محصول علمی تن دادند که در اروپا تأییدیه آن را گرفتند!

نکته طنز و البته تلخ ماجرا موضع‌گیری تلویحی یک مقام دولتی علیه سفر قالیباف به روسیه بود. محمدجواد آذری‌جهرمی دیروز همسو با مبتذل نویسان ضد منافع ملی در جلسه شورای اداری استان زنجان در اظهار نظری با بیان اینکه امام راحل و همه کسانی که پیرو ایشان بودند و انقلاب را به ثمر رساندند، نگاه‌شان بر این بود که تکیه ما نباید به کاخ سفید و کرملین باشد، عنوان کرد: «نگاه امام راحل بر این بود که تکیه ما بایستی به مردم‌مان باشد، زیرا مردم پشتوانه انقلاب و کشور هستند.» سخن حقی که اراده باطل از آن شد. گرچه باید سخنان وزیر کم تجربه ارتباطات را در نگاه سیاسی و انتخاباتی او جست‌وجو کرد، اما آنچه جهرمی هم از آن رنج می‌برد، عدم فهم او از کلام امام حتی در سطح یک فعال سیاسی تازه‌کار است. اینکه یک دولتمرد جمهوری اسلامی در تراز وزیر نمی‌داند شرق مورد اشاره امام شرق ایدئولوژیک، شرق کمونیسم و شرق سلطه طلب بود که اکنون باید در تاریخ جست‌وجو کرد، تأسف آور است؛ و گرنه کیست که نداند دعوت به سخن امام درباره تکیه کردن به کوخ‌نشینان، از سوی دولتی که جهرمی وزیر آن است بیشتر به یک شوخی شبیه است چرا که سیاست‌های اجرایی این دولت کمترین نسبتی با کوخ نشینان ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد تلاش ضدانقلاب برای تحت‌الشعاع قرار دادن این سفر و القای تصویر رابطه سرد دو کشور، به علت پیامی باشد که رئیس مجلس حامل آن است.

روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید امریکا و ادامه دادن مشی ترامپ نسبت به برجام، بیش از پیش اهمیت روابط راهبردی ایران و روسیه به‌عنوان دو هم‌پیمان در عرصه خارجی را ضروری می‌سازد.

در چنین شرایطی جمهوری اسلامی به عنوان یکی از طرفین برجام که حسن نیت و پایبندی خود به تعهدات را بار‌ها به اثبات رسانده، بر حق خود مبنی بر رفع تحریم‌ها پافشاری می‌کند و در این راستا، شرکای راهبردی ایران از جمله روسیه باید به خوبی در جریان چنین راهبردی قرار بگیرند و از سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران مطلع باشند.

روابط اقتصادی دو کشور، در دورانی که تصور ایجاد گشایش اقتصادی از کانال هم‌پیمانان اروپایی امریکا بیش از همیشه رنگ باخته، موضوع دیگری است که اهمیت سفر رئیس مجلس و پیام وی برای ولادیمیر پوتین را می‌رساند.

در کنار همه این موارد، نباید از یاد برد که روی کار آمدن مجلسی که ایستادگی بر سر منافع ملت در مقابل غرب را در دستور کار قرار داده است، موضوع خوشایندی برای ضدانقلاب نیست. از این رو به حاشیه راندن سفر رئیس آن به روسیه، دور از انتظار نبود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار