کد خبر: 1037275
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
در پی کودتای ارتش میانمار و بگیر و ببند‌های گسترده سیاسی، شورای امنیت سازمان ملل پرونده کودتا را به بهانه آنچه نگرانی از وضعیت مسلمانان روهینگیا عنوان کرده، به بحث و بررسی می‌گذارد؛ پرونده‌ای که با توجه به تمایل امریکا و اروپا به برخورد قاطع با آن، و موضع نرم روسیه و چین می‌تواند به چالشی بین قدرت‌های بزرگ در جلسه شورای امنیت منجر شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت‌های غربی که کودتای ارتش را در میانمار محکوم کرده‌اند، در تلاش است تصمیمات جدی‌تری برای تنبیه دولت کودتا اتخاذ کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل شامگاه دو شنبه از احتمال وخامت اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از نشست شورای امنیت خبر داد؛ نشستی که از قرار معلوم سحرگاه امروز برگزار شده است. دوجاریک طی نشست خبری گفت: «حدود ۶۰۰ هزار روهینگیایی در ایالت راخین باقی مانده‌اند که حدود ۱۲۰ هزار نفر از آن‌ها در اردوگاه‌های نظامی قرار دارند، آن‌ها نمی‌توانند آزادانه جابه‌جا شوند و دسترسی بسیار محدودی به خدمات بهداشتی پایه و آموزشی دارند». وی با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل، روز سه شنبه جلسه‌ای غیرعلنی درباره کودتای میانمار برگزار می‌کند، افزود: «نگرانی ما این است که تحولات باعث وخامت اوضاع برای مسلمانان روهینگیا شود». بر اساس این گزارش، «باربارا وودوارد» نماینده انگلیس در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نیز گفت: «ما می‌خواهیم تهدید‌های طولانی‌مدت برای صلح و امنیت را مطرح کنیم و از نزدیک با همسایگان میانمار همکاری کنیم.» به نوشته خبرگزاری فرانسه، باربارا وودوارد نیز با اعلام خبر جلسه غیرعلنی شورای امنیت درباره کودتای میانمار، گفت: «ما می‌خواهیم تهدید‌های طولانی‌مدت برای صلح و امنیت را مطرح و از نزدیک با همسایگان میانمار همکاری کنیم.» نشست شورای امنیت پس از آن انجام می‌شود که ارتش میانمار روز دو شنبه طی یک سری عملیات هماهنگ و برنامه ریزی شده رهبران حکومت غیرنظامی را بازداشت و در این کشور «وضعیت فوق‌العاده» اعلام کرد. ارتش میانمار «آنگ سان سوچی» رهبر غیر رسمی این کشور را به همراه شماری از مقامات بلندپایه حزب «اتحادیه ملی برای دموکراسی» بازداشت کرد.

پیش از نشست شورای امنیت، امریکا و متحدانش به دنبال افزایش فشار‌های بین‌المللی به دولت کودتایی میانمار هستند. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا شامگاه دو شنبه از ارتش میانمار خواست فوراً از قدرت کناره‌گیری کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی همچنین کودتاگران میانمار را به تحریم تهدید کرد و گفت که امریکا از دموکراسی در سرتاسر جهان حمایت می‌کند. رئیس‌جمهور امریکا همچنین از جامعه جهانی خواست با فشار بر ارتش میانمار، آن‌ها را مجبور به کناره‌گیری فوری از قدرت کند. کاخ سفید نیز در خصوص بیانیه بایدن درباره میانمار گفت که این بیانیه پیامی به تمامی کشور‌ها در منطقه است. کاخ سفید همچنین اعلام کرد: «سیطره ارتش بر قدرت در میانمار، تجاوز به روند انتقال این کشور به دموکراسی و حاکمیت قانون به شمار می‌آید.» در بیانیه کاخ سفید آمده: «واشنگتن با همکاری متحدان خود کودتاگران در میانمار را بازخواست خواهد کرد.»

سازمان ملل و غربی‌ها درحالی به دنبال اقدامات تنبیهی علیه ارتش میانمار هستند که در چند سال اخیر بزرگ‌ترین حامی دولت این کشور بودند و در مقابل جنایات ارتش در کشتار مسلمانان روهینگیا در غرب میانمار سکوت کرده بودند و دولت این کشور را به ادامه نسل‌کشی ترغیب می‌کردند. امریکا حتی به آنگ سان سوچی که نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا را تداوم بخشید، جایزه صلح نوبل اعطا کرده بود.

موضع نرم روسیه و چین

درحالی که امریکا و کشور‌های اروپایی به دنبال اتخاذ موضع سخت‌تر جامعه بین‌الملل در مقابل ارتش میانمار هستند، اما روسیه و چین در این میان موضع نرم‌تری را در پیش گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه پیش از جلسه شورای امنیت درباره تحولات اخیر در میانمار گفت که تمام اقدامات جامعه بین‌الملل باید در راستای ثبات سیاسی و اجتماعی میانمار و جلوگیری از افزایش تنش‌ها انجام شود. وانگ ون بین، تأکید کرد: «ما امیدواریم همه طرف‌ها در میانمار اختلافات خود را در چارچوب قانون اساسی به درستی کنترل و ثبات سیاسی و اجتماعی را حفظ کنند.» به گزارش خبرگزاری «تاس»، «ماریا زاخارووا» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه هم در واکنش به کودتای میانمار اعلام کرد که مقامات مسکو به حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع در کشور میانمار، از طریق گفتگو‌های سیاسی و بر اساس قوانین موجود و حفظ ثبات اجتماعی و اقتصادی این کشور امیدوارند. به گفته وی، «در این رابطه به بیانیه مقامات نظامی میانمار درباره قصد برگزاری انتخابات جدید پارلمانی در این کشور بعد از گذشت یک سال توجه شده است.»

باتوجه به اینکه چین و روسیه کودتای میانمار را محکوم نکرده‌اند و خواهان برقراری ثبات سیاسی و امنیتی در این کشور شده‌اند، در صورت اتخاذ اقدامات تنبیهی غربی‌ها در شورای امنیت می‌تواند به صحنه تنش بین دو طرف منجر شود. چین به دلیل داشتن مرز‌های مشترک با میانمار خواهان ثبات سیاسی در این کشور است و مداخلات غربی‌ها در اطراف مرز‌های خود را برنمی‌تابد، خصوصاً در شرایط کنونی که سطح تنش‌های پکن و واشنگتن به نقطه اوج خود رسیده است.

بگیر و ببند‌های گسترده

یک روز پس از کودتای ارتش علیه دولت میانمار و بازداشت سیاستمداران ارشد از جمله آنگ سان سوچی، صد‌ها تن از قانونگذاران پارلمان این کشور روز سه شنبه در خانه‌های دولتی خود در نایپیداو، پایتخت میانمار به دست ارتش محبوس شده‌اند. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، یکی از این قانونگذاران گفت که به همراه ۴۰۰ تن دیگر از اعضای پارلمان توانسته‌اند با شخصی خارج از مجتمع مسکونی مخصوص اعضای پارلمان صحبت کرده و از طریق تلفن با خویشاوندان‌شان گفت‌وگویی داشته باشند، اما هنوز به آن‌ها اجازه خروج از این مجتمع داده نشده است. وی ادامه داد: «پلیس در داخل مجتمع است و سربازان در محوطه کشیک می‌دهند.» این قانونگذار همچنین گفت: «سیاستمداران که اعضای حزب لیگ ملی برای دموکراسی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار را نیز تشکیل می‌دهند به همراه احزاب کوچک‌تر دیگر تمام شب را به دلیل نگرانی از اینکه چه اتفاقی می‌افتد، بی‌خوابی کشیده‌اند.» تصاویری که از میانمار منتشر شده است، نشان می‌دهد که خیابان‌های این کشور تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارند و هیچ فرد غیرنظامی در خیابان‌ها دیده نمی‌شود. همچنین، ارتش میانمار طی اطلاعیه‌ای از لغو تمامی پرواز‌های داخلی و خارجی در این کشور تا ابتدای ماه ژوئن خبر داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار