کد خبر: 1037260
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷
گروه جهادی پیامبر اعظم (ص) که در استان فارس فعال است یکی از گروه‌های متخصص این استان به شمار می‌آید که طی هفت سال فعالیت بی‌وقفه خود توانسته در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی ورود پیدا کند و برنامه‌های جهادی موفق و تأثیرگذاری را در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان اجرایی کند.
محمد‌رضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: گروه‌های جهادی یکی از پایه‌های خدمت‌رسانی به نقاط محروم کشور و نیازمندان و مستضعفان هستند و بدون داشتن هیچ چشم‌داشتی به عرصه خدمت‌رسانی و رفع محرومیت پرداخته و خدمات شایانی را به نیازمندان ارائه کرده‌اند. با شیوع بیماری کرونا در کشور، فعالیت اغلب این گروه‌ها به سمت خدمات بهداشتی و کمک به کادر درمان بیمارستان‌های مختلف درگیر با بیماران کرونایی معطوف شده است. بسیاری از این گروه‌ها به رغم پیگیری خدمات جهادی گذشته خود، طبق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، قدم در عرصه کمک مؤمنانه و مواسات نهاده و در یک سال گذشته خدمات فراوانی را به محرومان و خانواده‌های بیماران کرونایی ارائه کرده‌اند. گروه جهادی پیامبر اعظم (ص) استان فارس از جمله این گروه‌هاست که توانسته است با راه‌اندازی بازار‌های خانگی، گام مثبتی در جهت اشتغالزایی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار بردارد و کمکی برای زندگی روستاییان و حاشیه‌نشینان باشد.
 
گروه جهادی پیامبر اعظم (ص) که در استان فارس فعال است یکی از گروه‌های متخصص این استان به شمار می‌آید که طی هفت سال فعالیت بی‌وقفه خود توانسته در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی ورود پیدا کند و برنامه‌های جهادی موفق و تأثیرگذاری را در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان اجرایی کند. در زمان تشکیل و شروع فعالیت‌های این گروه جهادی، اعضا و جهادگرانش جزو دانش‌آموزان این مرز و بوم بودند. اما حالا همان نوجوانان وارد حوزه آموزش عالی شده و هر کدامشان در رشته‌های مختلف دانشگاهی تحصیل می‌کنند. این جهادگران نمونه که هر یک تخصص ویژه‌ای در علوم مختلف کسب کرده‌اند، با حفظ روحیه جهادی خود در مسیر خدمت‌رسانی به محرومان، فعالیت‌های جهادیشان را گسترش دادند و به یاری محرومان و نیازمندان در حوزه‌های مختلف اجتماعی می‌روند.

گروه جهادی ویژه دانش‌آموزان

شاید یکی از جذاب‌ترین بخش حرف‌های هر یک از مسئولان گروه‌های جهادی، جایی باشد که نحوه تشکیل آن را شرح می‌دهند، چند نوجوان و جوانی که با ایمان و اخلاص، تصمیم می‌گیرند به یاری نیازمندان بروند و همین می‌شود جرقه‌ای برای تشکیل یک گروه بزرگ جهادی متخصص.

مدیر گروه جهادی پیامبر اعظم (ص) هم در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این گروه جهادی و خدماتی که تاکنون ارائه داده‌اند، می‌گوید: «من پیش از راه‌اندازی این گروه جهادی و از سال ۸۹ وارد حوزه خدمات جهادی شدم و همراه با دیگر جهادگران استان به مدت چهار سال مشغول خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان در مناطق مختلف بودم. در این مدت و در کنار برخی دانشجویان جهادی توانستیم با عنایت خداوند متعال خدمات زیادی را در مناطق محروم استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان ارائه کنیم و گامی هر چند کوچک در مسیر محرومیت‌زدایی از این مناطق برداریم.

محمد سمیعی با بیان اینکه پس از چهار سال فعالیت جهادی توفیق راه‌اندازی گروه جهادی پیامبر اعظم (ص) را پیدا کردیم، ادامه می‌دهد: «در سال ۹۲ بود که پس از مشاهده وجود برخی خلأ‌ها در بخش دانش‌آموزی، تصمیم به ایجاد گروهی جهادی گرفتیم که به صورت ویژه به حوزه دانش‌آموزی ورود کرده و درصدد رفع نیاز‌های موجود در این زمینه باشد که همین مسئله باعث ایجاد گروه پیامبر اعظم (ص) شد.» این جهادگر با بیان اینکه فقدان روحیه جهادی و عدم برگزاری اردو‌های جهادی برای دانش‌آموزان همان خلئیی بود که ما را به فکر تأسیس این گروه جهادی انداخت تا بتوانیم با ایجاد روحیه جهادی در میان دانش‌آموزان از طریق برگزاری اردو‌های مختلف جهادی، زمینه را برای حضور بیش از پیش آن‌ها در مسیر خدمت‌رسانی به محرومان فراهم کنیم، تأکید می‌کند: «محور اصلی این گروه جهادی، دانش‌آموزان هستند. در این راستا از حضور چند نفر از دانشجویان نخبه و طلبه‌های روحانی نیز برای بحث آموزش دانش‌آموزان بهره بردیم که این مسئله نتایج بسیار خوبی را نیز به همراه داشت.»

بازار‌های خانگی، گامی برای توانمندسازی خانواده‌ها

آنطور که گزارش عملکرد گروه جهادی پیامبر اعظم (ص) نشان می‌دهد، بخشی از برنامه‌های این گروه در ابتدای کار مربوط به حوزه ساخت و ساز برای نیازمندان و بخش دیگری از برنامه‌ها نیز مربوط به حوزه فرهنگی بوده. اما با گذشت زمان و کسب تجربه‌های زیادی که طی این مدت برای جهادگران صورت گرفت، اندک‌اندک دانش‌آموزان گروه به دانشگاه رفته و نسبت به رشته‌های مختلف تخصص پیدا کردند که این مسئله بر نحوه خدمت‌رسانی بهینه آن‌ها و گروه تأثیر مستقیم داشت. مدیر گروه جهادی پیامبر اعظم (ص) با تأیید موارد فوق می‌گوید: «در ادامه فعالیت‌ها، بخشی از برنامه‌های گروه جهادی به حوزه ارائه مشاوره تخصصی در حاشیه شهر‌های مختلف استان معطوف شد و از این ظرفیت برای خدمت‌رسانی بهتر به محرومان حاشیه‌نشین استفاده کردیم. از سال ۹۵ بود که گروه جهادی پیامبر اعظم (ص) وارد حوزه فعالیت‌های اقتصادی شد. از این زمان به بعد، ضمن ورود به بخش کشاورزی و تولید محصولاتی همچون آلوئه‌ورا، زعفران و عسل طبیعی زمینه را برای اشتغالزایی محرومان و افراد کم‌برخوردار آماده کردیم.»

سمیعی با بیان اینکه دیدگاه ما در حوزه جهادی مبتنی بر دیدگاه تربیتی بوده و خواهد بود، ادامه می‌دهد: «البته فعالیت‌هایی همچون ساخت وساز منازل برای محرومان و برنامه‌هایی از این دست نیز تأثیر بسیار فراوانی در محرومیت‌زدایی از خانواده‌های نیازمند دارد، اما مبنای اصلی گروه جهادی ما به قول معروف آموختن ماهیگیری به افراد است نه ماهی دادن به آنها، یعنی در تلاش هستیم با ایجاد اشتغال برای محرومان، به رفع محرومیت دائمی ایشان کمک کنیم.» این جهادگر تصریح می‌کند: «یکی از اقدامات مهمی که به توفیق الهی انجام دادیم، ایجاد بازار‌های خانگی برای فروش محصولات روستاییان بود که این مسئله باعث شد تا بسیاری از خانواده‌های محروم و نیازمند روستایی علاوه بر تولید و ارائه محصولات خود در این بازار، برای خود کسب درآمد و امرار معاش کنند. ایجاد چنین بازار‌های خانگی باعث شده است تا بسیاری از مشکلات روستاییان محروم در حوزه‌های مختلف اقتصادی، درمانی و ... حل شود.» در دوران کرونایی هم این گروه بخشی از برنامه‌های خود را معطوف به این قضیه کرده و نسبت به خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف همچون تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، مواد غذایی، مشاوره بیماران و... در حاشیه شهر‌ها اقدامات خوبی داشته است. سمیعی با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد ۷۰ نفر در قالب اعضای گروه پیامبر اعظم (ص) مشغول به خدمت‌رسانی در مناطق مختلف به ویژه مناطق حاشیه شهری هستند، می‌گوید: «از مسئولان نهاد‌های مختلف دولتی و غیردولتی درخواست می‌کنیم که توجه بیشتری به گروه‌های جهادی داشته باشند. با وجود اینکه برخی مدیران دستگاه‌های مختلف با این گروه‌ها همکاری اندکی دارند، اما متأسفانه برخی مدیران در نهاد‌های مختلف هیچ‌گونه همکاری با ما ندارند و وظیفه خود در برابر گروه‌های جهادی را به خوبی انجام نمی‌دهند.»
 
با مسئولان
 
ساخت ۲۰ مدرسه در مناطق محروم خوزستان
 
با همت بسیج سازندگی سپاه، ولی عصر (عج) خوزستان و گروه‌های جهادی در سراسر این استان، ۲۰ مدرسه دو کلاسه و سه کلاسه در مناطق محروم ساخته خواهد شد.

در راستای کمک به محرومیت‌زدایی و به ویژه ایجاد فضای آموزشی مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان و جایگزینی مدارس نوساز با مدارس کانکسی و سنگی خوزستان، بسیج سازندگی کار ساخت ۲۰ مدرسه دو و سه کلاسه را در مناطق محروم در سراسر این استان انجام خواهد داد. کار ساخت این مدارس در دهه فجر آغاز شده و تلاش می‌شود که همه مدارس کانکسی و سنگی در این استان حذف شوند و تا آخر این کار هم خواهیم ماند. همچنین پخت و توزیع هزار قرص نان در مناطق محروم شهرستان حمیدیه توسط گروه جهادی گنبدالرضا خواهران کوثر سپاه حمیدیه انجام شد. کمک به نیازمندان هدف و محور اصلی کار گروه‌های جهادی در حمیدیه است و هر جهادگر با توانایی خود در این مسیر قدم برمی‌دارد. بانوان جهادگر گروه جهادی گنبدالرضا بسیج خواهران کوثر سپاه حمیدیه در حرکتی مؤمنانه، پخت و توزیع هزار قرص نان در مناطق محروم شهرستان حمیدیه را انجام دادند و این برکت را به خانه‌های محروم رساندند.
 
سرهنگ یونس زبیدی
مسئول بسیج سازندگی سپاه، ولی عصر (عج) خوزستان
 
اهدای ۲۵۰ جهیزیه همزمان با دهه فجر
 
همزمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر ۲۵۰ جهیزیه به نوعروس‌های بی‌بضاعت در سطح استان آذربایجان غربی اهدا می‌شود.

با شروع این ایام‌الله و به مناسبت نکوداشت سالروز به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، ۲۵۰ سری جهیزیه شامل اقلام اساسی زندگی به زوج‌های نیازمند استان اهدا می‌شود که از این تعداد ۳۰ سری به نوعروس‌های ساکن ارومیه اهدا خواهد شد. باید از همه کسانی که در این سری حرکت‌های خداپسندانه وارد عمل می‌شوند، قدردانی کنیم. منبع مالی موردنیاز برای تهیه این جهیزیه‌ها از محل اعتبارات قرارگاه حمزه سیدالشهدا تأمین شده است. هر سری از جهیزیه‌ها، اقلام اساسی و لوازم مورد نیاز برای آغاز زندگی مشترک را شامل می‌شود. از جمله اجاق‌گاز، یخچال، فرش، سرویس قابلمه، ظروف و... که بیش از ۳۰ میلیون تومان برای هر سری هزینه شده است. البته قیمت تمام شده آن در بازار کنونی به مراتب بیشتر از این مبلغ خواهد بود. همچنین برنامه‌های دیگری در این ایام توسط بسیج سازندگی استان برگزار می‌شود که می‌توان به افتتاح سالن ورزشی، خانه عالم، مسکن مددجویی، پل، پروژه‌های آبرسانی، راه روستایی و طرح‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.
 
سرهنگ احمد رحمانی
رئیس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان غربی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار