کد خبر: 1036534
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶
بدعهدی امریکایی‌ها در توافق صلح افغانستان، تیم دیپلماسی طالبان را به تهران آورده تا ۱۸ سال بعد از نقش‌آفرینی کم‌سابقه ایران در مذاکرات صلح افغانستان، مجدداً زمینه برای این نقش‌آفرینی در سایه بدعهدی دولت جدید امریکا فراهم شود. وزیر دفاع امریکا گفته که دولت بایدن قصد دارد کاهش نظامیان امریکایی را در افغانستان و البته عراق که دولت ترامپ آن را کلید زده بود، بازبینی کند؛ چیزی که طالبان با آن مخالف است. طالبان دیروز در تهران به مقام‌های ایرانی گفت که در صورت ورود به ساختار قدرت، برای تهران چالش‌آفرینی نخواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا دیروز گفت که پنتاگون کاهش نظامیان امریکایی در عراق و افغانستان را بازبینی می‌کند. «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع امریکا در گفتگو با «وال‌استریت ژورنال» گفته که هرگونه تصمیم درباره تعداد نظامیان امریکایی در افغانستان و عراق با رایزنی با دولت‌های این دو کشور اتخاذ خواهد شد. در حالی که پیش از این، پنتاگون در دی‌ماه ۱۳۹۹ گفته بود که تعداد نظامیان امریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته، تجدیدنظر در کاهش نظامیان امریکایی در افغانستان می‌تواند ضربه‌ای کاری به توافق صلح یک سال قبل دولت ترامپ با طالبان در قطر باشد. سه روز قبل هم، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید امریکا از ضرورت ارزیابی توافق صلح با طالبان سخن به میان آورده بود. سالیوان نیز گفته که بررسی تعهدات طالبان در قبال توافق صلح، از جمله کاهش خشونت در افغانستان و قطع رابطه با القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، در صدر بررسی‌های دولت امریکا قرار خواهد گرفت؛ موضوعی که حالا به نگرانی‌های طالبان دامن زده و باعث شده که رهبران این گروه به سفر‌های منطقه‌ای به کشور‌های رقیب امریکا کشیده شوند. تهران اولین مقصد طالبان است، جایی که ملا عبدالغنی با وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی ملاقات کرد. علی شمخانی دیروز بعد از ملاقات با هیئت طالبان در توئیتی نوشت: «در ملاقات امروز با هیئت سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با امریکا مصمم دیدم.» علی شمخانی هرچند گفت که ایران معتقد است «در آینده افغانستان همه اقوام و طوایف باید مشارکت داشته و ایفای نقش کنند»، ولی به صراحت تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نخواهد شناخت.» ملا عبدالغنی برادر نیز با ارائه گزارشی از روند مذاکرات صلح در افغانستان و با اشاره به بدعهدی‌های ترامپ در اجرای توافقنامه صلح تصریح کرد: «ما به امریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور امریکا باشد می‌جنگیم.»‌

تهران در حال رایزنی با آلمان، روسیه و سازمان ملل

کابل همیشه درباره سفر طالبان به تهران حساس بوده و ظاهراً به همین دلیل، «حمت‌الله اندر» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به سفر‌های خارجی طالبان، بدون اشاره به ایران گفت که این گروه از نتایج بررسی توافقنامه قطر توسط دولت بایدن نگران است و از این رو به سفر‌های منطقه‌ای رو آورده است. وی افزود: «درحالی که تیم مذاکره‌کننده افغانستان برای یافتن یک راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران افغانستان در قطر حضور دارد، تیم طالبان به جای مذاکره مشغول سفر‌های خارجی است.» با وجود این موضع‌گیری نه چندان رضایت آمیز در کابل، وزارت امور خارجه افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران، قبل از سفر، کابل را در جریان سفر اخیر هیئت طالبان قرار داده است. وزارت خارجه افغانستان در عین حال از تهران خواسته «طالبان را در بخش جامع صلح در چارچوب نظام جمهوری و حفظ ارزش‌های قانون اساسی افغانستان، آگاه سازد» و تأکید کرده که ایران با میزبانی طالبان «می‌خواهد اطمینان حاصل کند که افغانستانِ پس از جنگ بار دیگر به‌پایگاه امن گروه‌های تروریستی مبدل نخواهد شد و همچون مرکز اتفاق و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باقی خواهد ماند.» بر اساس گزارش‌ها، ملا عبدالغنی برادر، در ملاقات با علی شمخانی حفظ امنیت مرز‌های افغانستان و ایران را مورد تأکید قرار داد و آمادگی طالبان را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد. این وعده طالبان به خصوص از جهت مناسبات تنش آمیز حکومت طالبان بر کابل بعد از سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷) که منجر به حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف شد، حائز اهمیت است. تحت چنین شرایطی، به نظر می‌رسد شرایط جدیدی که با به اختلاف خوردن دولت جدید امریکا با طالبان به وجود آمده، تهران را برای نقش‌آفرینی در روند صلح افغانستان در وضعیتی مناسب قرار داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز با بیان اینکه ایران برای صلح افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کرده، گفتگو‌های بین‌الافغانی را تنها راه‌حل صلح‌آمیز و پایدار برای این کشور خواند و گفت: «موضع ایران به آنچه در واشنگتن رخ می‌دهد متکی نبوده است؛ چه روز‌هایی که دولت ترامپ سراسیمه در حال برخی اقدامات بود و چه امروز.»‌خطیب‌زاده درباره سفر هیئت سیاسی طالبان به به تهران به رایزنی‌های روز‌های اخیر نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان با مقامات افغانستان و نمایندگان ویژه آلمان و روسیه و همچنین سازمان ملل در امور افغانستان اشاره کرد و گفت: «در این سفر ابعاد مختلف و مسائل مرتبط با مذاکرات صلح در افغانستان و روند دستیابی به صلح پایدار مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.»‌سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «امریکا چاره‌ای ندارد مگر اینکه به سال‌ها دخالت و تجاوز در این منطقه و افغانستان پایان دهد و با خروج مسئولانه و متعهدانه حداقل کاهشی بر بار رنج و اندوهی که بر ملت‌های منطقه داشته است، باشد.»

انفجار‌های کابل

دیروز همزمان با خبر بازنگری امریکا در کاهش نیرو‌های امریکایی در افغانستان، رسانه‌های افغانستان از وقوع چهارمین انفجار در شهر کابل خبر دادند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، یک منبع امنیتی آگاه اعلام کرد که یک انفجار در منطقه «گولایی» واقع شهر کابل پایتخت افغانستان روی داده است. بر اساس اعلام این خبرگزاری، منبع مذکور اعلام کرده است که در این انفجار دو نفر زخمی شده‌اند. این چهارمین انفجاری است که امروز در شهر کابل رخ داده است. حوالی ساعت سه و نیم بعد از ظهر دیروز هم، انفجاری در چهارراه انصاری در مرکز شهر کابل نیز به وقوع پیوسته بود، اما تلفاتی در پی نداشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار