کد خبر: 1035551
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
آخرین گزارشات آماری وزارت بهداشت حاکی از آن است که طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۳۰ دی ماه، ۵ هزار و ۹۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۱۸ نفر از آن‌ها بستری شدند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: حال داوطلبان آزمایش انسانی واکسن کرونا چطور است؟ این روز‌ها همه مردم پیگیر سلامت ۱۴ نفری هستند که برای اجرای فاز آزمایش انسانی واکسن کرونای وطنی به آن‌ها تزریق شده‌است. حالا آنطور که رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می‌گوید حال ۱۴ نفری که واکسن کوو ایران برکت به آن‌ها تزریق‌شده خوب است و این واکسن تاکنون هیچ عوارضی نداشته‌است. وی وعده داده تا سه ماه آینده به ظرفیت تولید ۱۲ تا ۱۴ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا خواهیم رسید و مردم کشورمان می‌توانند با واکسن کرونای وطنی در برابر ویروس تاجدار واکسینه شوند. در کنار طی فرآیند تولید واکسن کرونا، سه ماده اولیه دارویی و یک داروی جدید ضد کرونا به نام آیورمکتین هم در شهرک دارویی برکت رونمایی شد تا در حوزه مقابله با این ویروس بهتر از قبل تجهیز شویم. اهمیت دستیابی به دارو و واکسن مقابله با کرونا وقتی بیشتر برایمان روشن می‌شود که بدانیم مدیران بهداشتی کشور درباره افزایش احتمال موج چهارم کرونا هشدار می‌دهند؛ به خصوص اینکه افزایش آمار مراجعان سرپایی و افزایش شیوع کرونا در کودکان زنگ خطر را به صدا درآورده‌است.

آخرین گزارشات آماری وزارت بهداشت حاکی از آن است که طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۳۰ دی ماه، ۵ هزار و ۹۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۱۸ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۱۳۴ نفر رسید. در همین زمان ۸۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۹۷۳ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۸۸۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴هزارو۲۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۸ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۵۵۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. بر اساس آخرین تحلیل‌ها ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. ۱۰ شهر قرمز کشور در استان مازندران و شامل آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا است.

افزایش ۲ برابری مراجعات پس از تعطیلات و بازگشایی‌ها

نگرانی از امواج تازه کرونا با افزایش دوباره مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها جدی‌تر از قبل شده‌است. مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تأکید بر پرهیز از تجمعات و بازگشایی‌های شتابزده به «جوان» می‌گوید: «هم اکنون تعداد مراجعه‌کنندگان به ما نسبت به هفته گذشته تقریباً دو برابر شده‌است و این افزایش بیماری به خاطر بازگشایی‌های شتابزده است.»

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران زالی هم با هشدار نسبت به کاهش رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از افزایش آمار مراجعان سرپایی خبر داد و گفت: «تغییری که در میزان مراجعان سرپایی ما در بخش‌های بهداشتی و درمانی اتفاق می‌افتد، اولین زنگ خطری است که معمولاً می‌تواند نشان‌دهنده شکل‌گیری موج جدید بیماری باشد.» وی با بیان اینکه بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می‌دهد در طول دو هفته اخیر با یک روند رو به رشد، اما با شیب نسبتاً ملایم میزان بستری‌ها در گروه سنی بین پنج تا ۱۷ سال در استان تهران رو به رو بوده‌ایم، افزود: «اگر چه قدر مطلق مرگ و میر در افراد زیر ۱۰ سال پایین است، اما حتی در گروه سنی صفر تا ۱۰ سال نیز شاهد افزایش مرگ و میر بوده‌ایم.»

به موازات تاخت و تاز ویروس تاجدار، تلاش‌ها برای مهار و تولید واکسن و داروی مهار این بیماری هم در جریان است.

۱۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید یک دارو برای درمان کرونا

روز گذشته با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از سه ماده اولیه دارویی و یک داروی جدید ضد کرونا به نام آیورمکتین در شهرک دارویی برکت رونمایی شد.

حال داوطلبان آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی خوب است

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حاشیه آیین رونمایی از محصولات جدید در حوزه مکمل‌ها مواد اولیه دارویی و دارو‌های ایورمکتین و موکوسیل که در شهرک دارویی برکت البرز برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره وضعیت سلامت داوطلبان تزریق واکسن ایرانی کرونا گفت: «هیچ‌یک از ۱۴ داوطلب واکسن کرونا عوارض نداشته‌اند، حال داوطلبین خوب است.»

تولید ۱۴ میلیون دوز واکسن ظرف ۴ ماه آینده

این مقام مسئول در رابطه با واکسن کرونا تولید انبوه را مهم برشمرد و یادآور شد: «واکسن وقتی اثر دارد که در اختیار مردم قرار گیرد؛ سعی داریم در این رابطه تا یک ماه آتی تولید را به ۳ میلیون دوز در ماه برسانیم، با ادامه این روند ظرف سه ماه آینده به تولید ۱۴ میلیون دوز واکسن در یک ماه خواهیم رسید.»

وی با تأکید بر اینکه بحث واکسن را در کشور به نقطه‌ای خواهیم رساند که بیش از نیاز تولید کنیم، در خصوص تولید دارو در کشور هم گفت: «یکی از جهتگیری‌های جدی ستاد در چند سال گذشته بحث پر کردن خلأ دارو‌هایی است که در کشور تولید نمی‌شود. در حال حاضر ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز در کشور تولید می‌شود و ۳ درصد واردات داریم، ولی این ۳ درصد ۳۵ درصد قیمت تمام شده دارو را تشکیل می‌دهد.»

دایر شدن مراکز آموزشی الان به صلاح نیست

بازگشایی‌های مراکز آموزشی در حالی اتفاق افتاده است که پیگیری‌های «جوان» نشان می‌دهد ستاد ملی کرونا هنوز در این رابطه اعلام موضعی نکرده‌است.

«جوان» از دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت پرسیده است، ظاهراً دانشگاه آزاد آزمون جامع دکتری را که بنا بوده مجازی برگزار شود، حضوری برگزار کرده‌است؛ ستاد ملی کرونا در این رابطه مصوبه‌ای داشته‌است؟

دکتر لاری در پاسخ گفته‌است: «آزمون‌های جامع دکتری در تعداد محدود و شامل دو بخش نظری و شفاهی است. شیوه برگزاری این آزمون به دانشگاه بستگی دارد، ولی به صورت خاص تاکنون تصمیمی ارائه نشده است. آزمون جامع گاهی برای دو یا سه نفر یا در نهایت ۱۰ نفر برگزار می‌شود و از نظر رعایت فاصله‌گذاری برای تعداد محدود افراد مشکلی وجود ندارد. با این حال تصمیم در زمینه شیوه برگزاری با خود دانشگاه است. ستاد ملی مقابله با کرونا نیز منعی برای این موضوع تصویب نکرده‌است. البته در شرایط آبی شهر‌ها جلسات ۵۰ نفره و در مناطق زرد ۳۰ نفره امکان دارد و کلاس در صورت تأمین ۴ مترمربع برای هر نفر حداکثر ۱۰ نفر مجاز است. ضمناً اگر امکان برگزاری آزمون به صورت مجازی فراهم باشد، ارجحیت دارد».

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در پاسخ به «جوان» گفته‌است: «بازگشایی‌ها الان وقتش نیست؛ همین الان مریض‌های ما در مقایسه با هفته پیش دو برابر شده‌است».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار