کد خبر: 1032488
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
از خودگذشتگی، رمز تداوم زندگی زناشوبی
قرآن کریم در رابطه با زن و شوهر می‌فرماید: «هُنَّ لِباسٌ لَکم و أنتُم لِباسُ لَهُنَّ»:" آن‌ها (زنان) پوششی هستند برای شما (مردان) و شما (مردان) پوششی هستید برای آن‌ها (زنان).» آیه فوق در رابطه با ارتباط نزدیک زن و مرد با یکدیگر سخن می‌گوید و به ما می‌فهماند که زن و شوهر هر یک باید باعث حفظ عفت دیگری شود. در زندگی اجتماعی از همسر به‌عنوان وقار و آراستگی فرد یاد می‌شود. همانطور که لباس برازنده هر فرد مایه وقار و آراستگی او به حساب می‌آید
میلاد صالح
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: اینکه زن و مرد در صفا و حسن نیت با یکدیگر زندگی آرامی داشته باشند، خواسته دین مبین اسلام است. از این طریق محیط خانه و خانواده برای هرگونه تولید نسل و تربیت آماده می‌شود. در واقع دین می‌خواهد زن و شوهر نسبت به یکدیگر وابستگی، اطمینان و رضایت داشته باشند و در زندگی خود از فراق و جدایی و هرگونه آشفتگی جلوگیری به عمل آورند. در نتیجه آنان باید در کنار یکدیگر دست در دست هم گذاشته و این ساختمان معنوی را با کمک هم، محکم و استوار بنا و عاشقانه در کنار یکدیگر زندگی کنند.

نگاه قرآن به پیوند زن و مرد

قرآن کریم در رابطه با زن و شوهر می‌فرماید: «هُنَّ لِباسٌ لَکم و أنتُم لِباسُ لَهُنَّ»:" آن‌ها (زنان) پوششی هستند برای شما (مردان) و شما (مردان) پوششی هستید برای آن‌ها (زنان).» آیه فوق در رابطه با ارتباط نزدیک زن و مرد با یکدیگر سخن می‌گوید و به ما می‌فهماند که زن و شوهر هر یک باید باعث حفظ عفت دیگری شود. در زندگی اجتماعی از همسر به‌عنوان وقار و آراستگی فرد یاد می‌شود. همانطور که لباس برازنده هر فرد مایه وقار و آراستگی او به حساب می‌آید، در این آیه خداوند متعال زنان را مایه آرامش مردان معرفی کرده و همچنین مردان را وسیله آسایش و آرامش زنان.

ریسک بزرگ زندگی در صورت عدم شناخت

اسلام و ایمان از جمله معیار‌هایی است که دختر و پسر در هنگام انتخاب همسر آینده خویش باید به آن توجه داشته باشند. مسائل مختلف دیگر مانند هم سطح و هم شأن بودن از جمله مواردی است که دختر و پسر قبل از ازدواج باید آن را رعایت کنند. قطعاً رعایت نکردن این مهم مشکلات فراوانی را در آینده به وجود می‌آورد.
شاید بتوان به وسیله ازدواج طرف مقابل را که همسر شما محسوب می‌شود به راه صحیح زندگی هدایت کرد و چه چیز بهتر از این؟ اما باید به این نکته نیز توجه کرد که مسئله زندگی است و آزمون و خطا نباید در آن راه پیدا کند و در واقع این کار یک ریسک بزرگ به حساب می‌آید. بعضاً دیده شده است افرادی که بدون شناخت و آگاهی دست به این ریسک بزرگ زده‌اند دچار اختلاف‌های عمیق شده‌اند و زندگی برای آن‌ها تلخ و غیر‌قابل تحمل شده است.

اختلاف سلیقه و تزلزل بنای زندگی

برای ازدواج اسلامی معیار‌های دیگری هم وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به تواضع و اطاعت از همسر اشاره کرد. هر زندگی مشترکی مملو از اختلاف سلیقه است که به غیر از تواضع به خرج دادن، چاره‌ای در آن راه نیست. در واقع اگر طرفین (زن و شوهر) هیچ یک اهل تواضع و از خود گذشتگی نباشند، باعث می‌شود که مشکلات کوچک و پیش پا افتاده به مرور زمان جای خود را به مشکلات بزرگ و اساسی دهند که همین عامل نیز می‌تواند بنای مستحکمی که زوجین با یکدیگر ساخته بودند را متزلزل سازد.
 
رسیدن به آرامش روحی و جسمی با مودت

یک زوج بهتر است بنای زندگی خود را بر مبنای معیار‌های الهی بسازند تا به آن هدف از ازدواج که رسیدن به آرامش روحی و جسمی است، برسند. از لازمه‌های ساختن یک زندگی آرام این است که افراد دارای رحمت و مودت باشند. خانواده بهترین جایگاه برای پدیدار کردن مودت و رحمت است. ارزش‌های انسانی، رعایت اخلاق و هم کفو بودن از عوامل مؤثر وجود مودت و رحمت در خانواده است.

از خود‌گذشتگی، مهم‌ترین شرط زندگی زناشویی

در زندگی زناشویی زن و مرد هر یک به تنهایی دارای وظایفی هستند که نمونه آن را خداوند عز‌و‌جل در آیه شریفه ۳۴ از سوره مبارکه نساء آورده اند: الرِّجالُ قَوّامونَ عَلی النِّساء بِما فَضَّلَ اللهُ بَعضَهُم علی بَعضٍ و بِما انفَقوا مِن أموالِهِم: "مردان سرپرست زنان هستند به سبب آن که خداوند برخی را بر بعضی دیگر برتری بخشیده به خاطر آن که از اموال‌شان (برای زنان) خرج می‌کنند. پس زنان شایسته، مطیع و فرمان برند.»

در واقع آیه فوق نشان‌دهنده این است که سرپرستی امور خانه بر دوش مرد است. مرد با کار کردن معیشت خانواده را متقبل می‌شود و زن اگرچه ثروت داشته باشد، وظیفه ندارد معیشت خانواده را تأمین کند و این امر تنها بر عهده مرد است. خیلی از آقایان مستند به این آیه شریفه می‌گویند در همه جا زن باید از همسر خود تبعیت کند، اما باید گفت این آیه شریفه چنین منظوری را نمی‌رساند. این مسئله نه در شرع و نه در دین قابل‌قبول نیست. بعضی‌ها هم تبعیت بی‌چون و چرا از زن را درست می‌دانند که این هم غلط است. زن و شوهر در زندگی زناشویی باید از خود گذشتگی نشان داده و در بعضی از مسائل که با سلیقه‌شان سازگاری ندارد، یکی از آن‌ها باید به نفع همسر خویش کنار بکشد تا بتوانند با یکدیگر یک زندگی مسالمت‌آمیز را تجربه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار