کد خبر: 1030674
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
بعد از گذشت سه روز مشخص شده که سیل بوشهر در دشتستان خسارات زیادی به بار آورده و بیشترین آسیب را به منطقه‌ای از شهر وحدتیه که در کنار رودخانه واقع شده و همچنین منازل و وسایل زندگی مردم این منطقه وارد کرده است. به همین خاطرلایروبی و پاکسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل در اولویت کار‌ها قرار دارد.
سرویس ایران جوان آنلاین: هر چند میانگین بارندگی سالانه در استان بوشهر بین ۲۵۵ تا ۲۶۰ میلی‌متر است. اما در شانزدهم آذر ماه طی دو ساعت بارش حدود۱۶۰ میلی‌متر باران در دشتستان موجب بروز سیلی عظیم شد. پس از وقوع این حادثه دستگاه‌های مختلف اجرایی و امدادی برای رسیدگی به مشکلات مردم به مناطق مختلف استان بوشهر از جمله دشتستان اعزام شدند. با این حال سیل‌زدگان به شدت دچار مشکل و نیازمند کمک‌های سازمان‌ها و نهاد‌ها برای بازگشت به زندگی معمولی هستند. اما نباید فراموش کرد که این سیل هم محصول بی‌توجهی به امورات و لایروبی نکردن رودخانه وحدتیه طی ۳۰ سال اخیر است.

بعد از گذشت سه روز مشخص شده که سیل بوشهر در دشتستان خسارات زیادی به بار آورده و بیشترین آسیب را به منطقه‌ای از شهر وحدتیه که در کنار رودخانه واقع شده و همچنین منازل و وسایل زندگی مردم این منطقه وارد کرده است. به همین خاطرلایروبی و پاکسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل در اولویت کار‌ها قرار دارد.

هم اکنون ساکنان مناطق سیل‌زده به شدت نیازمند کمک هستند و استاندار بوشهر با تأکید بر تقسیم کار دستگاه‌های اجرایی برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان و توجه ویژه دستگاه‌های حمایتی در رفع مشکل افراد تحت پوشش گفته: «برای بازسازی منازل آسیب‌دیده، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به دشتستان سفر کرده و در حال ارزیابی خسارت‌ها و آسیب‌هاست. میزان خسارت وارد شده به مردم در جریان سیل دشتستان کاملاً برآورد شده که میزان خسارت با جمع‌بندی نهایی به‌زودی اعلام می‌شود.» عبدالکریم گراوند از وارد شدن خسارت به زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف خبر داده و ادامه داد: «سیل به بخش‌های آبرسانی، برق‌رسانی، راه‌های مواصلاتی، تأسیسات عمران شهری، روستایی و منازل مسکونی دشتستان به‌ویژه وحدتیه خسارت وارد کرده که میزان خسارت برآورد شده است.»

وی با اشاره به وارد شدن خسارت به بخش‌های اقتصادی متعلق به مردم و کسب‌وکار‌ها تأکید کرد: «در خدمات‌رسانی اولیه کمک‌های امدادی از سوی هلال‌احمر در حال انجام است که برای افزایش کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده در حوزه‌های مختلف معیشتی، دارویی، بهداشتی و دیگر بخش‌ها به هلال‌احمر استان دستورات لازم داده شده است.»

سیل، محصول لایروبی نشدن رودخانه بود

باز هم سیل و باز هم کار‌های زمین مانده و حوادث ناشی از کم کاری‌ها مطرح شده است. بعد از بروز خسارت به وحدتیه اعلام شده که لازم بود از قبل لایروبی رودخانه این منطقه انجام می‌شد.

استاندار بوشهر با استناد به صحبت‌های مسئولان دشتستان مبنی بر اینکه در وحدتیه به این حجم بارندگی تاکنون ثبت نشده است، گفت: «وقتی بیش از ۳۰ سال این حجم بارندگی در این منطقه رخ نداده هرچند این حجم خود به خود ایجاد سیل می‌کند لازم بود از قبل لایروبی رودخانه وحدتیه انجام می‌شد.» وی افزود: «یکی از قصور شهرداری وحدتیه در جریان سیل این بود که باید سریعاً منطقه سیل‌زده را پاکسازی و نسبت به بازگشایی معابر اقدام می‌کرد این کاری است که حتماً مدیران شهری و شهرداران در این بحران‌ها نباید کوچک‌ترین قصوری داشته باشند. باید مسیر رودخانه وحدتیه بررسی شود و اگر قصوری وجود داشته مشخص شود.» گراوند با اشاره به اینکه برخی از این افراد آسیب‌دیده تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند، تأکید کرد: «نهاد‌های بهزیستی و کمیته امداد مکلف هستند به خانوار‌های تحت پوشش که دچار آسیب شده‌اند سریعاً کمک‌رسانی شود و مشکلات اولیه زندگی آنان تا یک هفته برطرف و سامان داده شود هر چند کمک‌های دولت و بنیاد مسکن مورد توجه قرار دارد.» هر چه هست حجم آسیب و خسارت در محور‌های مواصلاتی، معابر و تأسیسات شهری، روستایی، مزارع کشاورزی در جریان سیل زیاد است و اگر با سرعت نسبت به خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان کاری صورت نگیرد حتماً در روز‌های سرد زمستان مردم دچار مشکلات بیشتری خواهند شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار