کد خبر: 1030401
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
حجت الاسلام نبویان:
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه طرح مجلس دست دولت را پر کرد، گفت: خسارت بزرگ، سپردن پرونده هسته‌ای به ظریف بود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین:‌ حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با اظهارات برخی دولتمردان درباره طرح هسته‌ای مجلس، اظهار داشت: طرح هسته‌ای در مجلس مصوب و توسط شورای نگهبان تایید شد و این طرح چندین هدف را تعقیب می‌کرد که اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه ۴ هدف در نظر گرفته شده که منافع ملت عزیزمان را در نظر داشته و ۴ منفعت مهم در این طرح دنبال شده است، گفت: هدف اول اینکه برای تولید برق در دنیا انواع شیوه‌ها وجود دارد، مثلا برق آبی و یا استفاده از سوخت‌های فسیلی. این در حالی است که دنیا به علت نبود و کمبود آب و منابع فسیلی به سراغ تولید برق هسته‌ای رفته است، آمریکا صد راکتور برق هسته‌ای دارد، اما ایران تنها راکتور بوشهر را دارد. برای تامین سوخت این راکتور به ۳۰ تن مواد غنی شده ۳.۵ تا ۵ درصد بصورت سالیانه نیاز داریم که به دلیل نداشتن از روسیه با ۶۰ میلیون دلار می‌خریم. خوب ما در دوره دکتر جلیلی برای اینکه به این ۳۰ تن برسیم ۱۱ تن را تولید کردیم، اما متاسفانه قبول برجام منجر شد دولت آمریکا و غربی‌ها به کشورمان فشار آورده که این ۱۱ تن را نابود کنند و از سایر کشور‌ها خریداری شود.

وی افزود: اگر این سوخت را ندهند دچار مشکل می‌شویم و اگر قیمت را بالا ببرند باز هم دچار مشکل خواهیم شد. با توجه به اینکه متخصصین کشورمان امکان تولید داخلی را دارند لذا از طریق طرح هسته‌ای دیگر وامدار سایر کشور‌ها نبوده و دست گدایی دراز نخواهیم کرد. در شرایطی که کشور با کمبود دلار مواجه است و دلار از نوسانات زیادی برخوردار است چرا ما هرسال باید ۶۰ میلیون دلار بدهیم. به این دلیل دولت برای تامین انرژی کشور موظف شد که ۳.۵ تا ۵ درصد سوخت را تولید کند و این نیاز به سانتریفیوژ‌هایی دارد که همه در داخل کشور تولید می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام قفل و زنجیری به دست و پای ما بست، افزود: هدف دوم از طرح هسته‌ای راجع به حمایت بیماران سرطانی است، حدود یک میلیون بیمار سرطانی در کشورمان وجود دارد که نیازمند به رادیو دارو‌هایی هستند که در راکتور تحقیقاتی تهران تولید می‌شود و سوخت ۲۰ درصدی لازم دارد. این در حالی است که نیمه دوم دهه هشتاد این سوخت به اتمام رسید و در کشور تولید نشد وقتی از آژانس تقاضا کردیم، آژانس هم از آمریکا و کشور‌های دیگر خواست تا سوخت را به ایران بدهند، اما ندادند. بعد از مدتی شهید شهریاری سوخت ۲۰ درصد را تولید کرد که نیاز‌های پزشکی کشورمان را برطرف کند.
 
متخصصان داخلی توانایی تولید سوخت ۲۰ درصد را دارند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: متاسفانه بعد از پذیرش برجام آمریکا و غرب حق نگهداری ۱ گرم سوخت ۲۰ درصد را از ملت ایران گرفتند و خط تولید این سوخت هم از کار افتاد. این اقدام به دستور آمریکا و غرب و اجرایی شدن اش توسط برخی از مسئولین داخلی انجام گرفت. بخشی از سوخت هم به خارج از کشورمان فرستاده شد. این در حالی است که غرب خواستار نابودی تولید سوخت ۲۰ درصد شد و مدعی شد که این سوخت را ۵ کیلو ۵ کیلو در اختیار ما قرار خواهند داد، نه تنها ۵ کیلو را عرضه نکردند بلکه بعد از توافق ۳ کیلو بیشتر نمی‌دهند. این بخشی از نیاز ملت ایران به طرح هسته‌ای مجلس است.

نبویان تاکید کرد: متخصصان داخلی توانایی تولید سوخت ۲۰ درصد را دارند و خرید سوخت جز دراز کردن دست گدایی به سمت غربی‌ها معنای دیگری ندارد، لذا از طریق طرح هسته‌ای دولت موظف است برای تامین نیاز‌های پزشکی این سوخت ۲۰ درصد را در داخل تولید کند. هدف سوم طرح از اهمیت زیادی برخوردار است که امنیت متخصصان و نخبگان کشورمان از این طریق تامین می‌کند. بعد از دوماه دولت موظف است اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

وی با ارائه توضیحاتی درباره پروتکل الحاقی، تصریح کرد: نظارت‌ها چندین نوع است؛ آژانس برای کشور‌های هسته‌ای آن‌هایی که ان پی تی را قبول می‌کنند، موارد نظارتی تعیین می‌کند. اولین نظارتی که اعمال می‌شود نظارت پادمان که از واژه پایش برامده است را در نظر می‌گیرد. به چه چیزی در کشور‌های هسته‌ای باید نظارت شود؟ بر مواد و فعالیت‌های اعلام شده نظارت می‌کنند. به عنوان مثال سایتی به نام فردو دارید به آژانس اعلام می‌کنید که به طور تقریبی ۵۰۰ عدد سانتریفوژ آنجا داریم و ۵۰۰ کیلو هم مواد غنی سازی شده است. پس از اینکه اعلام شد ماموران آژانس مطابق پادمان فرستاده می‌شوند تا راستی آزمایی اطلاعات ارایه شده را بررسی کنند آژانس ملاحظاتی را در نظر گرفته است که برخی کشور‌های هسته‌ای ممکن است کار‌هایی را انجام دهند و اعلام نکنند این می‌شود مفاد و فعالیت‌های اعلام نشده.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: پروتکل الحاقی را برای نظارت به مواد و فعالیت‌های اعلام نشده آورده اند. این در حالی است که فعالیت اعلام نشده در کشورمان نداریم. باید به یک نکته دقت کرد. ببینید چه مساله‌ای به پذیرش پروتکل الحاقی منجر می‌شود و ما چه نتایجی گرفتیم. مثلا اگر در جایی زیرزمینی وجود دارد که در آن فعالیت هسته‌ای انجام می‌دهید و اعلام نکنیم اگر پروتکل الحاقی را پذیرفته باشیم، آژانس برای بررسی می‌آید و موظفید که مکان را در اختیار آژانس بگذارید.

نبویان ادامه داد: زیرزمین مجلس، زیرزمین ریاست جمهوری، زیرزمین حرم امام رضا علیه السلام و زیر زمین بیوت مراجع تقلید از این دسته خارج نیست. از اینرو نظارت‌ها در پروتکل الحاقی هر مکانی و در هر زمانی که مورد تقاضای آژانس بود، است. بعد از اینکه پروتکل الحاقی را پذیرفتید باید در اختیارشان قرار دهید، یعنی مثلا نمی‌شود گفت که امروز روز عاشوراست و کارمند نداریم و تعطیل هستند و نمی‌توانند در را باز کنند. برای نظارت این حرف‌ها را باید کنار بگذارید. همه مکان‌هایی که بر اساس پروتکل الحاقی دارای نقاط هسته‌ای است باید در اختیار شان گذاشته شود و مکان‌های نظامی هم از این امر مستثنی نیستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی از مسوولان داخلی در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ پروتکل را پذیرفتند. این در حالی است که قبل و بعد آن‌ها کسی نپذیرفته بود. در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای نوشته خود اقای روحانی امده است که مکان‌های نظامی را هم در اختیار آژانس قرار دادیم از جمله پارچین، لویزان و مراکز صنایع دفاعی، مرکز شهید کاظمی و مراکز دیگر و به مرکز تولید روتور هم اشاره شده است. روتور چرخنده سانتریفوژ است. هیچ کشوری مرکز تولید روتور را در اختیار بازرسان آژانس قرار نمی‌دهد. تنها ایران این اطلاعات را ارایه داده است و اطلاعات همه مراکز دانشگاهی آموزشی هم در اختیار آژانس است. آنچه از همه مهمتر است اسم متخصصان داخلی کشورمان هم در اختیارشان قرار داده شده و بسیار خطر آفرین است.

بازرسان آژانس، جاسوس هستند

وی با طرح این سوال که آیا اسم شهید فخری زاده هم در اختیار آژانس قرار داده شده است؟ گفت: اصلا تروریست‌ها اطلاعات متخصصین ما را را از کجا دریافت می‌کنند؟ خود بازرسان آژانس، جاسوس هستند. آقای روحانی در کتاب شان صفحه ۲۱۱ می‌گویند این‌ها جاسوس هستند. شما بر اساس پروتکل الحاقی باید متخصصین و نخبگان کشور را در اختیار آژانس قرار دهید از اینجا اطلاعات به دست تروریست‌ها می‌افتد. بعد از شهادت شهید فخری زاده کدام متخصصی جرات خدمت را پیدا می‌کند؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طرح هسته‌ای حفظ متخصصین و نخبگان دانشگاهی در حوزه دفاعی و حوزه هسته‌ای و حوزه‌های مختلف در نظر گرفته شده است، گفت: انتظار این است که دولت باید اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند. اگر دولت قرار است برود چانه بزند و رفع تحریم‌ها را مطالبه کند باید ابزار و وسیله چانه زنی داشته باشد که در این طرح آمده است. از این طریق دست دولت برای دیپلماسی پر شده و محکم و استوار خواهد بود. این طرح برای تامین منافع ملت ایران بوده است.

وی با طرح این سوال که چرا انتقاد می‌کنند؟ گفت: ببینید ما این طرح را با هماهنگی دولت انجام دادیم یا بدون هماهنگی؟ نزدیک سه ماه است این طرح در مجلس بررسی شده است. یک فوریتش هم تایید شد و قرار شد مجلس با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی طرح را تهیه کند که همین امر هم انجام گرفت. رییس شورای امنیت ملی هم ریاست محترم جمهور هستند و اعضا هم وزرای دولت هستند.

نبویان افزود: نکته‌ای که هست اعتقاد بر این بود که دو ماه فرصت برای خروج از پروتکل لازم نیست. بعضی از نمایندگان گفتند بعد از تصمیم مجلس، بلافاصله دولت از پروتکل خارج شود، اما رای نیاورد. پیشنهاد دادیم یک ماه بعد از تصمیم مجلس از پروتکل خارج بشوند این رای آورد. سه شنبه رفت شورای نگهبان و چهارشنبه صبح بررسی شد به همین بند اشکال گرفتند، چون دبیرخانه شورای امنیت ملی یعنی دولت اعتراض کردند که یک ماه کم است و همان دو ماه که قرار گذاشتیم مورد قبول قرار گرفت.

طرح هسته ای مجلس با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی انجام شده است
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سپس شورای نگهبان اشکال وارد کرد و بررسی کردیم بر اساس آن توافقی که با دولت شده بود در دبیرخانه شورای امنیت ملی دو ماه تصویب شد و رفت شورای نگهبان و آنجا هم تصویب شد. این طرح کاملا با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.

نبویان افزود: حالا سوال چرا دولتی‌ها دوباره دارند اعتراض می‌کنند؟ باید از خودشان پرسید، چه نکته‌ای دارد؟ همه باید تابع قانون مملکت باشیم. حتی اگر بدون هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم بود و یا بدون هماهنگی با دولت، وقتی مجلس چیزی مصوب می‌کند و شورای نگهبان هم تصویب می‌کند قانون است و ایستادن در مقابل قانون دیکتاتوری است. این روش خوب نیست. دبیرخانه شورای امنیت ملی بیانیه داده که با هماهنگی ما بود و نمی‌دانیم چرا می‌گویند مضر است.

وی افزود: وقتی که با هماهنگی دولت بود تعجب می‌کنم حالا آقای سخنگوی دولت می‌گوید این طرح نباید تصویب می‌شد، چرا؟ می‌گویند مجلس حق ورود ندارد؟! اولا مجلس حق ورود دارد یا ندارد قانون معین می‌کند. آیا قانونی وجود دارد که می‌گوید مجلس نباید دخالت کند؟ هیچ قانونی نداریم. اولا مجلس می‌تواند در امور کشور قانون گذاری کند. دوم اینکه می‌گویند شاید پرونده دست شورای امنیت ملی بود، مجلس حق نداشته ورود کند. به این نکته توجه شود از سال ۸۲ ما وارد مذاکرات هسته‌ای شدیم تا ۹۴ و آقای روحانی ۸۲ تا ۸۴ مسوول بود، پرونده در شوری عالی امنیت ملی داشت بررسی می‌شد. چون در شورای عالی امنیت ملی وزیر اقتصاد، وزیر کشور، وزیر خارجه، وزیر اطلاعات و وزیر دفاع هستند. یعنی یک عقل جمعی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: اگر یک مساله نکته نظامی داشت وزیر دفاع هست نظر می‌دهد. اگر حیثیت دیپلماسی داشت وزیر خارجه نظر می‌دهد. اگر نکات اطلاعاتی داشت وزیر اطلاعات هست و اگر کار میدانی لازم بود فرمانده سپاه هست.

خسارت بزرگ سپردن پرونده هسته‌ای دست ظریف بود

وی افزود: یک عقل جمعی آنجا تصمیم گیری می‌کند. سال ۸۲ تا ۸۴ که آقای روحانی بود پرونده هسته‌ای در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری می‌شد از ۸۴ که ایشان رفت و بعدش ۸۴ تا ۸۶ لاریجانی بود. ۸۶ تا ۹۲ که اقای جلیلی بود باز هم پرونده در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شد. از سال ۹۲ در دولت آقای روحانی همین مساله‌ای که اعتراض می‌کنند، آقای ظریف و جهانگیری آمدند پرونده را از شورای عالی امنیت ملی گرفتند و دادند دست یک نفر، آقای ظریف و وزارت خارجه. یکی از خسارت‌های بزرگ که ما کردیم این بود. در حالی که ما در شورای عالی امنیت ملی عقل‌های های گوناگون و تجربیات گوناگون داشتیم.

نبویان افزود: سال ۹۴ بنده دبیر کمیسیون بررسی برجام مجلس بودم وقتی که در سال ۹۴ متاسفانه بخاطر برجام دولت تعهد داد که بیایند اماکن نظامی ما را بازرسی کنند، آمانو با ۱۱ نفر از کارمندهایش آمده بود و پارچین را بازرسی کردند. من از وزیر دفاع وقت سوال کردم برای چه اجازه دادید مراکز نظامی ما را بگردند؟ چرا شما آنجا اعتراض نکردی؟ صریحا برگشت گفت: حاج آقا یک ثانیه با ما مشورت نکردند. یعنی چه؟ یعنی پرونده را از عقل جمعی شورای عالی امنیت ملی گرفتیم دادیم دست یک نفر به نام آقای ظریف که خیلی خسارت وارد کرد.

نماینده مردم تهران گفت: حالا جالبه الان آقای ربیعی می‌گویند این قضیه را شورای عالی امنیت ملی باید بررسی کند چه ربطی به مجلس دارد؟ شما بودید که از دست شورای عالی امنیت ملی گرفتید دادید دست یک نفر. الان می‌گویند شورای عالی امنیت ملی باید بررسی کند؟ در ضمن با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی مجلس این طرح را داده است. این اعتراضات از سر قانون و از سر منافع ملت و این‌ها نیست. سوال آخر اینکه آقای ربیعی و جهانگیری و آقایانی که انتقاد می‌کنند چطور شد آن زمان که مجلس ۲۰ دقیقه‌ای برجام را مصوب کرد آنجا مجلس حق ورود داشت، اما الان مجلس حق ورود ندارد؟!
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار