کد خبر: 1029433
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
ویدیوی گریه‌های بی‌امان پیرزن ماهشهری که به دلیل جاری شدن سیلاب درخواست کمک می‌کند، مدام در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. او با گریه می‌گوید: «مردم توی آبند، جای‌شان خیس است، جایی نداریم که برویم، خانه‌هایمان و اتاق‌هایمان را آبگرفته و هرچه آب را بیرون می‌زنیم دوباره باران می‌آید. چرا کسی به فکر این روز‌ها نبود؟ چرا کسی نهر‌ها را لایروبی نکرد....»
سرویس حوادث جوان آنلاین: این ویدئو و ویدئو‌های بیشتر که نشان از زیر آب رفتن شهر‌های زیادی در هشت استان کشور دارد، حکایت از بی‌تدبیری‌هایی دارد که راه علاج آن وجود داشت، اما دولتمردان به آن توجه نکردند به طوری که بارش باران‌های سیل‌آسا از دو روز قبل هشت استان خوزستان، ایلام، بوشهر، فارس، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و لرستان را در بر گرفت و منجر به سیل و آبگرفتگی شد. بیشترین حجم بارش، اما در خوزستان اتفاق افتاد به طوری که موجب به زیر رفتن محلات بسیاری از شهر‌های ماهشهر، اهواز، آبادان، رامشیر، خرمشهر، ایذه و کارون شد و طغیان رودخانه‌های فصلی را هم به همراه داشت. گزارش‌ها حکایت از ورود آب به تعدادی از منازل، خاموشی یا فرورفتن خودرو‌ها در آب، اختلال در حرکت وسایل نقلیه و در راه ماندن بسیاری از شهروندان دارد. این اتفاق‌ها در حالی رقم خورده که مسئولان استانداری خوزستان در خصوص عدم بروز آبگرفتگی وعده داده بودند، اما بارش باران نشان داد که چگونه خانه‌های مردم دوباره زیر آب رفت. آنگونه که مهر گزارش داده است «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان ۱۱‌آبان ماه امسال، گفته بود اقدام‌های اساسی و مطالعه شده در نقاط مختلف اهواز و شهر کارون توسط آب و فاضلاب و شهرداری در رابطه با مشکل آب‌های سطحی انجام شده و به دلیل به‌روزرسانی و انجام اقدام‌های اساسی و لایروبی‌های گسترده بی‌شک اگر با بارندگی مواجه شویم، شاهد شرایط آبگرفتگی نخواهیم بود. این در حالی است که به طور دقیق همین مناطق که استاندار از آن‌ها نام برده است نه تنها با آبگرفتگی شدید مواجه شدند، بلکه آب وارد منازل مردم شد و خسارت‌های فراوانی به آنان وارد کرد.

با این حال در بارش‌های صورت گرفته شهر‌های زیر مجموعه ماهشهر بیشترین حجم آبگرفتگی را به خود دیدند و شهر‌های بندر امام‌خمینی و جراحی با حجم بی‌سابقه‌ای از آب مواجه شدند. با اینکه بندر امام خمینی در کنار دریا و شهر جراحی در کنار رودخانه جراحی هستند، این حجم از آبگرفتگی نشان از بی‌برنامگی محض مسئولان برای کنترل آب‌های سطحی دارد. از سوی دیگر بارش قابل‌توجه باران توسط هواشناسی پیش‌بینی شده بود.

در حوزه امداد

علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان درباره وضعیت امدادرسانی گفت: به یک هزار و ۲۱۲ خانوار امداد‌رسانی شده و چهار مرکز اسکان در استان نیز برپا شد. وی افزود: ۱۰۸‌امدادگر و نجاتگر این جمعیت بی‌وقفه در حال ارائه خدمت و امداد‌رسانی به مردم استان خوزستان هستند. با توجه به شدت بارش‌ها، چهار مرکز اسکان در شهر‌های ماهشهر، شهید چمران و بندر امام خمینی برپا شد و ۲۵۵‌نفر نیز تاکنون در این مراکز اسکان یافته‌اند.

به دنبال جاری شدن سیلاب در آبادان عبور و مرور مختل شد. بیشتر آبگرفتگی‌ها ناشی از فرسوده بودن سیستم فاضلاب شهری و نداشتن سیستم دفع آب‌های سطحی فعال است که بعد از هر بارندگی تا چندین روز آبگرفتگی طولانی را در شهر رقم می‌زند. در شهرستان شادگان هم بارش باران‌های سیلاآسا آبگرفتگی معابر را به همراه داشت که امیدصبری پور، سرپرست فرمانداری این شهر گفته امیدوار است که تا سه روز آینده آبگرفتگی‌ها تخلیه شود.

امید بن‌عباس، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان هم به ایسنا گفت که آبگرفتگی در شهرستان‌های اهواز، ماهشهر، امیدیه و رامشیر اتفاق افتاده که عبور و مرور را مختل کرد و منجر به مسدود شدن جاده‌های دسترسی به روستا‌ها شد. وی با اشاره به آبگرفتگی شهر چمران و بندر‌امام در شهرستان ماهشهر افزود: در حال حاضر وضعیت آبگرفتگی در شهر چمران نسبت به بندر امام (ره) بهتر است و بخش زیادی از آب از شهر چمران خارج شده است. تجهیزات مورد نیاز توسط شرکت ملی حفاری و دستگاه‌های اجرایی در اختیار این شهر قرار گرفت تا آب با سرعت تخلیه شود. وی درباره آبگرفتگی اهواز هم گفت: در حال حاضر به جز منطقه‌۶ و ۸ و بخشی از منطقه‌۴، در سایر نقاط شهر اهواز مورد خاصی از آبگرفتگی در معابر اصلی نداریم و در سایر نقاط تنها آبگرفتگی کاسه‌ای وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار