کد خبر: 1028927
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
روز گذشته پس از نزدیک ۲۰ روز نخستین روزی بود که آمار جان‌باختگان کرونایی کاهش محسوس داشت. آمار مبتلایان جدید شناسایی شده، اما رکورد تازه‌ای از موارد ابتلا را ثبت کرد. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه هفتم آبان ماه، ۱۴‌هزار و ۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۲۴۵ نفر از آن‌ها بستری هستند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۲۲‌هزار و ۳۹۷ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با شناسایی ۱۴‌هزار و ۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹، آمار مبتلایان کرونا در کشورمان با شتاب بیشتری به یک‌میلیون نفر نزدیک می‌شود. یک روز مانده به یک هفتگی محدودیت‌های گسترده کرونایی در کشور، آخرین آمار فوتی‌های کرونایی نسبت به روز‌های اخیر با کاهش نسبی مواجه بود و گزارش ۲۴ ساعته وزارت بهداشت از فوت ۴۰۶ بیمار کرونایی در فاصله ظهر پنج‌شنبه تا ظهر جمعه حکایت داشت. با وجود این به نظر می‌رسد نمی‌توان این آمار کاهشی را با اعمال محدودیت‌های جدید مرتبط دانست. به گفته کارشناسان امر همچون ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اثرگذاری اقداماتی همچون محدودیت‌های اخیر بر مرگ و میر‌های کرونایی یک ماه تا ۴۰ روز زمان می‌برد. با این همه کاهش فوتی‌های کرونایی به زیر ۴۵۰ نفر پس از حدود ۲۰ روز مرگ‌های بالای ۴۵۰ مورد، اگر تداوم یابد امیدوارکننده است. خبر خوب دیگر اینکه کاهش تردد‌ها و افزایش نظارت‌ها و اجرای طرح محدودیت‌های ویژه کرونایی به کاهش ۴۸ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات منجر شده است.

روز گذشته پس از نزدیک ۲۰ روز نخستین روزی بود که آمار جان‌باختگان کرونایی کاهش محسوس داشت. آمار مبتلایان جدید شناسایی شده، اما رکورد تازه‌ای از موارد ابتلا را ثبت کرد. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه هفتم آبان ماه، ۱۴‌هزار و ۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۲۴۵ نفر از آن‌ها بستری هستند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۲۲‌هزار و ۳۹۷ نفر رسید.

طی همین زمان، ۴۰۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۷‌هزار و ۹۵ نفر رسید. ۵ هزارو ۸۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۶۴۰‌هزار و ۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان‌غربی، مرکزی، کرمان، خراسان‌شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

تأثیر تجمعات خصوصی در گسترش ویروس

دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران درباره ارزیابی روند اجرای محدودیت‌های کرونایی در استان تهران، گفت: «تاکنون روند مناسبی طی شده است، در ساعات صبح همچنان مشکلاتی وجود دارد، اما از بعد از ظهر به بعد محدودیت‌ها به خوبی اعمال می‌شود. در صورت ادامه‌دار شدن این روند قطعاً توفیقات بیشتری به دست خواهیم آورد.» وی افزود: «همین که مشاغل و کسب و کار‌های غیرضروری تعطیل شدند و محدودیت‌های تردد شبانه نیز اعمال شده است، آنچه در تهران رصد می‌کنیم، شرایط خوب اعمال محدودیت‌هاست، البته فراموش نکنیم بخش عمده دستیابی به اهدافمان در کاهش آمار بیماری به همراهی مردم در محافل خصوصی و جمع‌های کوچک‌تر بازمی‌گردد.» معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به شلوغی وسایل نقلیه عمومی به ویژه همزمان با ساعت تعطیلی کارمندان تصریح کرد: «بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در جهان که با کشور ما هم مطابقت دارد، بیشترین موضوع تأثیرگذار در آمار، تجمعات کوچک خصوصی است، البته مابقی عوامل هم مؤثر هستند، اما اگر بخواهیم تردد‌ها به شکل کامل کنترل شوند، باید محدودیت‌های سخت‌تری اعمال کرد که این موضوع هم تبعات اقتصادی خود را دارد. در کل به نظر می‌رسد محدودیت‌های جدید روند مثبتی دارند.»

پیشنهاد شناور شدن ساعات کاری کارمندان

وی با تأکید بر اینکه موضوع شناور شدن ساعات کاری کارمندان پیشنهاد بسیار خوبی در جهت کنترل شلوغی وسایل نقلیه عمومی و ترددهاست، اظهار کرد: «زمانی که مرحله به مرحله افراد در محل کار حاضر شوند، به کنترل تردد کمک می‌کند. اکنون در رفت و آمد صبحگاهی تغییری ایجاد نشده است، زیرا کسبه و بازاری‌ها که مشاغلشان تعطیل شده عموماً ساعت ۹ یا ۱۰ صبح مغازه‌ها را باز می‌کردند که اکنون هم تعطیل هستند، بنابراین تغییری در اوج ترافیک صبحگاهی نداشتیم و شناور کردن ساعت کار تا حدی شرایط را بهتر می‌کند.»

وی در خصوص طرح محله‌محور مقابله با کرونا، بیان کرد: «فرآیند‌های اجرایی طرح در استان تهران به تازگی آغاز شده است، البته پیش از این در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی ایران تا حدودی اجرا شده بود و به نظر می‌رسد طرح بسیار کمک‌کننده است. این طرح شامل شامل سه بخش نظارتی، حمایتی و مراقبتی است که بخش حمایتی از همه مهم‌تر است تا پس از بیماریابی بتوانیم بیمار را تحت رسیدگی و حمایت قرار دهیم و فرآیند قرنطینه و جداسازی او را آغاز کنیم.»

توکلی با بیان اینکه در استان تهران ۱۰۵بیمارستان در حال خدمت‌رسانی به مبتلایان کرونا هستند، افزود: «خوشبختانه در این یک هفته که از آغاز محدودیت‌ها می‌گذرد، روند مراجعه به بیمارستان‌ها افزایشی نبوده و تقریباً روند ثابتی داشته است.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به سرد شدن هوا روند ابتلا به ویروس آنفلوآنزا آغاز شده است یا خیر، گفت: «تا حدی می‌توان میان کرونا و آنفلوآنزا تفاوت قائل شد، چون علائم آنفلوآنزا شروع حادتری دارد که این موضوع برخلاف آغاز بیماری کروناست. نگرانی فعلی ما همزمان شدن بروز آنفلوآنزا و کروناست. در هر حال همچنان خواهش ما از مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا به موازات محدودیت‌ها بتوانیم با ویروس کرونا مقابله کنیم.»

تعطیلی ادارات دولتی

جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور هم در رابطه با محدودیت‌های کرونایی گفت: «بنا بر این بود که در شرایط قرمز، حداکثر تا یک‌سوم کارکنان در محل کار حضور داشته باشند و مدیران می‌توانند کمتر از یک‌سوم از کارکنان خود را هم سازماندهی و به کارگیری کنند. با توجه به توفیقاتی که در هفته نخست، پیش آمد و نگرانی‌هایی که همکاران ما در وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور از تردد وسایل حمل ونقل عمومی به ویژه مترو در صبح‌ها داشتند، رئیس‌جمهور دستور داد برای کمک به اجرای این طرح، فقط کارکنانی در اداره حضور یابند که بالاترین مقام دستگاه، حضور آن‌ها را ضروری تشخیص دهد.»

به گفته وی اصل بر این است که هفته آینده ادارات تعطیل هستند، مگر کارکنانی که حضور آنها با تشخیص بالاترین مقام دستگاه، ضروری تشخیص داده شود. به گفته رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در حال حاضر بیش از ۴۵۰ شهر وضع زرد، نارنجی یا قرمز دارند. بر این اساس مقرر شده دوشنبه هر هفته، وزارت بهداشت متناسب با نسبت مبتلایان در هر ۱۰۰‌هزار نفر، وضع هر شهر را مشخص کند و با توجه به وضع اعلامی شهرها، محدودیت‌ها از روز شنبه با وضع جدید این شهر‌ها تغییر پیدا کند.

کاهش ۴۸ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس ناجا نیز با قدردانی از مردم برای رعایت مقررات محدودیت‌های ویژه کرونایی گفت: «بر اساس آمارها، بیش از ۸۵درصد مردم، این مقررات و محدودیت‌ها را رعایت می‌کنند.»
به گفته وی آزادراه تهران- قم در این هفته در مقایسه با هفته پیش از آغاز اجرای طرح محدودیت‌های ویژه کرونایی، ۸۲ درصد کاهش تردد داشته است. در آزادراه رشت- قزوین ۷۸ درصد، جاده هراز ۵۰ درصد، جاده چالوس ۸۳ درصد و در مجموع در سطح کشور، ۴۰ درصد کاهش تردد داریم.

سرهنگ جهانی با اشاره به اینکه کاهش تردد‌ها و افزایش نظارت‌ها و اجرای طرح محدودیت‌های ویژه کرونایی به کاهش ۴۸ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات منجر شده است، افزود: «۳۱ درصد تصادفات جرحی و ۶۴ درصد تصادفات خسارتی کاهش یافته است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار