کد خبر: 1027231
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
دکتر سیدرضا میرطاهر
همان طور که از قبل هم می‌شد حدس زد، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، پرمناقشه و جنجالی شده است. با این همه، ادامه جدال انتخاباتی در امریکا از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر و نامزد جمهوریخواهان و گسترش روزافزون ابعاد این مسئله و مطرح شدن ادعا‌های جدید و بی‌سابقه، موجب هشدار‌های جدی درباره پیامد‌های مخاطره آمیز این روند برای امریکا شده است.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان پنج شنبه قبل از «تعلل» جمهوریخواهان در اعتراف به شکست و به رسمیت شناختن پیروزی جو بایدن و همچنین عدم موافقت آن‌ها با بسته حمایتی جدید برای مبارزه با کرونا به شدت انتقاد کرد. پلوسی در یک نشست خبری در کنگره امریکا ضمن ابراز تأسف از اینکه جمهوریخواهان تصمیم گرفتند به اراده مردم امریکا احترام نگذارند خطاب به آن‌ها گفت: «سیرک را متوقف و انجام کار‌های مهم برای مردم امریکا را شروع کنید.»

اشاره پلوسی به موضع‌گیری برخی مقامات ارشد جمهوریخواهان از جمله «میچ مک کانل» رئیس اکثریت جمهوریخواهان سنا بود. مک کانل سه شنبه شب بعد از آنکه بار دیگر به عنوان رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنای امریکا انتخاب شد، از تلاش‌ها و ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات حمایت کرد. ترامپ پنج شنبه شب برای چندمین بار در توئیتی درباره ادعای وقوع تقلب در انتخابات این کشور مدعی شد که سیستم رای‌گیری ۷/۲ میلیون رأی او را پاک کرده است. در واقع ترامپ در جنجال‌آفرینی انتخاباتی خود تنها نیست و تلاش‌های او با حمایت عملی از جانب برخی جمهوریخواهان همراه شده است. تداوم بحران سیاسی موجب شده موقعیت و پرستیژ امریکا که در دوره زمامداری ترامپ به دلیل سیاست‌ها و اقدامات او کاهش زیادی یافته بود، با شتاب بیشتری به سوی زوال رود. بسیاری کشور‌ها این سؤال را مطرح می‌کنند که امریکا که همواره ادعای پیشتازی دموکراسی و آزادی داشته، چطور اکنون دچار وضعیتی شده که رئیس‌جمهور آن صراحتاً بر فساد نظام انتخاباتی و وقوع تقلب گسترده در انتخابات آن صحه گذاشته و در نتیجه، کل این سیستم را زیر سؤال برده است؟! مسلماً این امر باعث فروپاشی انگاره امریکا به عنوان یک قدرت جهانی شده و در عین حال نشانه افول سیاسی و اخلاقی آن است. ضمن اینکه بحران‌آفرینی ترامپ باعث شده اعتماد مردم به نظام انتخاباتی امریکا دچار خدشه شود. با توجه به دودستگی ایجاد شده در جامعه امریکا درباره صحت انتخابات و قوانین و نحوه عملکرد مقامات انتخاباتی، مردم امریکا دیگر به سیستم انتخاباتی کشورشان اعتمادی ندارند. مسئله نگران‌کننده‌تر این است که کمتر از نیمی از امریکایی‌ها پیش‌بینی می‌کنند اگر بایدن رئیس‌جمهور بعدی امریکا باشد، انتقال قدرت مسالمت آمیز انجام خواهد شد. وب‌سایت هیل، وابسته به کنگره امریکا به اقداماتی اشاره کرده که ممکن است ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری انجام دهد که به زودی دوره‌اش تمام می‌شود. این پایگاه به خودداری از ترک کاخ سفید، ایجاد یک «بحران سیاسی بین‌المللی»، وارد کردن امریکا به «ناآرامی سیاسی» و نهایتاً ایجاد مشکل در روند اداری انتقال قدرت به بایدن اشاره کرده است. وضعیت بلاتکلیف کنونی و رفتار غیرمتعارف ترامپ در امتناع از آغاز روند انتقال قدرت به بایدن و حتی ممانعت از انتقال گزارش‌های اطلاعاتی روزانه به بایدن، باعث شده انتقاد‌های زیادی از ترامپ حتی از جانب برخی جمهوریخواهان صورت گیرد. کشور‌های مختلف هم درباره رئیس‌جمهور آینده امریکا دچار سردرگمی شده‌اند، به عنوان مثال در حالی که بسیاری از کشور‌های اروپایی و چین پیروزی بایدن را تبریک گفته‌اند، روسیه اعلام کرده که منتظر پایان شمارش آرا و اعلام قطعی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواهند ماند.

این وضعیت زنگ خطر را درداخل امریکا به صدا درآورده است. گروهی متشکل از ۱۶۱ مقام سابق امنیت ملی از جمله چاک هگل وزیر دفاع پیشین، ژنرال مایکل هایدن مدیر سابق سیا و آژانس امنیت ملی، ژنرال بازنشسته وسلی کلارک و سامانتا پاور سفیر سابق امریکا در سازمان ملل، در نامه‌ای هشدار داده‌اند که تأخیر دولت ترامپ در شناسایی جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور منتخب «خطر جدی برای امنیت ملی» امریکا ایجاد می‌کند. با این همه ترامپ نه فقط از پذیرفتن نتایج انتخابات امتناع می‌کند، بلکه خواهان بسیج هواداران خود برای حضور در خیابان‌ها و اعتراض به نتیجه انتخابات و پیگیری قضایی تقلب‌های ادعایی است. ضمن اینکه ترامپ از هر اقدامی که به نحوی متضمن به رسمیت شناختن پیروزی بایدن باشد خودداری می‌کند و در نتیجه روند انتقال قدرت ریاست جمهوری متوقف شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار