کد خبر: 1026532
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
برش‌هایی از اصلاحات اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال که دیروز به صورت کامل منتشر شد
اصـــلاحات صورت گرفته در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال این فرصت را به وجود آورده که خون تازه‌ای در رگ‌های فوتبال تزریق شود.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: بحث انتخابات فوتبال با انتشار متن کامل اساسنامه اصلاحی فدراسیون فوتبال که دیروز در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد، در حال داغ‌تر شدن است، اساسنامه‌ای که مانع اصلی برگزاری مجمع انتخاباتی بود، اما پس از چند بار رفت و برگشت در هشت ماه گذشته بین فدراسیون فوتبال و فیفا در نهایت تأییدیه فدراسیون جهانی فوتبال را گرفت تا با رفع این مشکل، پس از برگزاری مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در هشتم آذر و رأی اعضا به این اساسنامه، شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات فوتبال آغاز شود. انتخاباتی که قرار است با اساسنامه‌ای برگزار شود که نسبت به قبل تغییرات قابل توجهی داشته و به عقیده خیلی‌ها یک قدم رو به جلو در جهت بهتر شدن سیستم مدیریتی فوتبال است.

ستاره‌های فوتبال می‌آیند؟

یکی از مهم‌ترین تغییرات در اساسنامه فدراسیون فوتبال به گسترده‌تر شدن محدوده افرادی برمی‌گردد که می‌توانند در انتخابات فوتبال برای پست ریاست شانس خود را امتحان کنند. در حالی در بسیاری از کشور‌های دنیا، ملی‌پوشان و چهره‌های بزرگ فوتبال با توجه به سابقه‌شان می‌توانند برای پست ریاست فدراسیون فوتبال نامزد شوند که با توجه به اساسنامه قبلی، برجسته‌ترین چهره فوتبالی کشورمان هم نمی‌توانست برای انتخابات فوتبال نامزد شود. این در شرایطی بود که چند ماه پیش شنیده می‌شد که ایکر کاسیاس پس از بازنشستگی در فوتبال به دلیل حمله قلبی به دنبال رسیدن به ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیاست. با این حال در کشورمان چهره‌ای مانند علی دایی با توجه به اساسنامه سابق فدراسیون فوتبال، شرایط نامزد شدن برای پست ریاست فدراسیون را نداشت.

 چنین محدودیتی که برخلاف دیگر نقاط دنیا در اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود داشت، در نسخه جدید و اصلاحی رفع شده است. در این اساسنامه اصلاحی سابقه ۱۰ ساله مدیریتی برای افرادی که قصد ثبت‌نام در انتخابات ریاست فدراسیون را دارند حذف شده است و طبق آن سابقه مدیریتی رئیس فدراسیون، دبیرکل و اعضای هیئت رئیسه از ۱۰ و پنج سال به چهار سال کاهش یافته و برای بازیکنان «الف) حداقل چهار فصل بازی در لیگ حرفه‌ای مردان یا لیگ زنان و لیگ فوتسال یا ب) بازی در تیم ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی مردان زنان» و برای مربیان نیز «الف) حداقل چهار فصل مربیگری در لیگ حرفه‌ای مردان یا لیگ زنان یا لیگ فوتسال، ب) مربیگری در تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی زنان و مردان»، معادل چهار سابقه مدیریتی لحاظ می‌شود تا فوتبالی‌هایی که سابقه مدیریت ندارند، بتوانند در انتخابات فدراسیون فوتبال نامزد شوند.

با توجه به این تغییرات باید منتظر ماند و دید آیا از بین بازیکنان و مربیان کسی به انتخابات فدراسیون فوتبال وارد می‌شود یا همچنان این انتخابات در قرق چهره‌های سیاسی و غیرفوتبالی خواهد بود که با توجه به روابط و رانت‌های مختلف در فوتبال پست گرفته‌اند.

چالش ماهیت فدراسیون ادامه دارد

اساسنامه اصلاحی فدراسیون فوتبال در حالی منتشر شد که یکی از مهم‌ترین ابهاماتش درباره ماهیت آن است که این مورد هنوز برطرف نشده است. در حالی در اساسنامه قبلی در تعریف ماهیت فدراسیون فوتبال عنوان «عمومی غیردولتی» درج شده بود که فیفا نسبت به این عنوان ایراد گرفت تا در نسخه اصلاح شده در فیفا این عنوان تغییر کند. در ماده یک اساسنامه جدید آمده است: «فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران؛ مؤسسه مستقل، غیرانتفاعی، غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است که مطابق مقررات جمهوری اسلامی ایران و برای مدت نامحدود تشکیل شده است.»

تعریف جدید فدراسیون فوتبال کاملاً در تناقض با قوانین داخلی کشور است که فدراسیون‌ها را نهاد‌های «عمومی غیردولتی» دانسته و این تفاوت می‌تواند واکنش مجلس و دولت را به همراه داشته باشد، به‌خصوص که ماهیت مستقل غیردولتی و غیرانتفاعی تعریف شده نیست. با این حال علی کفاشیان، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال دیروز در گفت‌وگویی که با خبرگزاری مهر داشت با توجه به مهلت فیفا به ایران تا پایان سال ۲۰۲۱ برای حل این مشکل، اشاره کرد که مجلس چاره‌ای جز تصویب آن ندارد: «به هر حال باید این تعریف را تصویب کنند، چون فیفا در همان مهلتی که برای گرفتن مصوبه به فدراسیون داده است، پیگیری می‌کند.»

بازنشسته‌ها نمی‌آیند

یکی دیگر از مباحث مربوط به اساسنامه حضور یا عدم حضور بازنشسته‌ها در انتخابات فدراسیون فوتبال است، به خصوص که  فیفا اعلام کرده انتخابات فدراسیون فوتبال فعلاً با همان تعریف قبل یعنی «عمومی غیردولتی» انجام شود و این مسئله باعث می‌شود بازنشسته‌ها با وجود برداشته شدن سقف سنی اساسنامه جدید، برای انتخابات آینده فدراسیون فوتبال با تابلوی ورود ممنوع روبه‌رو شوند و اجازه حضور نداشته باشند.

کفاشیان هم دیروز این ممنوعیت را تأیید کرد: «شرایط سنی در اساسنامه جدید برداشته شده است، ولی بحث بازنشسته‌ها به دولتی بودن فدراسیون بستگی دارد. در حال حاضر بازنشسته‌ها نمی‌توانند برای ریاست ثبت‌نام کنند، چراکه قرار است انتخابات با همان تعریف قبلی فدراسیون، یعنی نهاد «غیردولتی مستقل» برگزار شود. بعد از آنکه مصوبه جدید از مجلس و دولت گرفته شد و با تعریف جدید، بازنشسته‌ها مشکلی برای شرکت در انتخابات نخواهند داشت.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
اگر فساد در فوتبال از بین برود ؛ فوتبال ایران در عرض پنج سال بعد از آن با تدوین چشم انداز و یک برنامه راهبردی علمی و اجرای درست آن با ظهور ستاره های جهانی ایرانی جدید به قهرمان جهان تبدیل خواهد شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار