کد خبر: 1026460
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
خطیب زاده:
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که وزیر امور خارجه فردا سفری دو روزه به پاکستان خواهد داشت.

سرویس سیاسی جوان  آنلاین: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی به سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین (ونزوئلا، کوبا و بولیوی) اشاره کرد و گفت: ظریف ۱۸ آبان در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید بولیوی شرکت کرد و در حاشیه آن با وزیر خارجه شیلی دیدار و تلفنی هم با وزیر خارجه نیکاراگوئه تلفنی گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: فردا ظریف عازم پاکستان خواهد بود در سفری دو روزه و علاوه بر ملاقات با همتای خود که در راس هیأت سیاسی واقتصادی انجام می‌شود ملاقاتی با نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان خواهد داشت.

خطیب زاده درباره شروط فرابرجامی بایدن گفت: اینکه کدام مشاور با چه مشخصاتی چه چیزی می‌گوید برای ما ملاک نیست و ما اینها را شرط کسی نمی‌دانیم. مباحث و کارزارهای انتخاباتی و اندیشکده‌ها و ... نمی‌تواند مبنای قضاوت قرار گیرد. آنچه ایران بارها اعلام کرده است این است که برجام ماحصل یک گفت‌وگوهای طولانی مدت نه بین ایران و آمریکا بلکه بین ایران و ۵ عضو شورای امنیت اتحادیه اروپا و آلمان بوده است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ تبدیل به قطعنامه الزام آور بین‌المللی شده است. این حرفها هم نشانه ساده اندیشی است که اگر کسی فکر کند می‌تواند درباره برجام صحبتی کرد و آنچه امضا و تفاهم شده و مهر و موم شده را باز کند. 

وی افزود: ایران بارها اعلام کرده برجام چیزی مربوط به گذشته است و قابل باز شدن مجدد توسط هیچ کسی نیست. آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده از برجام خارج و خسارت‌های زیادی به ایران زده و آمریکا را مسئول خروج می‌کند و ایران در جایگاه خواهان قرار دارد و آمریکا باید پاسخگوی رفتار خلاف قانون ضد حقوق بین الملل و ضد ملت ایران باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره شکست فشار حداکثری و پیام آن به بایدن گفت: پیام در واشنگتن صادر شده و مردم آمریکا و دنیا نظرشان را اعلام کرده‌اند.یک دولتی در آمریکا آمد و تمامی نرم‌های بین‌المللی را از بین برد. از ده‌ها معاهده بین‌المللی خارج و گردن کشی کرد و در گردن کشی خود هم بسیار بی پرده بود و مثال‌هایی را برای تاریخ روابط بین‌الملل این دولت عجیب و غریب آمریکا درست کرده که سال ها مورد تحلیل محافل آکادمیک خواهد بود.

وی افزود: آنچه در آمریکا رخ داد پیام بزرگی برای منطقه ما دارد و اینکه قمار بر خرید امنیت از روان پریشانی که جز به خون، سلاح و خون نمی‌اندیشند نتیجه‌ای جز این ندارد که تخم مرغ های خود را د سبدی می‌گذارید که قابل اطمینان نیست. برخی کشورهای محدود همسایه هستند که همچنان به فکر خرید امنیت هستند و دنبال لابی گری هستند. منطقه ما بحران زده است و زخم‌های متعددی خورده است و حکام کوته اندیشی که فکر می‌کنند امروز را به فردا برسانند به نتایج خود رسیده‌اند

خطیب زاده ادامه داد: کشورهای همسایه دستی که ایران دراز کرده و همسایگانی که در واشنگتن ترامپ و سرزمین‌های اشغالی آرامش را دنبال می‌کردند برگردند.

وی درباره روابط ایران و آمریکا گفت: دولت ترامپ در طی چند سال گذشته مسیر بسیار غلطی را رفته و فشار حداکثری به شکست حداکثری رسیده است. بعد از شهادت سپهبد سلیمانی ایران به عکس العمل‌های ضروری رو آورد. تنها زبان صلح و احترام به عزتمداری و مردم متمدن ایران جواب می‌دهد. هنوز وقت است از سیاست شکست خورده خود و میراث ضد بشری آمریکا و شارلاتان‌ها و ورشکسته‌ها که به دولت فعلی آمریکا مشورت می‌دهند برگردند و ما از نزدیک اقدامات و حرف‌های دولت آینده آمریکا را نگاه و بررسی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: الان زود است که بگوییم در آینده چه اتفاقی می‌افتد. 

وی همچنین گفت: ما تنها و تنها باید در داخل متکی باشیم و تنها و تنها راه حل ها در داخل است و اجازه دهیم مسیر منطقی تصمیم گیری جلو برود و خطرناک ترین این است که نگاه خارجی به سیاست خارجی داشته باشیم.

خطیب زاده درباره آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده در بلژیک گفت: این اتفاق را نقض کامل کنوانسیون‌های بین‌المللی و بدعت بسیار خطرناک می‌دانیم که بانیان آن خودشان قربانی این بدعت خواهند شد و اصول شناخته شده در نظام بین الملل باید رعایت شود.یکسری جریان سازی ها با اتهامات واهی صورت گرفته است و کاملا قابل پیش بینی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ایران به شدت و قاطعیت این موضوع را پیگیری و از مجاری مختلف پیام‌های ما رفته است و امیدواریم مسیر عقلانیت را انتخاب و تحت تاثیر نیروهای ضد آرامش در روابط بین‌الملل قرار نگیرند.

این دیپلمات ارشد درباره اینکه آیا قبل و بعد از پیروزی بایدن تماسی با ایران گرفته شده، عنوان کرد: خیر. هنوز دولتی بر سر کار نیامده است و دولت آمریکا باید در دی ماه سر کار بیاید و بعد از آن براساس شرایط و محیط جدید تصمیمات خود را می‌گیریم و اول باید ببینیم اقدامات دولت آمریکا به چه طرفی می‌رود و اقدامات مهم است و نه حرف‌ها و پیام‌ها و گمانه زنی ها و تحلیل‌های رسانه‌ای و اندیشکده‌ای.

به گزارش فارس، خطیب زاده در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره تصمیم مجلس عراق برای بررسی  ترور شهید سپهبد سلیمانی خاطرنشان کرد: مصونیت ریاست جمهوری برای مسببان و آمران قائل نیستیم. مسببان و آمران همواره در لیست تعقیب ما قرار داشته، دارند و خواهند داشت. قوه قضاییه ما در حال تکمیل پرونده‌های قضایی است و آنها باید در پیشگاه عدالت جواب بدهند و پاسخگوی ترور باشند.

وی افزود: همکاری‌های بسیار نزدیکی با بخش‌های مختلف عراق داشتیم و دولت عراق مسئول پاسخگویی است و این یک پرونده مفتوح است و ابعاد مختلف آشکار و غیرآشکار دارد و در صدر پیگیری‌های ایران بوده و تا رسیدن به نتیجه این پیگیری‌ها ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل گفت: مقامات اسرائیلی خیلی جنگ دوست هستند و می‌خواهند آن را با خون سربازان آمریکایی انجام دهند. آنها می‌دانند ایران درباره امنیت ملی هیچ شوخی ندارد. رژیم اشغالگر قدس تمامی حیات و مماتش را در بحران آفرینی از روز اول جعلش در سرزمین فلسطین داشته است. 

وی افزود: ایران هراسی و ایجاد هراس در پایتخت‌های دیگر را این رژیم دنبال می‌کند و هر زمان لازم بوده جواب قاطع را گرفته و به لانه‌های خود پناه برده‌اند.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه به پاکستان و محورهای این سفر عنوان کرد: این سفر ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارد. روابط ما بسیار ممتاز است و موضوعات بسیار جدی داریم و همواره رایزنی ها در سطوح عالی انجام شده است. در این سفر موضوعات بسیار مهمی در دستورکار قرار دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران این امیدواری را دارد که بعد از رفتن ترامپ تغییراتی در نوع تعاملات با همسایگان ایجاد شود؟ گفت: ایران سیاست تداوم دار یعنی سیاست حسن همسایگی را داشته است. رفتن توهمی به نام امنیت ترامپ شاید در یکی از دو پایتخت معدود همسایه را به این عقلانیت برساند که نمی‌توانند همواره پول بدهند و لابی کنند و امنیت بخرند و مردم یمن را بکشند. این پیام روشن ایران به آنهاست که ما هفت سال پیش در این دولت و سال‌های قبل گفتیم پابرجاست. امیدواریم به این عقلانیت برسند که ما نیازمند سازوکار بومی در منطقه هستیم. ایران همواره آمادگی دارد ما خود را به عنوان کشور چند هزار ساله در منطقه مسئولیت داریم که همسایگان را کمک کنیم که به این واقعیت‌ها برسند.

به گزارش فارس، خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره طرح پیشنهادی ایران برای حل مناقشه قره باغ و اینکه گفته می‌شود قرار است قره باغ به ارمنستان و نخجوان به جمهوری آذربایجان داده شود و اینکه آیا این جزو طرح ایران بوده است؟ اظهار داشت: سوال‌هایی که مبتنی بر اخبار تایید نشده است گمراه کننده است. چارچوب حل و فصل بحران روشن است. ایران از هر مسیری که به این چارچوب کمک کند استقبال کرده است. برای ما مهم است این بحران سه دهه‌ای حل شود. اصولی که پیگیری می‌کنیم مثل حفظ مرزها و حل و فصل شهرهای اشغالی، دست نخوردن دموگرافی منطقه برای ما لایتغیر است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: انتظار نداریم که بحران سه دهه‌ای با یک طرح در عرض دو سه هفته حل شود. طرح‌های گذشته کمک نکرده است. هر زمان طرفین به این نتیجه برسند که مسیر جنگ درست نیست بهتر می‌توانیم به آنها کمک کنیم. درباره امنیت مرزها و حضور تکفیری‌ها و گزارش‌های مطرح شده در این زمینه با کسی شوخی نداریم. 

خطیب زاده در پاسخ به سوالی گفت: یک دولت یاغی و یک رژیم در کاخ سفید از یک تعهد قطعی خارج شده است و ناقض تعهدات ۲۲۳۱ بوده است و طبیعی است که خسارت‌های بسیار جدی در این مسیر به جمهوری اسلامی و ملت ایران وارد شده است.این متضمن مسئولیت حقوقی و قطعی آمریکاست و هر دولتی که بخواهد مسیر را تغییر بدهد باید به واقعیات توجه کند.

وی عنوان کرد: ما در برجام تعهدات مختلفی دارند که مهمترین آنها رفع تحریم بوده است و آمریکا هم راسا مانع این شد و بعد از تحریم‌های فراسرزمینی طرف‌های اروپایی نتوانستند تعهداتشان را اجرا کنند. طرف‌های برجامی باید به تعهداتشان برگردند ما به اقدامات توجه می‌کنیم. مسیر منافع ملی ایران مسیری است که با جدیت جلو می‌رویم و تمام انرژی ما صرف این است که منافع ملی و منافع مردم حفظ شود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما شوک‌های زیادی را طی کردیم و هزینه‌های زیادی را دادیم و به پیشرفت‌های زیادی نائل شدیم. این ملت تمامی شرایط این را دارد که بهترین زندگی را در بهترین فضا تجربه کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی عنوان کرد: وزارت خارجه جزو وظایف ذاتی اش است که به گسترش روابط ایران با دیگر کشورها اقدام کند. دستورالعمل دیروز دولت تاکیدی بر این بود. وزارت خارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور نقش تسهیل کننده را دارند و با جدیت این نقش را پیگیری کرده و می‌کنیم. فشار حداکثری آمریکا بی خود شکست نخورده است و شکست این سیاست دستاوردهای جوانان، بخش خصوصی و ایرانیان گمنام در سراسر جهان است که کمک کردند که این سیاست شکست بخورد. اقتصاد ما دارد به اقتصاد مردمی تبدیل می شود. اقتصاد مردمی تحریم ناپذیر است.

وی در پاسخ به سوالی گفت: دولت آمریکا در این حوزه بسیار بی آبروست. از تمامی ابزارها استفاده می کند که آنهایی که رقیب خودش در دایره دوستان خود قرار نمی‌دهد تهدید امنیتی کند از حقوق بشر استفاده ابزار کرده تا استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی و بارزترین رفتار آنها در خروج گروهک منافقین از لیست تروریستی آمریکاست و ما این اقدام را در مسیر ابزار سازی از تروریست می‌بینیم و محکوم می‌کنیم و هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد یک گروهک تروریستی از حاشیه امن برای دولت آمریکا برخوردار باشد. جامعه بین‌المللی باید برخورد مناسب را داشته باشد و معتقدیم این گروهک تروریستی باید همچنان مورد حفاظت‌های مختلف قرار بگیرد که چین را تهدید نکند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی بیان کرد: ما دولت مستقر می‌شناسیم و تیم نمی‌شناسیم باید دولت مستقری در آمریکا شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: طرفی که نقض کرده و دیگران را به خاطر عدم نقض تنبیه کرده است آمریکاست و این را فقط ایران نمی‌گوید و نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در مقابل آن در شورای امنیت ایستادند.

خطیب زاده درباره پروژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و چشم انداز این پروژه بیان کرد: بهتر است این را آشکارسازی بنامیم. در برخی از اینها باج خواهی توسط واشنگتن بود که شاید در روزهای آخر برای خودش چند رای بیشتر جمع کند در برخی موارد متاسفانه گدایی توسط برخی حکامی که در این کشورها مدیریت و حکمرانی می‌کنند و همه از اشتباه شناختی شکل گرفته و فکر نمی‌کنم این اشتباه شناختی به نتیجه بینجامد و جهان اسلام واکنش های بسیار جدی به زخمی که دول عربی به پیکره فلسطین زدند، داشت

وی گفت: رژیم صهیونیستی از هر فرصتی استفاده می‌کند که از این حضیض و بحران مشروعیت دربیاید.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی بیان کرد: مواضع ایران توسط رئیس جمهور، وزیر خارجه و سخنگو گفته می‌شود. ما در فضایی هستیم که فضای تک گفتمانی نیست. 

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار