کد خبر: 1024292
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۰
هر روز خبر‌های متناقضی درخصوص قیمت بلیت‌ها شنیده می‌شود، ولی هنوز هم مشخص نیست قیمت پرواز‌ها به چه میزان افزایش یابد.

سرویس اقتصاد جوان آنلاین:  ۱۸ مهرماه بود که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از افزایش نرخ بلیت پرواز‌های داخلی و اجرای جدول نرخ‌نامه جدید برای بلیت پرواز‌های داخلی از آبان امسال خبر داد و گفت: «به صورت میانگین قیمت بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی ۵۰تا ۸۰درصد افزایش یافته است.»


ایرلاین‌ها، شیوع ویروس کرونا و اجرای پروتکل جدید از سوی ستاد ملی کرونا را بهانه افزایش بهای بلیت عنوان کردند، چراکه از آبان‌ماه ظرفیت پرواز حداکثر تا ۶۰درصد پر و فاصله‌گذاری اجتماعی در کابین پرواز نیز رعایت شود که این به معنای کاهش درآمد‌های شرکت‌های هواپیمایی بود.


هزینه‌های ارزی، بهانه دیگری بود که ایرلاین‌ها از آن برای افزایش نرخ پرواز‌ها بهره بردند. آن‌ها می‌گویند ۶۰درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین تجهیزات و آماده‌سازی خود برای ارائه خدمات به مردم ارزی است و نرخ ارز در جدول نرخ نامه قبلی ۱۱ هزار تومان بود، در حالی که هم‌اکنون نرخ دلار حدود ۲۸ هزار تومان افزایش یافته است.


وزش باد‌های مخالف


این ادعا با واکنش مسئولان و نمایندگان مجلس مواجه شد؛ رحمت‌الله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این زمینه با اشاره به قابل قبول نبودن افزایش قیمت بلیت هواپیما در شرایط کنونی گفت: «انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادعا می‌کنند که افزایش نرخ دلار دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیماست، چراکه عمدتاً قطعات هواپیما و هزینه‌های نگهداری آن به دلار می‌باشد و دولت نیز تسهیلات لازم را اتخاذ نکرده و آن‌ها چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند، اما این تصمیم به نفع آن‌ها نخواهد بود و قطعاً مجلس این موضوع را با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی خواهد کرد.» محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هم در واکنش به انتشار نرخ‌نامه جدید ایرلاین‌ها و افزایش مخفیانه قیمت گفت: «قطعاً این مسئله به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و وزیر راه و شهرسازی باید مراقب اقدامات مخفیانه زیرمجموعه‌های خود باشد، زیرا به نظر می‌رسد که ایرلاین‌ها به دنبال افزایش چراغ خاموش قیمت‌ها هستند. وزیر راه و شهرسازی نباید اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما‌ها را دهد، به نظر می‌رسد که مخالفت وزیر راه ضمانت اجرایی ندارد و سازمان هواپیمایی نتوانسته به درستی در این رابطه عمل کند.» جالب آنجاست که تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم به ایسنا گفته است: «با رهاسازی قیمت بلیت هواپیما مخالف هستیم. تکلیف قیمت بلیت هواپیما در روز‌های پیش‌رو مشخص می‌شود و در جلسه مشترکی که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد، امکاناتی برای ایرلاین‌ها در نظر می‌گیریم که هزینه‌های آن‌ها تا زمانی که قیمت ارز پایین می‌آید، جبران شود.»


واکنش وزارت راه و شهرسازی


از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی نیز با انتقاد از افزایش بدون هماهنگی نرخ پرواز‌ها در ابتدا گفت: افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت‌های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود، لغو شده است.


وی در مرحله بعد، از ایرلاین‌ها خواست تا برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمت‌ها با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیما‌ها از اول آبان ۱۳۹۹ و نوسان‌های قیمتی و اقتصادی (رشد نرخ ارز)، صورت‌های مالی حسابرسی شده و مورد تأیید سال ۱۳۹۷ و ۹۸ و شش ماهه نخست ۱۳۹۹ را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کنند تا براساس بررسی‌های مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاین‌ها گرفته شود و تسهیلات لازم برای برون‌رفت از شرایط حاکم اتخاد شود این در حالی بود که مدیران‌عامل شرکت‌های هواپیمایی در جلسه خود با وزیر راه و شهرسازی به مواردی، چون دریافت معادل ریالی دلار برای ارائه خدمات فنی و تعمیرات توسط شرکت‌های داخلی، سهم ۵درصد شهرداری‌ها و یک درصدی هلال‌احمر، تعرفه‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، لزوم تدوین استراتژی بقا برای ایرلاین‌ها، لزوم حمایت دولت از ایرلاین‌ها، توجه به قیمت تمام‌شده بلیت هواپیما، توجه به مخاطرات ایمنی، نداشتن مبنای علمی برای ظرفیت ۶۰ درصدی هواپیماها، لزوم استمهال در بازپرداخت‌تسهیلات دریافتی و لزوم لغو پرواز‌های چارتری را اشاره کردند.


صورت‌های مالی می‌آیند


مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم درباره آخرین وضعیت قیمت بلیت‌ها به ایسنا گفت: «شرکت‌های هواپیمایی هم موافق افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند، چراکه هزینه سفر را برای مردم افزایش می‌دهد و از سوی دیگر سبب می‌شود مسافر کمتری داشته باشیم، اما اگر دولت هزینه‌های ما را که از محل افزایش نرخ ارز و رعایت ظرفیت ۶۰درصدی هواپیما بر ایرلاین‌ها وارد شده، جبران نکند، تاب‌آوری شرکت‌های هواپیمایی کم و کمتر خواهد شد و مجبور هستیم قیمت بلیت هواپیما را افزایش دهیم.»


اسعدی سامانی ادامه داد: «در این راستا و برای جبران هزینه‌های تحمیل شده به شرکت‌های هواپیمایی، پیشنهاداتی به وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده‌ایم، چراکه اگر بخواهیم حمل‌و‌نقل پایداری داشته باشیم یا باید هزینه‌ها برای ایرلاین‌ها افزایش پیدا نکند یا اینکه اجازه افزایش قیمت به آن‌ها داده شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار