کد خبر: 1021832
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
‌بسیاری از تحلیل‌گران با ملیت‌ها و جهت‌گیری‌های مختلف، مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن را به شکست دموکراسی در امریکا تعبیر کردند، اما صادق زیباکلام از این فاجعه‌ای که در انتخابات امریکا رخ داده، بهره گرفت تا علیه جریانی خاص در ایران بنویسد!

او در سرمقاله روزنامه شرق با ذکر جملاتی که این مناظره را شکست لیبرال دموکراسی غرب می‌داند، نوشت: «این گزاره‌ها و یک دوجین مشابه آن، از ساعات اولیه روز گذشته و به‌دنبال برگزاری نخستین مناظره ترامپ- بایدن برای انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰، از سوی مراکز مشخص در فضای مجازی چرخانده شد. هدف آن‌ها نشان‌دادن ورشکستگی نظام لیبرال‌دموکراسی حاکم در غرب و به‌ویژه در امریکاست.»

نکته بامزه آن است که در مجاورت همین ستون یادداشت زیباکلام در روزنامه شرق، این روزنامه مطلب اصلی خود با تیتر «شرمساری در اوهایو» را به بخشی از واکنش‌های تحلیل‌گران غربی در واکنش به این مناظره اختصاص داده و از قضا در آن مطلب، نه از قول مراکز مشخص فضای مجازی در ایران، بلکه از قول تحلیل‌گران غربی در مورد فروپاشی دموکراسی در امریکا هشدار داده شده است. از جمله، توماس فریدمن، ستون‌نویس نیویورک‌تایمز در بخشی از مطلبش با تیتر «زنگ خطر برای دموکراسی» نوشته: «آنچه سه‌شنبه‌شب در اولین مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن رقم خورد جای چندانی برای تحلیل نداشت و نگرانی ناظران و کارشناسان سیاسی در ایالات متحده را برانگیخت و آن‌ها نسبت به فروپاشی دموکراسی امریکایی در صورت ادامه چنین روندی هشدار می‌دهند.»

زیباکلام در ادامه، باز هم دروغ و طعنه به داخلی‌ها را با چاشنی حمایت از بایدن ادامه می‌دهد: «اینکه آیا نظام لیبرال‌دموکراسی را می‌توان تقلیل داد به شخصیت یک رئیس‌جمهور در امریکا به نام دونالد ترامپ و رفتار او در ۹۰ دقیقه مناظره با رقیب انتخاباتی خود قابل بحث است. بماند که این ترامپ در انتخابات گذشته، مطلوب جریانی خاص در ایران بود که به دلایلی، حضور هیلاری کلینتون در امریکا را به ضرر اقدامات خود می‌دانستند». در واقع زیباکلام صرفاً رفتار ترامپ را نادرست دانسته و مثلاً وقتی بایدن خطاب به ترامپ گفته: «خفه شو مرد!» از نظر زیباکلام هیچ ایرادی نداشته است!

او در ادامه، از دموکراسی غربی دفاع می‌کند: «نخستین شرط دموکراسی، پذیرش پیامد آن یا درست‌تر گفته باشیم، پیامد انتخاب مردم است. اگر اکثریت مردم نازی‌ها یا دونالد ترامپ را انتخاب کردند، هیچ نهادی، هیچ قدرتی نمی‌تواند به آن‌ها بگوید انتخاب شما درست نبوده و شما نباید آدولف هیتلر را انتخاب می‌کردید. شما نباید ترامپ را راهی کاخ سفید می‌کردید. دموکراسی، بهایی دارد که باید آن را پرداخت.»

به نظر می‌رسد حتی تحلیل‌گران غربی هم آن‌قدری از نسبت دادن صفات منفی به دموکراسی غربی ناراحت نیستند که زیباکلام ایرانی از این اتفاق رنجیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار